کد خبر: 1066061
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با پسر شهید اسماعیل شهنوازی از شهدای مرزبان
شهید اسماعیل شهنوازی سال ۱۳۵۰ در خاش متولد شد. برای او که از مردمان مرزنشین بود، امنیت سرحدات حکم جان را داشت

شهید اسماعیل شهنوازی سال ۱۳۵۰ در خاش متولد شد. برای او که از مردمان مرزنشین بود، امنیت سرحدات حکم جان را داشت. وقتی دفاع از مرز‌های وطن پیش آمد شهید اسماعیل شهنوازی جزو اولین نفراتی بود که عضو بسیج طرح طوائف شد و سرانجام سال ۱۳۹۴ حین مأموریت برای دفاع از مرز‌های کشور در یک حادثه به شهادت رسید. آنچه می‌خوانید حاصل همکلامی ما با ا «حسان شهنوازی» پسر شهید است.

در خانواده چند فرزند هستید؟
چهار برادر هستیم و یک خواهر. من که متولد ۱۳۷۲ هستم هنگام شهادت پدرم ۲۲ ساله بودم. شغل پدرم آزاد بود، بنگاه معاملات داشت. سال ۱۳۹۴ حین مأموریت ماشینشان واژگون شد و به شهادت رسیدند.
پدرتان که شغل آزاد داشتند چطور برای حراست از مرز‌ها می‌رفتند؟
پدرم عضو بسیج طرح طوائف بود. برای امنیت مرز این طرح تصویب شد و بسیج نیرو جذب کرد تا امنیت منطقه حفظ شود. با ورود بسیجی‌ها به عرصه حراست از مرزها، کار‌ها درست پیش می‌رفت. کسی جرئت نداشت خلاف کند. منطقه، چون کوهستانی است قبلاً تردد موادمخدر زیاد بود، با طرح بسیج طوائف داخل کوه‌ها و دره‌ها پایگاه زدیم تا امنیت منطقه را تأمین کنیم. گردان بسیج طرح طوائف داخل شهر خاش است و پایگاه‌ها داخل کوه و روستاست.
دلیل اینکه پدرتان عضو بسیج طرح طوائف شدند چه بود؟
پدربزرگمان رئیس طایفه بود. طرح طوائف را بسیج پیشنهاد داد گفتند برای تأمین امنیت کل مناطق بلوچستان قرار است این طرح اجرا شود. طوائف قبول کردند. الان امنیت اینجا خوب است و مردم راضی هستند.
از طایفه شما چند شهید تقدیم شده است؟
از طایفه شهنوازی شش شهید دادیم که از بستگان نزدیک هستند. شهید گل محمد شهنوازی که سال ۱۳۹۳ در زاهدان ترور شدند از شهدای اطلاعات بودند، شهید علی یاراحمدی، شهید سابک شهنوازی، پدرم شهید اسماعیل شهنوازی و شهید محمد گل شهنوازی از شهدای طایفه ما هستند. مردم این منطقه اهل سنت هستند و مرزمان با پاکستان است.
مردم مرزبان برای حفظ امنیت چه فعالیت‌هایی دارند؟
همین طرح طوائف بسیج بستری است تا عموم مردم در امنیت مرز‌ها مشارکت داشته باشند. در حال حاضر مرز به حدود صد و چند کیلومتر تقسیم شده و بخشی از امنیتش دست طایفه‌های مختلف است. از میرجاوه تا پاکستان دست طایفه ریگی است. طایفه آن‌ها برای دفاع از مرز هستند و ۸۰ کیلومتر دست نیروی انتظامی است. منطقه ما نقطه صفر مرزی است که دست طایفه شهنوازی است. منطقه سراوان دست طایفه گرمشازدهی است. مردم این منطقه با سپاه تعامل خوبی دارند و دوشادوش سپاه برای امنیت مرز‌های کشورمان تلاش می‌کنند. مردم دیدند اگر با دولت و حکومت اسلامی همکاری نکنند گروهک‌ها فعال می‌شوند. مثل گروهک ریگی؛ این شد که ریش سفید‌ها تصمیم گرفتند این طرح را اجرا و امنیت مرز را خودشان تأمین کنند. قبلاً از مرز‌ها پاسداری نمی‌شد. گروهک‌ها رفت و آمدشان راحت بود. الان امنیت مرز تأمین است.
پدرتان چند سال عضو بسیج بود؟
از سال ۱۳۸۶ که بسیج طرح طوائف اجرا شد، پدرم هشت سال عضو بسیج طرح طوائف بود. یعنی از سالی که شروع شد جذب شد تا سال ۹۴ که به شهادت رسید.
مردم منطقه از نظر رفاه و امکانات در چه وضعی هستند؟
از نظر امکانات تعریفی ندارد یعنی خوب نیست. جزو منطقه محروم هستیم. کارت طرح رزاق را طرح طوائف درست کرد. مردم آب آشامیدنی را با موتور آب از چاه روستا‌ها تأمین می‌کنند. برق تا نقطه صفر مرزی آمده است. اینترنت تا حدودی داریم بعضی جا‌ها با دکل دستی و آنتن هوایی که مردم درست کردند. مدرسه داریم دانشگاه هم زاهدان است.
از شهادت پدرتان چگونه با خبر شدید؟
من آن روز سرکلاس دانشگاه بودم. عمویم تماس گرفت گفت پدرت تصادف کرده است. خودم را به بیمارستان رساندم. همکاران پدرم را دیدم که از سپاه سلمان هم حضور داشتند. به من گفتند پدرم آن روز روزه مستحبی داشت و با دهان روزه به شهادت رسید. پدرم اول رجب همیشه روزه می‌گرفت. ما خوشحالیم که پدرم در راه امنیت وطن شهید شد. الان سرپرستی خانواده با من است. نیرو‌های سپاه و بسیج در طرح طوائف با اتحاد هم امنیت مرز‌ها را تأمین می‌کنند. اینجا شیعه و سنی عین برادر هستیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
1
واقعلا آدم خوب و با خدایی بود خوش اخلاق خوش برخورد خداوند جنت فردوس نصیبش کنه
پیمان شهنوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
0
2
اللّه جنت فردوس نصیب کند و در جوار بهترین نعمت هایش قرار دهد واقعا پدری دلسوز مهربون وخوش اخلاق بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار