کد خبر: 1069555
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مروری بر داستان تکراری اختلاف استاد و شاگردی در تیم ملی فوتبال ایران
قصه اختلاف ملی‌پوشان سرشناس فوتبال با سرمربیان تیم ملی سر دراز دارد. درست است که مهدی طارمی به تازگی اسیر این موضوع شده است، ولی خط خوردن دائمی یا موقت بازیکنان از تیم ملی مسبوق به سابقه است و قبل از مهاجم موفق پورتو، ستاره‌هایی، چون علی دایی و خداداد عزیزی این شرایط را تجربه کرده‌اند.
شیوا نوروزی

قصه اختلاف ملی‌پوشان سرشناس فوتبال با سرمربیان تیم ملی سر دراز دارد. درست است که مهدی طارمی به تازگی اسیر این موضوع شده است، ولی خط خوردن دائمی یا موقت بازیکنان از تیم ملی مسبوق به سابقه است و قبل از مهاجم موفق پورتو، ستاره‌هایی، چون علی دایی و خداداد عزیزی این شرایط را تجربه کرده‌اند. طارمی به خاطر این توئیت با واکنش تند اسکوچیچ مواجه شد: «بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی جنگندگی و... از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند، ولی متأسفانه مشکلات جایی دیگر است.» البته باید اذعان داشت که ماجرای طارمی با بقیه کسانی که در طول سال‌های گذشته از تیم ملی کنار گذاشته شده‌اند، تفاوت دارد و شاید او تنها بازیکنی باشد که در این میان حق طرف اوست. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به داستان اختلاف شاگردانی که با سرمربی به مشکل خوردند، برخی‌ها با وساطت و پادرمیانی به تیم ملی برگشتند و برخی‌ها هم در حسرت پوشیدن دوباره پیراهن کشورمان از فوتبال خداحافظی کردند.

اختلاف دایی و مایلی‌کهن
یک انتقاد از سرمربی بابت تعویض‌هایش کافی بود تا محمد مایلی‌کهن تصمیمش را برای خط زدن شهریار بگیرد. علی دایی ستاره تکرار نشدنی فوتبال ایران یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی در دهه ۷۰ بود. منتها در تابستان سال ۷۶ دومین گلزن برتر جهان بعد از بازی با سوریه اعتراضش به تصمیمات مایلی‌کهن در خصوص تعویض‌ها را علنی کرد. سرمربی وقت نیز از رفتار بازیکنانش ناراحت شد و روی نامش خط قرمز کشید. حذف دایی از تیم ملی در آن سال واکنش‌های زیادی را در پی داشت تا جایی که مصطفوی، رئیس وقت فدراسیون پادرمیانی کرد و به مایلی‌کهن گفت که دایی عذرخواهی کرده است. به این ترتیب کدخدامنشی آقای رئیس جواب داد و دایی دوباره به تیم ملی بازگشت. نکته مهم اینکه علی دایی اخیراً در مصاحبه‌ای هرگونه عذرخواهی از سرمربی وقت تیم ملی را تکذیب کرده است!
اخراج خداداد عزیزی
غزال تیزپای آسیا چه در طول دوران حرفه‌ای و چه بعد از ورودش به عرصه مربیگری صراحت لهجه داشت و انتقاد‌های تند و تیزش را بدون ترس و واهمه مطرح می‌کرد. پس از جام جهانی فرانسه در جمع نفراتی که بلاژوویچ سرمربی وقت به تیم ملی دعوت کرد، اثری از نام خداداد عزیزی نبود. این مسئله تعجب همگان را به همراه داشت؛ چراکه خداداد در صعود تیم کشورمان به جام جهانی ۹۸ نقش اصلی را ایفا کرده بود، اما به دلایل نامعلوم برای حضور در دیدار‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ دعوت نشد. در آن زمان علت این مسئله اختلاف عزیزی با سرمربی کروات عنوان شد، اما بعد‌ها این چهره شناخته شده پشت پرده حذفش را فاش کرد. گویا خداداد از مسئولان وقت فدراسیون نسبت به پاداش جام جهانی ۹۸ فرانسه سؤال کرده و آقایان از این سؤال خوششان نیامده بود. به گفته او بلاژوویچ برای خط زدن نام خداداد فقط دستور صفایی فراهانی را اجرا کرده است.
بی‌انضباطی شاهرودی
محمد مایلی‌کهن در زمان سرمربیگری‌اش در تیم ملی قواعد خاص خودش را داشت و در مواجهه با بازیکنان مختلف هرگز از اصولش کوتاه نمی‌آمد. در آن دوره که سرمربی حتی روی مدل مو و لباس شاگردانش نیز حساسیت به خرج می‌داد، بی‌انضباطی و نادیده گرفتن قوانین یک گناه نابخشودنی برای حاجی مایلی محسوب می‌شد. به همین خاطر خروج از اردو و دیر رسیدن به تمرین تخلفی نبود که سرمربی بتواند آن را نادیده بگیرد. رضا شاهرودی در آن زمان یکی از بهترین مدافعان ایران بود، منتها قدر موقعیتش را ندانست و در برخی موارد با حاشیه‌سازی فرصت‌های بزرگ را از دست داد. در حالی که تیم ملی با هدایت مایلی کهن خود را برای حضور در جام ملت‌های ۱۹۹۶ آماده می‌کرد و ملی‌پوشان در اردو بودند، رضا مالدینی به همراه یکی دیگر از بازیکنان از اردو خارج می‌شوند و بعد از شروع تمرین بازمی‌گردند. هر دو نفر از حضور در تمرینات محروم شدند. به گفته سرمربی سختگیر آن دوره بازیکن همراه شاهرودی تماس گرفت، عذرخواهی کرد و به تمرین بازگشت، ولی رضا شاهرودی حاضر به این کار نشد تا خط خوردنش از تیم مایلی کهن دائمی شود.
خداحافظی با رحمتی و عقیلی
کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی سابقه حضور در تیم‌های بزرگ را در کارنامه داشت به همین خاطر می‌دانست که با بازیکنان اسمی چگونه برخورد کند تا سایرین دچار خودبزرگ بینی نشوند. درست در زمان بازی‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ یک اتفاق عجیب رخ داد؛ سیدمهدی رحمتی در سال ۹۱ و در حالی که یکی از بهترین گلر‌های آن زمان فوتبال ما بود، با یک مصاحبه کناره‌گیری موقتی‌اش از تیم ملی را اعلام کرد! رحمتی دلیل این تصمیم شخصی‌اش را فشار‌های زیاد عنوان و برای استراحت و رسیدن به آرامش از حضور در تیم کی‌روش عذرخواهی کرد. به گفته بسیاری رحمتی تصور می‌کرد مربی پرتغالی با دلجویی از او اجازه چنین کاری را به دروازه‌بان ملی‌پوش نمی‌دهد، اما کی‌روش در اقدامی جالب با پذیرش دلایل رحمتی برایش آرزوی موفقیت کرد و اینگونه بود که عمر فوتبال ملی دروازه‌بان اسبق استقلال به پایان رسید. هادی عقیلی همبازی آن زمان رحمتی در تیم سپاهان نیز به خاطر مسائل حاشیه‌ای مورد غضب کی‌روش قرار گرفت. این مدافع بعد از آنکه فهمید در لیست بازی با لبنان در چارچوب انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ نیست، بدون اجازه اردو را ترک کرد تا سرمربی وقت روی نام او نیز قلم قرمز بکشد. گفته می‌شود جواد نکونام کاپیتان وقت تیم ملی در عدم اعتماد دوباره کی روش به رحمتی و عقیلی نقش داشته است.
شورش علیه دهداری
تنها یک سال از حضور مرحوم پرویز دهداری در رأس کادر فنی تیم ملی می‌گذشت که ناگهان ۱۵ ملی‌پوش (احمد سجادی، محمد پنجعلی، اصغر حاجیلو، مرتضی فنونی‌زاده، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، مرتضی یکه، فرشاد پیوس، عبدالعلی چنگیز، ناصر محمدخانی، سیدمهدی ابطحی، ضیاء عربشاهی، سیروس قایقران و غلامرضا فتح‌آبادی) از تیم ملی کناره‌گیری کردند که البته مرحوم قایقران از تصمیمش منصرف شد و تعداد شورشیان به ۱۴ نفر کاهش یافت. این اتفاق در سال ۶۵ و پیش از جام ملت‌های ۱۹۸۸ رخ داد و ۱۴ معترض منتظر برکناری دهداری و دستیارش وطن‌خواه بودند. سرمربی وقت با حمایت فدراسیون در مقابل شورشیان کوتاه نیامد و در عوض با دعوت از بازیکنان جوان و گمنامی، چون زرینچه، عابدزاده، مرفاوی و... نسل جدید فوتبال کشور را پایه‌گذاری کرد. این تیم در جام ملت‌های ۸۸ مقام سوم قاره کهن را به دست آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار