کد خبر: 1088607
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
اعضای پارلمان و مجلس سنای سومالی، «حسن شیخ محمود» رئیس‌جمهور سابق این کشور را برای یک دوره چهارساله، به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند.

 منابع رسانه‌ای از پیروزی «حسن شیخ محمود» رئیس‌جمهور پیشین سومالی در رأی‌گیری پارلمانی این کشور و دستیابی به پست ریاست‌جمهوری برای یک دوره چهارساله خبر دادند.

وی هشتمین رئیس‌جمهور سومالی بود که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲ در سومالی به قدرت رسید و جانشین شریف شیخ احمد شد. سپس در دوره بعد، در ۸ فوریه ۲۰۱۷ در انتخابات ریاست جمهوری سومالی از محمد عبدالله محمد شکست خورد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: حسن شیخ محمود، در سایه تنش‌ها در سومالی و خطر قحطی، برای دومین بار به پست ریاست جمهوری در این کشور دست یافت و اعضای پارلمان و مجلس سنای سومالی، بیشترین رأی را به او دادند.

مجلس نمایندگان سومالی با ۲۷۵ نماینده و مجلس سنا با ۵۴ عضو، رئیس‌جمهور جدید سومالی را انتخاب می‌کنند. از آنجا که در دور نخست رأی‌گیری، هیچ یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری، موفق به کسب دوسوم آراء نشده بود، این انتخاب به دور دوم کشیده شد.

در دور اول انتخابات که ۳۲۹ نماینده رأی دادند، «سعید عبدالله دانی» رئیس ایالت پانتلند ۶۵ رأی، «محمد عبدالله فوماکو» رئیس جمهور این کشور ۶۱ رأی، «حسن شیخ محمود» رئیس جمهور سابق سومالی ۵۲ رای و «حسنعلی خیری» نخست وزیر پیشین این کشور ۴۸ رای کسب کرده بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اما یکشنبه (روز گذشته، ۱۵ می)، پس از یک انتخابات ماراتنی و نفس‌گیر که در آن ۳۶ نامزد با هم رقابت کردند و اخبار آن به طور مستقیم از تلویزیون دولتی پخش شد، حسن شیخ محمود، رئیس جمهور سابق سومالی، موفق شد ۱۶۵ رای پارلمانی به دست آورد که بیش از تعداد مورد نیاز برای پیروزی در برابر «محمد عبدالله محمد» نهمین رئیس جمهور سومالی بود.

پیشتر، ناظران و تحلیلگران سیاسی، انتخاب مجدد محمد عبدالله محمد را به دلیل عدم حضور متحدانش در سمت‌های بالا در پارلمان بعید دانسته بودند و گفته می‌شد که «شریف شیخ احمد» و حسن شیخ محمود، دو رئیس‌جمهور پیشین سومالی دارای بالاترین شانس برای تصدی ریاست جمهوری این کشورند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار