کد خبر: 1085901
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
تا امروز بیش از یک ماه و نیم است که پروسه وین متوقف شده، ولی سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید مذاکرات احیای برجام در وین متوقف نشده و از طریق هماهنگ‌کننده گفتگو‌های وین در حال انجام است. خطیب‌زاده درعین حال تأکید کرده که وین معطل پاسخ‌های امریکاست.

تا امروز بیش از یک ماه و نیم است که پروسه وین متوقف شده، ولی سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید مذاکرات احیای برجام در وین متوقف نشده و از طریق هماهنگ‌کننده گفتگو‌های وین در حال انجام است. خطیب‌زاده درعین حال تأکید کرده که وین معطل پاسخ‌های امریکاست.
در حالی که مذاکرات وین از اواسط اسفندماه سال قبل به حال تعلیق درآمده، سعید خطیب‌زاده دیروز در نشسست هفتگی با خبرنگاران گفت که این مذاکرات متوقف نشده است؛ موضعی که احتمالاً نشان می‌دهد گفتگو‌های تلفنی وزیر خارجه با جوزف بورل هم در این خصوص بوده است. او درباره گفتگو‌های تلفنی حسین امیرعبداللهیان و بورل گفت: «در مذاکرات، آنچه مربوط به ایران و اتحادیه اروپا و روسیه و چین است، تمام شده و هماهنگ‌کننده گفتگو‌ها در برجام در حال پیش بردن مسائلی است که بین ایران و ایالات متحده باقی مانده است.» به گفته خطیب‌زاده، هر دو طرف ایران و اروپا، هم جوزف بورل و هم امیرعبداللهیان بر این باور مشترک بودند که طولانی شدن تنفس به نفع گفتگو‌ها نیست و باید هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود. او در عین حال گفته که هنوز تصمیمی درباره اینکه این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود، گرفته نشده است، اما در دستور کار است. او گفت: «اگر امریکا به موضوعات باقیمانده پاسخ داده بود الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های امریکاست. این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص انتقال سانتریفیوژ‌ها به نطنز گفته که ایران عضو ان‌پی‌تی است و رژیم عدم اشاعه را پذیرفته و مقررات پادمان را تابع النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژ‌ها هم پس از خرابکاری برای قرار گرفتن در جای امن از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است. اوگفت براساس تعهدات ما در معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که براساس نیاز‌های صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم.
طالبان خویشتنداری ایران را سوءبرداشت نکند
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی، در خصوص انفجار‌های زنجیره‌ای در افغانستان که هزاره‌ها و شیعیان را هدف قرار داده‌اند، گفت که «برای جمهوری اسلامی ایران وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه‌های قومی و مذهبی از روز اول مهم بوده است و مسئولیت قطعی هیئت حاکمه افغانستان نسبت به تمامی اقوام و گروه‌ها یادآوری شده است.» خطیب‌زاده افزود: «ما در افغانستان اقلیتی نداریم، اقوامی داریم که همه به طور مشترک در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. یادآوری کنم مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان را نسبت به تأمین امنیت همه اقوام در افغانستان. جمهوری اسلامی ایران بسیار متأسف است که این هیئت هنوز نتوانسته امنیت لازم را در برخی مناطق برقرار کند.» خطیب‌زاده در خصوص تنش مرزی بین ایران و افغانستان در دوغارون گفت: مرزداران غیور ما در مرز‌های ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا آشنایی احتمالی برخی از مأموران مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان که در مرز‌های ایران مستقر کرده با خویشتنداری تا امروز رفتار کرده‌اند. البته تکرار این موضوع جای نگرانی جدی دارد، ضمن آنکه مرزداران ما مسئولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه‌ای، به مرزبانان جدید افغانستان بدهیم. امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.» سخنگو درخصوص حقابه هیرمند هم گفت: حقابه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌های دور وجود داشته و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات‌آفرین در این منطقه تلاش می‌کند نکات اختلافی را از طریق مرضی‌الطرفین و گفتگو حل کند و کمیسران عالی آب با هم دیدار‌هایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. ما امیدوار هستیم در ادامه مسیری که می‌بینیم، به یک اقدام قطعی سازنده برسیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار