کد خبر: 1070866
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
کاهش ۵۰ درصدی مصرف میوه در کشور
میوه‌فروشان می‌گویند گرانی میوه باعث شده که مردم اقلام ضروری همچون پیاز و سیب‌زمینی را بیشتر بخرند. رئیس اتحادیه بارفروشان نیز با تأیید این خبر از افزایش عرضه سبزی و صیفی خبر می‌دهد و می‌گوید: قیمت سبزی و صیفی در ماه جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان شده، اما تقاضا به شدت کاهش یافته است. کاهش قدرت خرید مردم، مصرف میوه را ۵۰ درصد در کشور کاهش داده و چند هفته‌ای است که میوه‌فروشان به اندازه مصرف مردم میوه می‌برند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: میوه‌فروشان می‌گویند گرانی میوه باعث شده که مردم اقلام ضروری همچون پیاز و سیب‌زمینی را بیشتر بخرند. رئیس اتحادیه بارفروشان نیز با تأیید این خبر از افزایش عرضه سبزی و صیفی خبر می‌دهد و می‌گوید: قیمت سبزی و صیفی در ماه جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان شده، اما تقاضا به شدت کاهش یافته است. کاهش قدرت خرید مردم، مصرف میوه را ۵۰ درصد در کشور کاهش داده و چند هفته‌ای است که میوه‌فروشان به اندازه مصرف مردم میوه می‌برند.

در دو سال اخیر همزمان با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای انواع سبزی، صیفی و به ویژه میوه افزایش یافت. به دلیل افزایش تقاضا قیمت‌ها نیز سر به فلک کشید، به‌طوری‌که میوه‌های پاییزی و زمستانی دیگر کمتر از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در مغازه‌های عرضه‌کننده وجود ندارد. قیمت هویج به ۲۰ هزار تومان، مرکبات بیش از ۳۰ هزار تومان و زنجبیل به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسید. دپو و انبار کردن لیموترش نیز به معضل اصلی بازرسان تعزیرات و اصناف تبدیل شد. اما امسال وضعیت بازار تغییر کرده است. رئیس اتحادیه بارفروشان معتقد است که برخلاف سال‌های گذشته آذرماه امسال عرضه افزایش و تقاضا کاهش یافته است، به‌طوری‌که ارزانی ۱۵ قلم سبزی و صیفی چندان به چشم نمی‌آید.
درحالی که میوه‌فروشان عمده و خرده‌فروشان به کاهش مصرف میوه اذعان دارند و بارفروشان از دپوی سیب و مرکبات در میدان اصلی پایتخت ابراز نگرانی می‌کنند. اما این فعالان بازار حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند تا شاید تمام اقشار جامعه بتوانند از میوه مرغوب داخلی بهره ببرند.
همچنین فروشندگان میوه می‌گویند مردم به خاطر گرانی میوه نمی‌خرند و ما هم مجبور هستیم به جای چند کامیون میوه به اندازه حداقل نیاز روزانه مشتریان میوه بیاوریم و برخی دیگر معتقدند با افزایش قیمت‌ها، این روز‌ها اقلام ضروری همچون پیاز و سیب‌زمینی بیشتر فروش می‌رود!
در این خصوص رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید: میوه زیاد و ارزان شده و آنقدر حجم میوه در میادین زیاد است که بار روی دست بارفروشان مانده است. مغازه‌داران نیز به اندازه فروش روزانه میوه می‌برند. از این رو چند هفته‌ای است که میوه رو دست عمده‌فروشان میدان مانده است.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت سبزی
رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخی صیفی‌جات و سبزی‌ها در میدان تصریح می‌کند: هویج، کاهو، کاهو پیچ، شلغم و گل‌کلم در روز‌های اخیر افت قیمت را تجربه کردند. میزان عرضه صیفی‌جات در میادین افزایش یافته، اما از سوی دیگر تقاضا نیز کاهش یافته است. کاهش قدرت خرید مردم، ۵۰ درصد مصرف میوه را در کشور کاهش داده است.
مصطفی دارایی‌نژاد در گفتگو با ایلنا با اشاره به وفور انواع پیاز در میدان می‌گوید: انواع پیاز از جمله پیاز زرد، سفید و قرمز به میزان کافی در میدان موجود است و در زمینه عرضه سیب‌زمینی و پیاز با مشکلی مواجه نیستیم. قیمت پیاز در میدان کیلویی ۴ تا ۶ هزار تومان است. پیاز در اصفهان، تبریز و بندرعباس به اندازه کافی تولید می‌شود. هم‌اکنون بیش از نیاز داخلی پیاز در انبار‌ها موجود است.
وی با بیان اینکه در سال‌جاری بیش از ۲ هزار تن پیاز در کشور تولید شد، می‌افزاید: پیاز به عراق، ارمنستان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و افغانستان صادر می‌شود.

میوه‌ها خریدار ندارند
دارایی‌نژاد با تأکید بر اینکه پرتقال، کیوی، انار، سیب و نارنگی در میدان مانده است، گفت: تلاش می‌کنیم قیمت میوه‌های شب یلدا ثابت بماند. میزان مصرف انار و هندوانه در ماه‌های آذر و دی افزایش پیدا می‌کند، از این‌رو میدانی‌ها از چند روز گذشته این دو قلم را دپو کردند تا در عرضه آن‌ها در شب یلدا به مشکلی برنخوریم و قیمت‌ها در روز‌های پایانی آذر روند افزایشی به خود نگیرند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه از ۲۰ آذر میوه‌های شب یلدا در میدان عرضه خواهد شد، تصریح کرد: قیمت انار بنا به کیفیت مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال قیمت انار ساوه کیلویی ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، قیمت انار شیراز کیلویی ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان و قیمت انار دماوند کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌شود.
وی با اعلام قیمت انواع هندوانه بیان کرد: قیمت هندوانه ساکاتا کیلویی ۵ هزار تومان و قیمت هندوانه بیضی صادراتی کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان است. به گفته دارایی‌نژاد، میدانداران اجازه نمی‌دهند که قیمت میوه‌های شب یلدا افزایش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی را تجربه کنند. اگر افزایش قیمتی در این اقلام ایجاد شود، در حد هزار تومان خواهد بود. بنا به اظهارات این فعال اقتصادی، بالای ۲۲ هزار تن میوه و سبزی‌جات در یک شبانه‌روز وارد میدان تهران می‌شود و این رقم می‌تواند نیاز تمام کشور را
تأمین کند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا گوجه‌فرنگی ارزان نشده است؟ گفت: عرضه گوجه‌فرنگی کم شده است، زیرا سرما و بارندگی داشتیم. از طرفی در بخش گوجه‌فرنگی‌های گلخانه صادرات هم انجام می‌شود و به دلیل افزایش نرخ دلار کشاورزان بیشتر به صادرات علاقه‌مند هستند. همه این موارد قیمت گوجه را بالا برده است. رئیس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: با گرم‌تر شدن هوا و به دست آمدن گوجه‌های جنوب حتماً کاهش قیمت خواهیم داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار