کد خبر: 1071459
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
دور هشـتـم مذاکرات در وین همین هفته بعد از چیزی که مسکو آن را یک «مکث فنی» خوانده برگزار می‌شود. امریکا هرچند گفته که احتمال احیای مجدد برجام منتفی نیست، ولی معتقد است باید برای «جهان بدون برجام» هم آماده شد، زیرا ایران پیشنهاد‌هایی ارائه کرده که حتی روسیه و چین هم از آن‌ها شگفت‌زده شده‌اند

دور هشـتـم مذاکرات در وین همین هفته بعد از چیزی که مسکو آن را یک «مکث فنی» خوانده برگزار می‌شود. امریکا هرچند گفته که احتمال احیای مجدد برجام منتفی نیست، ولی معتقد است باید برای «جهان بدون برجام» هم آماده شد، زیرا ایران پیشنهاد‌هایی ارائه کرده که حتی روسیه و چین هم از آن‌ها شگفت‌زده شده‌اند. اما تهران بزرگ‌نمایی واشنگتن از پیشنهاد مطرح شده را بخشی از «بازی مقصرنمایی ایران» خوانده و گفته که از درخواست‌های مطرح شده عقب نخواهد نشست. اتحادیه اروپا، دیروز در دومین موضع‌گیری متفاوت از سه کشور اروپایی و امریکا اعلام کرد: «اگر خواهان بازگشت ایران به توافق هستیم، باید چیزی در ازایش به او بدهیم.»

به گزارش «جوان»، وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه‌ای، توقف دور هفتم مذاکرات در وین را «یک دوره توقف فنی» خواند که همین هفته مجدداً شروع خواهد شد. «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی «موساد» هم سراسیمه در فاصله وقفه ایجاد شده برای گفتگو درباره وین با مقام‌های دولت بایدن به واشنگتن رفت. در حالی که بنی گانتس هم روز چهار شنبه به واشنگتن خواهد رفت، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرف‌های غربی خواسته «قاطعانه بایستند و به ایران بفهمانند غنی‌سازی و مذاکره همزمان غیرممکن است». گانتس گفته همان‌طور که انتظار می‌رفت ایرانی‌ها ماهرانه مذاکره می‌کنند و از همه توافقات گذشته عقب‌نشینی کردند و موضع‌شان بسیار افراطی بود. «یدیعوت آحارونوت» نوشته که رئیس موساد در سفر خود می‌خواهد به مقام‌های امریکایی بگوید که در صورت حصول توافق با ایران، اسرائیل به آن پایبند نخواهد بود و به تلاش برای بی‌نتیجه گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. به نوشته آحارونوت، اسرائیلی‌ها در واشنگتن به طرف امریکایی خواهند گفت که مسئله اورانیوم تمام شده است، زیرا ایرانیان به اندازه کافی اورانیوم غنی شده در اختیار دارند و موضوعاتی که از این به بعد باید بر آن‌ها تمرکز کرد، چاشنی انفجاری (عنصر مرکزی بمب هسته‌ای) و موشک‌های بالستیک است. نفتالی بنت هم دیروز با اشاره به سفر این دو مقام اسرائیلی گفته هدف ما این است که از پنجره فرصتی که میان دو دور مذاکره باز شده است، استفاده کنیم تا به دوستان خود در امریکا بگوییم اکنون زمان استفاده از مجموعه متفاوتی از ابزار‌ها در برابر غنی‌سازی شتابان ایران فرارسیده است. با این حال، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا دیروز گفت که واشنگتن امید خود را درباره ممکن بودن توافق با ایران هنوز از دست نداده، هرچند به گفته او واشنگتن وظیفه‌ای برای آرام کردن اسرائیل ندارد: «وظیفه ما متوقف کردن آن‌ها نیست، وظیفه ما همکاری با یکدیگر در جهت هدف مشترک‌مان است و تا آنجا که ممکن است سیاست‌های‌مان را همسو کنیم. اما در نهایت، اسرائیل منافع ملی خود را دارد که از آن‌ها دفاع خواهد کرد.»

واشنگتن: پیشنهاد ایران، روسیه و چین را هم متعجب کرد!
امریکایی‌ها دیروز هم برای سومین روز متوالی بعد از توقف دور هفتم مذاکرات در وین، ابراز بدبینی به آینده مذاکرات را متوقف نکردند. یک مقام امریکایی در گفت‌وگویی که واشنگتن‌پست آن را منتشر کرده، هرچند گفته که ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که «تصدیق کنیم توافق قابل احیا نیست» ولی تأکید کرده که مذاکره‌کنندگان جدید تهران در مذاکرات دو هفتم «با پیشنهاد‌هایی به میز مذاکره بازگشتند که عقب‌نشینی از هر یک از مصالحه‌هایی بود که ایران قبلاً مطرح کرده بود.» او مدعی است این پیشنهاد‌های جدید، همه مصالحه‌هایی را که دیگران و به ویژه ایالات متحده انجام داده بودند، به جیب می‌زد و [ایران]درخواست‌های بیشتری مطرح کرده است. او مدعی شده که حتی روسیه و چین هم «از میزانی که ایران از مصالحه‌های خود عقب‌نشینی کرده و سپس دوچندان کردن درخواست‌هایش از ما و شرکای ما، شگفت‌زده شده‌اند»، اما به گفته این مقام امریکایی «روسیه و چین هر دو اولویت‌های خود را در منطقه و همچنین منافع خود را در تضعیف اهداف ایالات متحده دارند.» او گفته که امریکا در حال تصمیم‌گیری است و برای جهانی که در آن بازگشتی به توافق هسته‌ای وجود ندارد، آماده می‌شود. با وجود این روایت بدبینانه امریکا، اظهارنظر دیروز جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان‌دهنده انحرافی قابل‌توجه از موضع امریکا، حتی سه کشور اروپایی است. او به روزنامه ABC اسپانیا گفته که اتحادیه اروپا در تلاش است توافق هسته‌ای را حفظ کند که توافقی اقتصادی نیز به حساب می‌آید. بورل گفته که اگر خواهان بازگشت ایران به توافق هستیم، باید چیزی در ازایش به آن بدهیم. این روایت را روز جمعه در پایان مذاکرات در وین، معاون بورل نیز تکرار کرده بود. مورا ضمن واقع‌گرا توصیف کردن مذاکرات وین گفته بود که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد.

تهران: این بازی مقصرنمایی است
مقام‌های ایرانی می‌گویند بیانیه‌هایی که طرف‌های امریکایی منتشر می‌کنند بیش از آنکه مربوط به محتوای مذاکرات باشد «یک تاکتیک مذاکراتی و ناشی از تلاش طرف‌های مقابل برای مقصرنمایی ایران» است. به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در یک نشست توجیهی گفته که برخلاف اظهارات مقام‌های امریکایی، من معتقدم که اگر طرف‌های مقابل حسن نیت داشته باشند و از بازی بی‌فایده مقصرنمایی دست بردارند، توافق در دسترس است. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی عمل‌گرایانه روی میز گذاشته و طرف‌های مقابل باید پاسخی درخور یا حتی پیشنهادات و ایده‌های تازه خود را به صورت مکتوب و مشخص ارائه کنند. این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه روشن است که طرف‌های غربی که با تصور اعطای امتیازات اندک و دریافت امتیازات حداکثری به وین آمده‌اند، از متون پیشنهادی و خواسته‌های روشن جمهوری اسلامی ایران رضایت کامل نداشتند، یادآور شد: هیچ یک از این کشور‌ها نتوانستند بر این متون ایراد حقوقی بگیرند یا آن‌ها را در تضاد با برجام توصیف کنند. تنها نکته مطرح‌شده از سوی این کشور‌ها این بود که اولاً حتی حاضر به اعطای امتیازات مصرح در برجام نیستند و ثانیاً تمایل ندارند مباحثی را که در پیش‌نویس‌ها آمده‌اند، مجدداً به بحث بگذارند. همچنین «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در بازگشت از وین در گفتگو با خبرگزاری «آنسا» ایتالیا پیشنهادات ایران را «منطقی و مستند» خواند و گفت که «این پیشنهاد‌ها می‌توانند به عنوان مبنایی برای مذاکره مورد استفاده قرار گیرند. طرف‌ها می‌توانند پیش‌نویس‌های خود را ارائه کنند، اما ما انتظار داریم که پاسخ منطقی به پیشنهادات ایران بدهند.» باقری گفته که ایران از درخواست‌های خود در مسیر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عقب نخواهد نشست و تأکید کرده که، چون این امریکایی‌ها بودند که توافق را در سال ۲۰۱۸ ترک کردند، وظیفه آن‌ها است که گام اول را بردارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار