کد خبر: 1087731
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:
مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سال گذشته بالغ بر ۴۹۰ تن پیله‌ تر ابریشم در استان تولید شد و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری به ۵۲۰ تن برسد.

محمدمهدی یعقوب‌زاده در خصوص توزیع تخم نوغان در استان اظهار کرد: توزیع تخم نوغان در خراسان رضوی از نیمه دوم فروردین ماه آغاز شده و تا پایان توزیع سهمیه تخصیص یافته به استان نیز این فرایند ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود توزیع تخم نوغان تا پایان اردیبهشت‌ ماه به اتمام برسد.

وی افزود: در سال جاری تعداد ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان از مرکز توسعه نوغان‌داری کشور درخواست شده که در حال حاضر ۱۲ هزار جعبه حمل و در حال توزیع در استان است.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و نیازسنجی انجام شده تمام شهرستان‌های استان توانایی و امکانات لازم برای پرورش کرم ابریشم را دارد. همچنین بر اساس امکانات و سوابق درخواست‌های شهرستان‌ها عمده مراکز پرورش کرم ابریشم در شهرستان‌های تربت حیدریه، درگز، کلات، زاوه و کوهسرخ قرار دارد.

وی با اشاره به درآمد کنونی نوغان‌داران استان خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش پیله عاید نوغان‌داران استان شد. امیدواریم پیله‌ تر تولیدی در سال جاری با توجه به پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده با قیمت مناسب‌تری به فروش برسد. پیش‌بینی می‌شود درآمد نوغان‌داران استان در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان باشد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور توسعه صنعت نوغان‌داری در استان گفت: هماهنگی‌هایی به منظور برگزاری دوره‌های آموزش نوغانداران در تمام شهرستان‌های استان با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت گرفته و جلسات قرارگاه امنیت غذایی و توسعه صنعت نوغان‌داری استان با مشارکت تمام دستگاه‌های دست‌ اندر کار جهت بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی برگزار شده است.

یعقوب‌زاده ادامه داد: ارتقا و توسعه‌ صنعت نوغان‌داری استان خصوصا در زمینه آموزش نوغان‌داران و درجه‌بندی و سطح‌بندی پیله‌ تر تولیدی و قیمت‌گذاری عادلانه آن، تامین و توزیع حدود ۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده بین نوغان‌داران استان و انعقاد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی برای تولید بیش از ۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده به منظور توزیع بین نوغان‌داران در انتهای سال بخش دیگری از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور توسعه صنعت نوغان‌داری در خراسان رضوی است.

خراسان رضوی رتبه اول کشور در تولید تخم ابریشم

وی با اشاره به رتبه استان در توزیع تخم نوغان تصریح کرد: خراسان رضوی در توزیع تخم نوغان کشور پس از گیلان در رتبه دوم کشور قرار دارد. همچنین استان ما در تولید تخم ابریشم نیز رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: تعداد جعبه‌های توزیع شده تخم نوغان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته اما برنامه‌ریزی‌هایی به منظور ارتقای کیفیت تولید پیله و افزایش عملکرد تولید صورت گرفته که امیدواریم مقدار تولید پیله‌ تر در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از پنج درصد افزایش یابد.

یعقوب‌زاده تاکید کرد: پرورش کرم ابریشم یکی از مشاغل اشتغال‌زا در زیرمجموعه بخش دامپروری استان محسوب می‌شود و تعداد قابل توجهی از افراد در بخش تولید، فرآوری و استفاده از فرآورده‌های آن مشغول به کار هستند. همچنین این صنعت در زمینه اشتغال موقت نیز سهم بسزایی دارد.

وی با اشاره به مهمترین مشکلات این صنعت در ایران خاطرنشان کرد: از مهمترین مشکلات صنعت نوغان‌داری در کشور می‌توان به پایین بودن سرمایه‌گذاری انجام شده در این زیربخش، بالا بودن سن نوغان‌داران، نبود تشکل‌های مرتبط و پویا در شهرستان‌های استان، خلا در زمینه همکاری و تعامل میان بخش‌ها، نامشخص بودن متولی صنایع تبدیلی مرتبط با پیله ابریشم و نوسانات قیمت خرید پیله تر تولیدی از نوغان‌داران اشاره کرد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین استمرار خشکسالی در منطقه منجر به کاهش تولید و بی‌کیفیتی برگ درختان توت شده است. ضمن اینکه بسیاری از کشاورزان و دامداران به دلیل کاهش تولید علوفه تمایل دارند برگ تولید شده درختان توت را برای تغذیه دام‌های خود استفاده کنند.

یعقوب‌زاده درباره میزان استقبال از صنعت نوغانداری در استان تصریح کرد: با عنایت به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طی سالیان اخیر صنعت نوغان‌داری در حال یافتن جایگاه اصلی خود در استان است. همچنین با برنامه‌های پیش‌ روی سازمان جهاد کشاورزی و تفاهمات حاصل با کمیته امداد امام خمینی(ره) چشم‌انداز رشد و رونق این صنعت در استان بسیار امیدوارکننده و مطلوب است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار