کد خبر: 1089548
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی برای دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در سراسر کشور برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد برای خدمات‌رسانی به ایثارگران را تشریح کرد.

طاهر موهبتی روز یکشنبه اول خرداد 1401 در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک روز بهره‌وری و روز ارتباطات و روابط عمومی و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: گفت‌وگو و دیدارهای رو در رو مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گرفته و توسعه یابد. سامانه دیدار نیز پاسخی به همین نیاز بوده که ضمن پیگیری مطالبات باعث شفاف‌سازی می‌شود و اطلاعات از ایثارگران به مدیران منتقل می‌شود.
بودجه مورد نیاز اجرای قوانین خدمات رسانی به ایثارگران
وی درخصوص مشکلات اعتباری در حوزه ایثارگران گفت: قوانین حوزه ایثارگری در سال ۱۴۰۰ برای اجرا به صورت حداقلی نیاز به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت و اجرای این قوانین در سال جاری به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما این اعتبار تصویب و محقق نشده است و بدین ترتیب اجرای کامل این قوانین با مشکلاتی مواجه می‌شود.
تصویب آیین‌نامه پاداش پایان خدمت مشمولان ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص آئین‌نامه بازنشستگی مشمولان ماده ۳۸ با موضوع پاداش پایان خدمت جانبازان مشمول توضیح داد: دکتر قاضی‌زاده هاشمی به محض حضور در بنیاد پیگیر اجرای قانون و پرداخت مطالبات ایثارگران بوده‌اند و با تلاش‌های صورت گرفته آئین‌نامه پاداش پایان خدمت مشمولان ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در هیئت دولت تصویب شده و منتظر ابلاغ از سوی معاون اول رئیس جمهور و تخصیص اعتبار آن هستیم تا به سرعت کار پرداخت‌ها مطابق آیین‌نامه مصوب آغاز شود.
موهبتی ادامه داد: احکام حقوقی مشمولین ماده ۳۸ توسط ستاد کل نیروهای مسلح صادر می‌شود و پرداخت‌ها توسط بنیاد صورت می‌گرفت که مشکلاتی را به دنبال داشت که از جمله آن‌ها ۳ بار اصلاح احکام بود. نکته‌ای که در این آئین‌نامه دیده شده تخصیص اعتبار مشمولین این ماده به ستاد کل نیروهای مسلح است.
افزایش سهم سازمان‌های اقتصادی وابسته در بودجه بنیاد
وی با اشاره به برنامه عملیاتی بنیاد در مورد دیدار با ایثارگران، گفت: تعداد خانواده‌های ایثارگران در کشور ۷۳۶ هزار خانواده است که طبق یکی از بخش‌های این برنامه هر ماه باید با یک‌دوازدهم این عزیزان دیدار شود و زمان‌بندی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادی انقلابی است که در چهارچوب قوانین حاکم بر نهادهای غیردولتی اداره می‌شود و اعتبارات دولت برای بنیاد بودجه نیست و کمک محسوب می‌شود. سهم بخش‌های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران در اعتبارات بنیاد یک و نیم درصد بود که با دستور دکتر قاضی‌زاده برای سال جاری به ۸ درصد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم شاهد تحقق این موضوع باشیم.
 
ضرورت استانداردسازی تخت‌های بیمارستانی بنیاد
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: بنیاد دارای ۱۰۰۰ تخت بستری اعصاب و روان است که شرایط خدمات رسانی و آسایشگاه‌های ایثارگران باید استانداردسازی شود.
موهبتی در خصوص اتحادیه بنیاد شهید محور مقاومت گفت: تشکیل این اتحادیه به منزله ایجاد هزینه نیست و کارکرد آن در زمینه انتقال تجارب، ارائه خدمت با دریافت هزینه و فعالیت‌های فرهنگی است.
پرداخت کامل هزینه‌های درمانی ایثارگران
وی با بیان اینکه طبق قانون پرداخت تمام هزینه‌های درمان ایثارگران بر عهده بنیاد است، افزود: این کار در چهارچوب بیمه تکمیلی درمان بدون سقف دیده شده است. برای سال جاری نیز مناقصه شرکت تکمیلی درمان ایثارگران برگزار شده است. تأکید دکتر قاضی‌زاده نیز بر این است که در حوزه سلامت نباید مشکلی داشته باشیم و حتی اگر لازم باشد باید از سایر منابع استفاده کنیم.
موهبتی در خصوص آخرین آمار ایثارگران توضیح داد: در حال حاضر حدود  ۲۲۸ هزار شهید، ۶۰۶ هزار جانباز و ۴۳ هزار نفر آزاده در بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت شده‌اند. کل خانواده‌های ایثارگر ۴ میلیون و ۲۱۶ هزار هستند که جمعیت در قید حیات این عزیزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند.
افزایش حقوق و کمک‌معیشت خانواده معظم شهدا و جانبازان
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه حق پرستاری مطابق قانون شامل فرد در قید حیات می‌شود ادامه داد: حقوق والدین شهدا ۵۵ درصد و کمک‌معیشت جانبازان معسر حدود ۶۰ درصد افزایش یافته که البته همچنان رقم قابل توجهی نیست و نیاز به اصلاح و بهبود دارد.
رونمایی از سامانه دیدار بنیاد شهید و امور ایثارگران
محمدحسن علی‌نقیان افجه‌ای مدیرکل مراجعات و پاسخگویی به ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست در خصوص سامانه دیدار گفت: استفاده از فناوری‌های جدید برای کاهش مراجعات حضوری و حل مسائل با رویکرد اقناعی مورد تأکید رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و در این راستا راه‌اندازی چندین سامانه در دست بررسی است که یکی از آن‌ها سامانه دیدار است.
وی افزود: عزیزان ایثارگر می‌توانند درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند و این درخواست‌ها در ۷ رده مدیریتی تقسیم‌بندی شده و تمام درخواست‌ها از رده شهرستان محل پرونده بررسی می‌شود و پس از بررسی توسط رئیس بنیاد شهرستان در صورت نیاز به رده مدیریتی بالاتر ارجاع می‌شود و هیچ‌کس اجازه حذف دسترسی درخواست‌ها را ندارد و کنترل کامل بر این موضوع انجام می‌شود.
مدیرکل مراجعات و پاسخگویی به ایثارگران ادامه داد: پس از راه‌اندازی سامانه «دیدار» هیچ ملاقاتی با ایثارگران بدون ثبت در سامانه انجام نمی‌شود و بدین ترتیب امکان پیگیری درخواست‌های ایثارگران، رفع مشکلات و پاسخگویی به این عزیزان فراهم می‌شود. ثبت درخواست ایثارگرانی که به سامانه دسترسی ندارند توسط کارشناسان اداره‌کل مراجعات و پاسخگویی به ایثارگران به صورت حضوری و از طریق تلفن 1616 قابل انجام است.
علی‌نقیان افجه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: از اهداف راه‌اندازی این سامانه می‌توان به شفاف‌سازی، دسترسی همگان برای دیدار و عدالت محوری اشاره کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار