کد خبر: 1067537
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
برنامه سختگیرانه دولت جدید ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و اصرار امریکایی‌ها برای شروع مذاکرات باعث شده کاخ سفید همزمان با اعلام مواضع مستقیم، راهکار‌های دیگری از جمله ارتباط با شرکای نفتی ایران به ویژه چین، رایزنی با مقامات صهیونیست و تحت فشار گذاشتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان گزینه‌های دیگر خود برای کشاندن هر چه سریع‌تر ایران به پای میز مذاکره در دستور کار خود قرار دهد.

برنامه سختگیرانه دولت جدید ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و اصرار امریکایی‌ها برای شروع مذاکرات باعث شده کاخ سفید همزمان با اعلام مواضع مستقیم، راهکار‌های دیگری از جمله ارتباط با شرکای نفتی ایران به ویژه چین، رایزنی با مقامات صهیونیست و تحت فشار گذاشتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان گزینه‌های دیگر خود برای کشاندن هر چه سریع‌تر ایران به پای میز مذاکره در دستور کار خود قرار دهد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در یک رشته توئیت با اشاره به خیمه‌شب‌بازی‌های واشنگتن در مسیر بازگشت به مذاکرات هسته‌ای نوشت: «به دقت رفتار بایدن را می‌سنجیم و هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.» سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز سه شنبه در توئیتی در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا مبنی بر دنبال کردن دیگر گزینه‌ها در قبال ایران، نوشت: «تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه بخش نبوده است. گزینه‌های فرضی ایالات متحده پیش از این در منطقه ما آزموده شده‌اند. شکست‌های فاجعه‌بار حاصل از آن برای امریکا و افتضاح برجای مانده که دیگران باید رفع و رجوعش کنند، برای همه مشهود است. ایالات متحده به عنوان عامل اصلی وضعیت کنونی برجام، باید درس بگیرد.» خطیب‌زاده دو شنبه نیز درباره بخش دیگری از اظهارات بلینکن مبنی بر اینکه آن‌ها گزینه‌های لازم را دنبال خواهند کرد، آن‌ها را به اظهارات تکراری و بی روح و نخ‌نما شده تعبیر کرده بود. همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در یک رشته توئیت در واکنش به اظهارات مقامات امریکایی نوشت: «دعوت به مذاکره در زمان جنگ و اکنون، دارای مشابهت‌های عبرت‌آموزی است؛ حملات صدام ادامه داشت، تحریم ادامه دارد، بخشی از ایران در اشغال دشمن بود. اقتصاد ملت ایران به گروگان گرفته شده است، رزمندگان در جبهه‌ها دفاع می‌کردند، دانشمندان فعالیت قانونی هسته‌ای را ادامه می‌دهند. هیچ نشانه‌ای از تنبه متجاوز نبود.»‌شمخانی افزود: «رئیس‌جمهور فاقد اختیار امریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست. در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.»

کانال‌های دیپلماتیک با چین
با این حال، امریکا در چندین جهت اعمال فشار‌ها علیه ایران را پیگیری می‌کند. بنابر گزارشی که واشنگتن‌فری‌بیکن منتشر کرده است، فروش نفت ایران به چین طی ماه‌های گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته، به طوری که طی سه ماه گذشته به طور متوسط به حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت رسیده است که نشان از افزایش دوبرابری در مقایسه با زمان مشابه دارد. یک مقام وزارت خارجه امریکا به این رسانه گفته که این کشور با چین برای بازگشت به برجام همکاری می‌کند. این مقام امریکایی گفت: «ایالات متحده به تعامل با همه طرف‌های برجام از جمله چین ادامه می‌دهد. این بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک ما برای بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام است.»‌وی اضافه کرد: «این، هدف ما، هدف چین و هدف سایر طرف‌های برجام است، ضمن اینکه سیاست اعلام‌شده ایران هم است. چین، یکی از شرکای تجاری مهم ایران است، بنابراین رایزنی‌های ما با چین درباره نحوه بازگشت به برجام، رایزنی درباره نحوه اجرای تحریم‌ها را هم شامل می‌شود.»

ادامه موضع‌گیری‌های جهت‌دار آژانس
آژانس که همواره پایگاه امریکایی‌ها برای اعمال فشار علیه ایران بوده، خارج از برنامه امریکایی‌ها نیست. این را می‌توان در اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دید. او که پیش از این گفته بود از فوریه گذشته، آژانس نتوانسته است به فیلم‌های ضبط شده تأسیسات هسته‌ای دسترسی داشته باشد، در مصاحبه با آسوشیتدپرس، انجام بازرسی‌ها در ایران را به «پرواز در میان ابر‌های متراکم» تشبیه کرده است. گروسی در این مورد گفت: «می‌توانیم همین روال را ادامه دهیم، ولی نه برای مدت طولانی.»‌مدیرکل آژانس در این مصاحبه ابراز امیدواری کرده بتواند به زودی به ایران بازگردد و گفتگو‌های سطح بالا و رودررو با ایران را از سر بگیرد. مدیرکل آژانس اتمی گفت: «این، همانقدر که به نفع آن‌ها است به نفع جامعه بین‌المللی است، چون اگر آن‌ها می‌خواهند تصمیم‌شان را برای ادامه برنامه هسته‌ای جهت مقاصد صلح‌آمیز ادامه دهند باید ضمانت‌های لازم را درباره آنچه در کشورشان می‌گذرد، ارائه کنند.»‌وی تأکید کرد: «بالاخره باید در نقطه‌ای در خصوص این وضعیت به راه‌حل رسید. در غیر این صورت، وارد وضعیتی مبهم خواهیم شد و من امیدوارم که این حالت اتفاق نیفتد.»
بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پی گفت‌وگوی تلفنی روز سه شنبه با لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «من گفت‌وگوی مهمی با دوست و شریکم، آستین، درباره هماهنگی امریکا-اسرائیل در تقابل با استقرار منطقه‌ای و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران داشتم. ما توافق کردیم به زودی دیدار کنیم تا به تعمیق مذاکرات درباره موضوع راهبردی و همکاری نظامی بپردازیم.»

ضمانتی داده نشده
پیش‌تر لاورنس نورمن، روزنامه‌نگار وال‌استریت‌ژورنال، گزارش‌هایی درباره اینکه تیم ایران در مراحل پایانی مذاکرات وین، درخواستش را از دریافت ضمانت دائمی درباره عدم خروج امریکا از برجام به اخذ ضمانتی مبنی بر عدم خروج دولت بایدن از توافق تقلیل داده، تأیید کرده است. وی در شبکه توئیتر نوشت: «با این حال، موضع محوری امریکا کاملاً روشن است. برجام سندی است که روی آن توافق شده است. هیچ ضمانتی داده نشده که طرفی هرگز از آن خارج نشود. این، یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بوده است. اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، امریکا هم خواسته‌های خودش را دارد.»‌وی در ادامه نوشته است: «مسئله روشن بود؛ در واقع، علناً اعلام شد که ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رئیس‌جمهور امریکا اختیار ملزم کردن دولت بعدی به یک معاهده غیرالزام‌آور را که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست، ندارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار