کد خبر: 1071664
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
آماده باش ۲ هزار گروه جهادی اردبیل
بسیج سازندگی از سال ۱۳۷۹ براساس تدابیر مقام معظم رهبری با هدف استفاده از نیروی جوانان برای سازندگی کشور تشکیل شد. این سازمان در راستای اهداف ترسیم شده و با اجرای طرح‌های عمرانی و تولیدی، تاکنون خدمات ارزنده‌ای به ساکنان مناطق محروم کشور ارائه کرده است
سمانه محمدی

بسیج سازندگی از سال ۱۳۷۹ براساس تدابیر مقام معظم رهبری با هدف استفاده از نیروی جوانان برای سازندگی کشور تشکیل شد. این سازمان در راستای اهداف ترسیم شده و با اجرای طرح‌های عمرانی و تولیدی، تاکنون خدمات ارزنده‌ای به ساکنان مناطق محروم کشور ارائه کرده است. حضور در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی یکی از موضوعات مهم و اساسی است که از همان ابتدا در دستور کار بسیج قرار داشته و امروز نیز به عنوان محور اصلی فعالیت‌های این نیروی مردمی و سپاه مطرح است. سازمان بسیج سازندگی اردبیل نیز با ورود به عرصه خدمات‌رسانی به ساکنان محروم شهرستان‌های مختلف استان طرح‌های مختلفی در بخش آموزشی، بهداشتی، عمرانی و خدماتی در این مناطق اجرا و حضور جوانان جهادگر در مناطق محروم امید و نشاط را در ساکنان زنده کرده است.

بسیج سازندگی اردبیل در قالب گروه‌های جهادی از آغاز شیوع بیماری کرونا در استان اقدامات قابل توجهی در راستای محرومیت‌زدایی انجام داده است که در هفته بسیج و همزمان با سراسر کشور ۱۱۶ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در استان افتتاح شد. این پروژه‌ها شامل ۱۵ پروژه عمرانی، پنج پروژه اقتصاد مقاومتی، ۲۷ مورد صندوق قرض‌الحسنه بود که در راستای محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری به بهره‌برداری رسید.
امروز بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی استان میدان‌داران عرصه محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی هستند و در شرایط سخت موجود نیز بر خود وظیفه می‌دانند که در کنار مردم حضور داشته باشند. مسئول سازمان بسیج سازندگی اردبیل با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی در استان به «جوان» می‌گوید: «گروه‌های جهادی استان در ۶۲ عرصه در جهت خدمت‌رسانی به مردم فعالیت می‌کنند و کار گروه‌های جهادی استان از زلزله کرمانشاه و سیل لرستان شروع شده و همچنان در دوران کرونا تداوم دارد.»
سرهنگ پاسدار علی پیرجاهد ادامه می‌دهد: «ما در استان ۲هزار گروه جهادی داریم که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط ۳۰۰ گروه جهادی در رزمایش اقتدار جهادگران برای گره‌گشایی از مشکلات مردم مشارکت کردند.» وی تأکید می‌کند: «بسیج با روحیه جهادی خود تهدید‌ها را تبدیل به فرصت می‌کند و امروز حل مسائل و مشکلات موجود در استان‌ها نیز با روحیه و عمل جهادی و انقلابی امکانپذیر است.»
اتحاد گروه‌های جهادی برای رفع مشکلات
هم‌اکنون گروه‌های جهادی اردبیل در تمام عرصه‌ها به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. این جوانان بسیجی بودند که در دوران کرونا و در بحرانی‌ترین شرایط دست از جان شستند و در جهت جلوگیری از شیوه این ویروس و غربالگری و کمک به کادر درمان از هیچ کمک و مجاهدتی دریغ نکردند. گروه‌های جهادی در اجرای طرح قاسم سلیمانی و در بحث شناسایی بیماران و واکسیناسیون به طور شبانه‌روزی خدمات ارائه کردند. سرهنگ پیرجاهد می‌گوید: «در همان ایام اوایل شیوع کرونا رزمایش کمک‌های مؤمنانه به دستور مقام معظم رهبری در استان اردبیل آغاز شد. در ادامه به گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی پرداختیم به طوری که خوشبختانه مردم دیگر نیازی به حضور بسیج نداشتند و خودشان جهت کمک به مردم اقدام می‌کردند.»
وی ادامه می‌دهد: «یک سری از کمک‌های مؤمنانه پویش ملی بود از جمله تهیه و توزیع غذای گرم و آزادی زندانیان، بخشی از اقدامات هم پویش استانی بود که برای اولین بار در کشور انجام شد. از جمله نان صلواتی و ذبح قربانی که تمام اقشار مردم به طور خود جوش مشارکت کردند.» این مسئول همچنین با بیان اینکه ۱۲۵ میلیارد تومان کمک‌های نقدی از طریق مردم جمع‌آوری و به نیازمندان اهدا شد، تصریح می‌کند: «برای پوشش حداکثری و رفع محرومیت باید بعد از دوران کرونا این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها در جهت حل مشکلات کشور از جمله اشتغال و ازدواج به کار گرفته شود.»
نهضت آبرسانی به روستا‌ها
در ماه‌های اخیر وضعیت جوی و کم‌آبی در بسیاری از مناطق کشور و به خصوص روستا‌های اردبیل باعث شد مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و تأمین آب آشامیدنی برای آن‌ها دشوار شود. این‌بار نیز جوانان جهادی اردبیل با راه‌انداختن نهضت آبرسانی به روستا‌های درگیر کم آبی، بخشی از مشکلات آن‌ها را رفع کردند.
به گفته مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل در راستای کمک به مناطق درگیر کم‌آبی، مقرر شد تا از ظرفیت‌های موجود در گروه‌های جهادی بسیج و تیپ ۳۷ سپاه حضرت عباس (ع) در قالب نهضت آبرسانی سیار استفاده شود.
پیرجاهد می‌گوید: «امسال با توجه به وجود تنش آبی در استان، به صورت روزانه گروه‌های جهادی ۱۶۳روستا را با ۲۶۶ تانکر آبرسانی می‌کنند.» وی تأکید می‌کند: «برای بسیج سازندگی ۹۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که در صورت تحقق اعتبارات حدود هفت مجتمع آبرسانی راه‌اندازی و آب پایدار برای بیشتر روستا‌ها تأمین می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار