کد خبر: 1088520
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
حداد عادل در مراسم رونمایی از مجموعه تلویزیونی «مینا»:
بنیاد سعدی با همکاری صداوسیما برنامه آموزش زبان فارسی به نام «مینا» را تولید و رونمایی کرد.

 

به گزارش «جوان»  به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی در مراسم رونمایی از برنامه تلویزیونی «مینا»، اظهار کرد: در جهان امروز هرچه زبان کشورها فراتر از مرزهای خودشان رواج داشته باشد، آن کشور اقتدار بیشتری دارد؛ به عبارتی رابطه مستقیمی میان گستره آموزش زبان فراتر از مرزها و اقتدار آن کشور وجود دارد. زبان فارسی از دیرباز قدرت گسترش و نفوذ فرامرزی داشته است و هم اکنون به دلیل ساخت و بافت این زبان و همچنین موسیقی زبان فارسی، خوش آهنگی و ملایمت موجود در آن است که برای افراد علاقه‌مند، جاذبه ایجاد می‌کند.

رئیس بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: مهمترین قدرت زبان فارسی، درونمایه موجود در آن است؛ پیام معنوی و انسانی آن موجب می‌شود شبه قاره هند را تا حدی تسخیر کند که امروز بعد از گذشت یک قرن و نیم از سلطه انگلیسی‌ها در هند و تلاش برای کاهش نفوذ زبان فارسی، بیش از یکصد دانشگاه در هند، کرسی زبان فارسی داشته باشند. حدود ۱۴ سال پیش به من می‌گفتند تنها در اطراف لاهور پاکستان ۱۵۰ هزار دانشجو در یک نیم‌سال، زبان فارسی را به عنوان واحد اختیاری انتخاب کردند و این نشانه قدرت زبان فارسی است.

حداد عادل درباره فلسفه تشکیل بنیاد سعدی تشریح کرد: با پیروزی انقلاب بعد دیگری برای اهتمام به آموزش زبان فارسی در جهان ایجاد شد که بر این اساس، حدود ۱۰ سال پیش شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرد بنیاد مستقلی به ریاست رییس جمهور تشکیل شود که رییس هیأت امنای آن معاون اول رییس جمهور به همراه چهار وزیر و رییس صداوسیما و همچنین از فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد. بنابراین، این بنیاد را به نام «سعدی» که آموزگار زبان فارسی و استاد سخن است، نامیدند که حالا عمر آن به ۱۰ سال رسیده است.

وی ادامه داد: در طول این ۱۰ سال ما موفق شدیم نزدیک به ۴۰ کتاب برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان تألیف و ده‌ها نرم افزار مناسب فضای مجازی و ارتباطات امروزی ایجاد کنیم؛ علاوه بر این صدها دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه برای فارسی آموزی و چه برای آموزش مهارت‌ها به معلمان زبان فارسی در جهان برگزار کردیم. در این دوسال کرونایی نیز توانستیم به صورت مجازی هزار معلم زبان فارسی را در جهان در دوره یکساله با روش‌های نوین آموزش زبان فارسی آشنا کنیم.

حداد عادل با اشاره به اینکه یکی از کتاب‌هایی که در بنیاد سعدی تالیف شده، همین کتاب میناست، افزود: «مینا»  یک دوره چهار جلدی است که ما چندین سال پیش از صداوسیما خواستیم این کتاب را تصویری کنند. آقای دکتر جبلی در زمانی که معاونت برون مرزی را به عهده داشت، به بنیاد سعدی آمد و ارتباط مستمر داشتیم و پس از آن نیز با حضور دکتر علی عسگری گامی به جلو رفتیم و کار با اعتبار اختصاص داده شده، آغاز شد. در واقع، ما این کتاب را به عنوان مبنای کار تقدیم کردیم و صداوسیما از تخصص و نیروی انسانی خود استفاده کرد تا این بار از زمین برداشته شد.

رئیس بنیاد سعدی تأکید کرد: زبان فارسی بخشی از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است و فرهنگ ما بر بال زبان فارسی پرواز می‌کند.

حداد عادل خاطرنشان کرد: بنیاد سعدی امکان تولید برنامه‌هایی مشابه مجموعه تلویزیونی «مینا»  را زیاد دارد و هر کدام از کتاب‌های ما می‌تواند تصویری شود و چه بهتر که از امکانات صداوسیما برای تدریس این دروس استفاده شود.

وی افزود: فرزندان ایرانیان مهاجر خارج از کشور می‌توانند از راه این شبکه‌ها فارسی بیاموزند و ما برای آن‌ها و کشورهای عربی و هند کتابی ویژه تألیف می‌کنیم. به‌عنوان مثال، کتاب «گام اول» بنیاد سعدی به ۱۴ زبان واسط ترجمه شده و قرار است به ۳۰ زبان ترجمه شود. همه این‌ها می‌تواند در اختیار صداوسیما قرار گیرد.

 لازم به ذکر است مراسم رونمایی از مجموعه تلویزیونی «مینا» ویژه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان با حضور رؤسای بنیاد سعدی و شبکه سحر در سالن آمفی تئاتر معاونت سیما برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار