کد خبر: 1070471
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
برنامه «قالب ترکیب‌بند در شعر انقلاب» به بهانه انتشار یادداشت رهبر معظم انقلاب بر ترکیب‌بند عاشورایی خانم مستشارنظامی برگزار گردید
جمعی از شعرای کشورمان با حضور در برنامه «قالب ترکیب‌بند در شعر انقلاب» ضمن تبیین ویژگی‌های این قالب شعری می‌گویند تا پیش از انقلاب این قالب شعری یک قالب مردانه محسوب می‌شد، اما امروزه و به برکت شعر انقلاب اسلامی، بانوانی همچون خانم مستشارنظامی در سرایش آن میدانداری می‌کنند.
سیدمرتضی ذاکر

جمعی از شعرای کشورمان با حضور در برنامه «قالب ترکیب‌بند در شعر انقلاب» ضمن تبیین ویژگی‌های این قالب شعری می‌گویند تا پیش از انقلاب این قالب شعری یک قالب مردانه محسوب می‌شد، اما امروزه و به برکت شعر انقلاب اسلامی، بانوانی همچون خانم مستشارنظامی در سرایش آن میدانداری می‌کنند.
علیرضا قزوه در ویژه‌برنامه «قالب ترکیب‌بند در شعر انقلاب» و با نگاهی به ترکیب‌بند‌های «نغمه مستشارنظامی» که به بهانه انتشار یادداشت مقام معظم رهبری بر ترکیب‌بند اخیر این بانوی شاعر و از سوی گروه بین‌المللی هندیران و با حضور شاعرانی از ایران، هند، افغانستان و پاکستان برگزار شد، ضمن برشمردن ویژگی‌های منحصربه‌فرد قالب ترکیب‌بند گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی قالب ترکیب‌بند یک قالب مردانه محسوب می‌شد که به برکت شعر انقلاب اسلامی زنان در این قالب دشوار پیشرفت‌های زیادی داشتند. این شاعر ضمن اشاره به ترکیب‌بند‌های نغمه مستشارنظامی سهم وی را در این قالب در میان بانوان شاعر سهم والا و فاخری دانست و نقش وی را برای شاعران جوان‌تر در شعر انقلاب راهگشا مطرح کرد و پیام رهبر معظم انقلاب بر اشعار این شاعر را موجب سنگین‌تر شدن وظیفه او و دیگر بانوان شاعر دانست.
در ادامه این برنامه نغمه مستشارنظامی با اشاره به اینکه این ترکیب‌بند آغاز نذری شد که تا امروز ادامه دارد و ان‌شاءالله به یاری اهل بیت (ع) تا قلم به دست دارم، ادامه پیدا کند، در خصوص قالب ترکیب‌بند اظهار داشت: ظرفیت عظیم زبان فارسی موجب پدید آمدن قالب‌های متنوعی در شعر شده است؛ رباعی، دوبیتی، سه‌گانی، نوخسروانی، غزل، قطعه، قصیده و مثنوی هر یک از این قالب‌ها به نوبه خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که قابلیت پذیرش مضامین ویژه‌ای را به آن‌ها داده و می‌دهد. یکی از قالب‌های شعر فارسی که از قالب‌های ترکیبی و نسبتاً جدید محسوب می‌شود، قالب ترکیب‌بند است؛ قالبی شریف که همواره ظرف مضامین عالی بوده و کمتر ترکیب‌بندی با مضامینی غیر از مضامین مذهبی و آیینی و اخلاقی سروده شده است.
محمدجواد محبت نیز در خصوص اشعار نغمه مستشارنظامی این گونه گفت: شعر‌های نغمه مستشارنظامی بانوی شاعر که نگاه به آسمان دارد و دل در گرو اهل‌بیت (ع) گذاشته، نغمه جان است و نسیم روح که بر زبان آمده و در قالب شعر ریخته شده است. وی یادداشت «امین شعر انقلاب» (مقام معظم رهبری) را که خود با دنیای شعر مأنوس است، نشانگر شناخت والای ایشان بر «زلال قریحه شاعران» دانست و ابراز داشت: نگاه تیزبین و گوهرشناس ایشان بر اشعار نغمه، شعر ایران بانو مستشارنظامی ارج نهادن به دنیای روحانی شعر اوست. برای این بانوی شاعر آرزو می‌کنم همچنان بر قله‌های رفیع شعر ایران بدرخشند و پایدار باشند. محمود اکرامی‌فر یکی دیگر از شاعران کشورمان که در این برنامه حضور داشت، درباره قالب ترکیب‌بند و نقش شاعران انقلاب در احیای این قالب گفت: ترکیب‌بند هر چند در دوره کنونی، قالبی کم‌استقبال است، اما اگر قرار باشد شاعر به یک سوژه همه‌جانبه و عمیق بپردازد و دراز دامن سخن بگوید و آن‌ها را هدفمند به شعر تبدیل کند، قالب خوب و مناسبی است. در این قالب کمتر معمول، شاعران بزرگی مثل محتشم کاشانی و جمال‌الدین عبدالرزاق‌اصفهانی طبع‌آزمایی کرده‌اند و با شعر‌های شریفشان ماندگار شده‌اند. در بین شاعران جوان از حیث سن و سال نیز خانم نغمه مستشارنظامی ترکیب‌بند‌های شریفی دارد که ان‌شاءالله به یادگار از ایشان می‌ماند. الهام نجمی از بانوان شاعر کشورمان هم در این محفل مجازی ابراز داشت: نغمه مستشارنظامی با وضوی اشک خود واژگانش را طهارت بخشیده و جامه ارادتی از جنس شعر بر تن روح خود پوشیده و هر سال در یک نذر فرهنگی واژه به واژه از مصائب سیدالشهدا (ع) و خواهر بزرگوارش زینب کبری (س) می‌سراید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار