کد خبر: 1070791
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
بزرگ‌ترین سفارت امریکا با هدف مقابله با حزب‌الله در بیروت ساخته می‌شود
در شرایطی که لبنان این روز‌ها با بحران اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، امریکا از آب گل‌آلود ماهی گرفته و قصد دارد بزرگ‌ترین سفارتخانه جهان را در لبنان تأسیس کند؛ مکانی که برای هماهنگ کردن نقشه‌های تل‌آویو - واشنگتن علیه قدرت حزب‌الله به‌کار گرفته خواهد شد.

در شرایطی که لبنان این روز‌ها با بحران اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، امریکا از آب گل‌آلود ماهی گرفته و قصد دارد بزرگ‌ترین سفارتخانه جهان را در لبنان تأسیس کند؛ مکانی که برای هماهنگ کردن نقشه‌های تل‌آویو - واشنگتن علیه قدرت حزب‌الله به‌کار گرفته خواهد شد.

در حالی که امریکایی‌ها در ظاهر مدعی هستند که قصد دارند حضور خود در غرب آسیا را کاهش دهند و امنیت این منطقه را به خود کشور‌ها واگذار کنند، آنچه در عمل شاهدیم خلاف این ادعا را اثبات می‌کند.
با وجود اینکه لبنان بیش از دو سال است با بحران اقتصادی و سیاسی مواجه است و به کمک‌های اقتصادی نیازمند است، در این شرایط امریکا برنامه‌های خزنده خود را در این کشور به پیش می‌برد. تصاویر و فیلم منتشر شده از ساخت بزرگ‌ترین سفارت امریکا در منطقه غرب آسیا در لبنان که مانند یک شهر کامل است، سروصدای زیادی به راه انداخته است. هفته جاری تصاویری از سفارت جدید امریکا در لبنان منتشر کردند که بیش از دو سال است ساخت آن ادامه دارد. این سفارت در منطقه «عوکر» در شمال بیروت واقع است.
روزنامه «رأی‌الیوم» روز دو شنبه در یادداشتی نوشت: «مساحتی که قرار است این سفارت در آن ساخته شود به ۱۸۰ هزار متر مربع می‌رسد و براساس سند وزارت خارجه امریکا قرار است ساخت آن تا سال ۲۰۲۳ با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به پایان برسد. این سفارت شامل فرودگاه، اماکن تفریحی، ساختمان‌های کنسولگری و واحد‌های مسکونی است». بزرگ‌ترین سفارت امریکا در غرب آسیا پس از اشغال عراق به دست امریکا در سال ۲۰۰۳ در بغداد ساخته شد، اما سفارت جدید امریکا در لبنان از نظر وسعت، امکانات و هزینه ساخت مافوق سفارت این کشور در بغداد است. سفارت امریکا در عراق با هزینه ۶۰۰میلیون دلاری ساخته شد، اما هزینه برآورد شده برای ساخت سفارت امریکا در لبنان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است این به معنای آن است که سفارت امریکا در لبنان بزرگ‌تر از سفارتش در کشوری خواهد بود که آن را از طریق حمله نظامی مستقیم اشغال کرده است.
نزدیکی به تل‌آویو
احداث این سفارتخانه در مرکز لبنان به نزدیک بودن آن به سرزمین‌های اشغالی نیز ارتباط دارد. در همین راستا، روزنامه رأی‌الیوم در ادامه گزارش خود نوشت: «وسعت سفارت امریکا و گزارش‌ها درباره مأموریت جدید آن حاکی از آن است که این سفارت مرکز اداره عملیات‌های نظامی و امنیتی امریکا در لبنان، سوریه تا فلسطین اشغالی و قبرس خواهد بود. این نشان‌دهنده سطح چالشی است که مقاومت در لبنان با آن روبه‌رو خواهد شد. طبیعی است که بین این سفارت غیر معمول و اسرائیل خطوط تماس قرمز علیه حزب‌الله به صورت مستقیم برقرار خواهد شد، به‌ویژه آنکه امریکا امنیت اسرائیل را در مقدمه اولویت‌های سیاست خارجی خود در خاورمیانه قرار داده است.» این روزنامه در ادامه نوشت: «وضعیت فعلی لبنان نشان می‌دهد امریکا در تلاش برای بیشتر کردن کنترل خود در لبنان است نه فقط از طریق ایجاد بزرگ‌ترین سفارت در غرب آسیا بلکه از طریق احتکار کمک و حمایت از ارتش لبنان و محکم کردن روابط با ارتش آن. حمایت واشنگتن از ارتش لبنان شامل تجهیزات و آموزش می‌شود، اما از دستیابی ارتش لبنان به هر سلاحی که اسرائیل را تهدید می‌کند، خودداری می‌کند.» توسعه سفارتخانه امریکا در لبنان در شرایط کنونی درحالی است که مثلث عبری- عربی- غربی در سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای کرده‌اند تا با دامن زدن به بحران اقتصادی و ناامنی‌ها در لبنان، حزب‌الله را از امور سیاسی این کشور کنار بزنند و برای این منظور کمک‌های اقتصادی به لبنان را قطع کرده‌اند. امریکا و متحدانش درصددند با فشار‌های اقتصادی به دولت لبنان، نفوذ حزب‌الله و ایران را در این کشور کاهش داده و دولتی دست‌نشانده روی کار بیاورند، اما این تلاش‌ها ناکام مانده است. امریکا و رژیم صهیونیستی، حضور حزب‌الله در مرز‌های سرزمین‌های اشغالی را تهدیدی برای امنیت صهیونیست‌ها می‌دانند و برای از بین بردن توانمندی‌های نظامی این جنبش از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنند. از طرفی احداث بزرگ‌ترین سفارت جهان در لبنان، در زمانی انجام می‌شود که بحث خروج احتمالی امریکایی‌ها از عراق داغ شده است و به نظر می‌رسد امریکا قصد دارد در صورت ترک عراق، مکان دیگری را برای استقرار نیروهایش در منطقه پیدا کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار