کد خبر: 1070628
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰

با گذشت بیش از یک ماه از کودتای سودان و تلاش کودتاچیان برای به دست گرفتن کنترل این کشور، منابع خبری از عزل رئیس دستگاه اطلاعات نظامی و رئیس دستگاه اطلاعات عمومی سودان از سوی رئیس شورای حاکمیتی این کشور خبر دادند.
در حالی که شورای حاکمیتی سودان هفته گذشته از توافق با نخست‌وزیر برکنار شده این کشور برای بازگشت به قدرت خبر داده بود، همچنان برخی سران سابق سودان از دایره قدرت کنار گذاشته می‌شوند. یک منبع نظامی سودانی روز یک شنبه در گفتگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در حکمی یاسر محمد عثمان، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی و جمال عبدالمجید، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی این کشور را برکنار کرد. این منبع گفت که البرهان در حکم دیگری محمد احمد صبیر را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات نظامی و احمد ابراهیم مفضل را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عمومی جدید سودان منصوب کرد. عزل و نصب رؤسای اطلاعاتی سودان درحالی صورت گرفته است که عبد الله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور نیز شامگاه شنبه رئیس پلیس این کشور و معاونش را برکنار کرد. کودتای ارتش سودان علیه دولت غیرنظامی، هفته پیش با بازگشت عبدالله حمدوک به منصب نخست‌وزیری پس از امضای توافقنامه سیاسی چهارده‌بندی با رئیس شورای حاکمیت انتقالی به پایان رسید. این توافقنامه سیاسی شامل بازگشت حمدوک به سمتش و آزادی تمام زندانیان سیاسی و تلاش برای ایجاد ارتش منسجم سودان است. توافق مذکور همچنین شامل لزوم اصلاح سند قانون اساسی با تمامی طرف‌ها می‌شود تا مشارکت سیاسی همه‌جانبه برای همه اقشار جامعه سودان، به استثنای حزب منحل شده کنگره ملی را تضمین کند. هرچند نصب و عزل مقامات سودان با هدف کنترل امور این کشور به دست کودتاگران انجام می‌شود، اما رهبران کودتا منکر چنین برنامه‌ای هستند. محمد حمدان حمیدتی، نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان دیروز در گفتگو با شبکه سعودی العربیه اظهار کرد: تشکل نظامی قصدی برای به دست گرفتن حاکمیت سیاسی در کشور را ندارد، هدف ما برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در سودان است. نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان با اشاره به اینکه غرض از مسدود کردن پل‌ها در طول اعتراضات تنها مسئله امنیتی بوده، گفت: می‌دانیم طرحی برای تخریب تشکل نظامی در سودان وجود دارد. او با اشاره به اینکه طرف سومی از تظاهرات سودان استفاده می‌کند، تأکید کرد: نظامیان برای حسابرسی آماده هستند و ما هر زمان می‌توانیم استعفا دهیم. این مسئول سودانی درباره خشونت‌های تظاهرات اخیر این کشور نیز گفت: باید طرف‌های مسئول حسابرسی به کسانی که در خشونت‌های اعتراضات دست داشتند، مشخص شوند. حمیدتی تأکید کرد: دستورالعمل‌های دستگاه‌های امنیتی برای حفاظت از تظاهرکنندگان بود، ما دو گزینه داشتیم؛ فروپاشی کشور یا اجرای اقدامات درست.
از سوی دیگر، در پی توافق سیاسی میان فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا و نخست‌وزیر این کشور، شورای صلح و امنیت وابسته به اتحادیه آفریقا برای بررسی تحولات سودان نشستی برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، این شورا در نشست خود با سودان ابراز همبستگی کرده و به حمایت از این کشور در روند انتقالی متعهد شد. همچنین شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا تصمیم گرفت به منظور حمایت از دوره انتقال سیاسی و تأکید بر نقش کشور‌های همسایه مستقیم سودان، هیئتی را برای رایزنی با مقامات این کشور به خارطوم بفرستد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار