کد خبر: 1071461
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
همزمان با تشدید تنش‌ها بین پکن و واشنگتن امریکا:

با تشدید تنش‌ها بین چین و امریکا، جنگ لفظی مقامات واشنگتن علیه رقیب هم افزایش یافته است و رئیس پنتاگون در سخنانی با تأکید بر اینکه چین به سرعت در حال تقویت قابلیت‌های هسته‌ای خود است، مدعی شد که پکن در حال ایجاد یک «سه‌گانه اتمی» است، اما واشنگتن با آن مقابله خواهد کرد.
در شرایطی که مقامات چین خواهان کاهش تنش‌ها با امریکا هستند، واشنگتن به تشدید بحران دامن می‌زند. به گزارش خبرگزاری رویترز، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا شنبه شب در گردهمایی رهبران دفاعی، قانونگذاران و مدیران صنایع خصوصی با عنوان «چالش چین» در مجمع دفاع ملی ریگان ۲۰۲۱ گفت: «امریکا یک قدرت پاسیفیک است. هند -پاسیفیک منطقه‌ای با فرصت‌های عظیم و چالش‌های واقعی است. یکی از آن چالش‌ها ظهور یک چین قاطع و مستبد است.» آستین گفت: «ما با یک چالش مهیب و نیرومند مواجه هستیم. در جنگ و در صلح، ما همواره وقتی با یکدیگر و در کنار دوستان‌مان کار کرده‌ایم، قدرتمندتر شده‌ایم.» آستین در سخنان خود با بیان اینکه ایالات متحده قصد ندارد ناتو جدیدی برای آسیا بسازد، با اشاره به توافق اخیر برای کمک به استرالیا در استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای به عنوان نمونه‌ای از تقویت اتحاد‌ها گفت: «در عوض، واشنگتن در تلاش برای هماهنگی بهتر کشور‌ها برای جلوگیری از تلاش‌های چین برای تسلط بر منطقه است.» هفته گذشته پنتاگون اعلام کرد که امریکا در برنامه بازنگری نیروهایش در جهان قصد دارد نیرو‌ها و زیرساخت‌های ارتش امریکا در گوام و استرالیا را بهبود بخشد که با هدف مقابله با افزایش قدرت نظامی چین انجام می‌شود.
نگرانی از توان اتمی چین
توسعه توانمندی‌های نظامی چین همراه با رشد اقتصادی این کشور، نگرانی واشنگتن را در پی داشته است. رئیس پنتاگون در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز به تهدیدات ادعایی از جانب چین اشاره کرد و گفت‌: «ما کاملاً چالشی را که چین ارائه می‌کند، درک می‌کنیم، اما چین نباید به خودش مغرور شود، طرف مقابل ایالات متحده است.» آستین گفت: «ما چالشی را که چین ایجاد کرده به وضوح می‌بینیم، اما چین ۱۰ فوت قد ندارد. ما بزرگ‌ترین صنعت، بزرگ‌ترین نوآوران در جهان را داریم و می‌خواهیم کار‌های لازم را برای ایجاد قابلیت‌هایی انجام دهیم که به ما در حفظ مزیت رقابتی در آینده کمک کند.» آستین گفت که با پرتاب اخیر موشک مافوق صوت چین و دستاورد‌های آن در سلاح‌های هسته‌ای، سایبری و فضا باید «با اعتماد به نفس و عزم راسخ - نه وحشت و بدبینی» روبه‌رو شویم. رئیس پنتاگون همچنین با اشاره به سلاح‌های هسته‌ای که می‌توانند از بمب‌افکن‌ها، زیردریایی‌ها و موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای پرتاب شوند، هشدار داد که چین در حال ساختن یک «سه‌گانه هسته‌ای نوپا» بوده و به سرعت در حال تقویت قابلیت‌های هسته‌ای خود است، اما واشنگتن آماده رقابت است و همچنین روی حمایت از قابلیت تایوان برای دفاع از خود کار می‌کند. او گفت: «ایالات متحده همچنان به سیاست «چین واحد» متعهد است، اما آمادگی دارد تا مقابل هرگونه تلاشی برای استفاده از قوه قهریه علیه این جزیره بایستد.»
ادعای وزیر دفاع امریکا به توسعه سلاح‌های هسته‌ای چین، درحالی است که پکن در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه نظامی دست پیدا کرده است و بار‌ها هشدار داده که به هر تهاجمی از سوی امریکا و متحدانش پاسخ کوبنده خواهد داد. ماه گذشته نیز رسانه‌های امریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام کردند که چین ماکت‌هایی بزرگ از ناو‌های هواپیمابر امریکا را برای استفاده در رزمایش نظامی ساخته است. تنش امریکا با چین در ماه‌های اخیر بر سر تایوان افزایش یافته است و هواپیما‌های شناسایی و جاسوسی امریکا تحرکات خود در نزدیکی مرز‌های چین را افزایش داده‌اند. چین هم برای نشان دادن سطح آمادگی دفاعی خود، رزمایش‌های زیادی را در حریم هوایی تایوان انجام داده است. امریکا در راهبرد امنیتی خود، چین را به عنوان تهدید جدی برای منافع جهانی خود اعلام کرده است و از هر ابزاری برای ضربه زدن به رقیب خود استفاده می‌کند. چین تلاش می‌کند سطح تنش‌ها با امریکا را کاهش دهد تا از هر گونه درگیری احتمالی خودداری کند، اما تحرکات امریکا در نزدیکی مرز‌های چین و لفاظی‌های مقامات کاخ سفید نشان می‌دهد طرف امریکایی اراده‌ای برای تقلیل تنش‌ها ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار