یک تیر و دو نشان!
کد خبر: 1065978
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004TJC
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
به بهانه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره گردشگری ورزشی
توسعه گردشگری ورزشی که در برنامه‌های کمیته ملی المپیک و فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفته است، می‌تواند علاوه بر منافع اقتصادی، تحرک و سلامت جامعه را هم به همراه داشته باشد.
سعید احمدیان

توسعه گردشگری ورزشی که در برنامه‌های کمیته ملی المپیک و فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفته است، می‌تواند علاوه بر منافع اقتصادی، تحرک و سلامت جامعه را هم به همراه داشته باشد.
سالن استاد قاسم فارسی، آکادمی ملی المپیک دیروز میزبان اختتامه جشنواره گردشگری ورزشی بود، جشنواره‌ای که به همت کمیسیون توریسم ورزشی کمیته ملی المپیک برگزار شد تا یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مغفول مانده‌ای که ورزش و گردشگری را به‌هم پیوند می‌زند، مورد توجه قرار گیرد. ظرفیتی که در دنیا در حال رشد است، گردشگرانی که یا علاقه‌مند به فعالیت‌های ورزشی هستند یا هدف اصلی سفر آنان شرکت در فعالیت‌های ورزشی است. نمونه بارز آن جذب گردشگر در رقابت‌های مهمی مانند المپیک و جام جهانی است. در کشورمان هم فدراسیون ورزش‌های همگانی و کمیته ملی المپیک در حال‌برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت هستند.
مسیری برای توسعه ورزش همگانی
مجید شایسته، رئیس کمیسیون توریسم ورزشی در این باره می‌گوید: «در جلسات مختلفی که داشتیم جای خالی اماکن ورزشی و مسابقات ورزشی که گردشگران می‌توانند از آن بهره ببرند را خالی دیدیم. اعتقاد دارم گردشگری ورزشی یکی از راه‌های جدی در توسعه ورزش همگانی است و می‌تواند به نشاط، شادابی و تندرستی جامعه کمک کند، مخصوصاً الان که در حوزه سلامتی و روح و روان مردم با توجه به درگیری با ویروس کرونا دچار مشکلات متعددی هستیم، می‌توانیم در این حوزه با هماهنگی سایر دستگاه‌ها قدم خوبی برداریم.»
میزبانی‌های ورزشی یکی از فاکتور‌هایی است که به گفته شایسته به افزایش ظرفیت‌های گردشگری ورزشی کمک می‌کند: «دنیا در این رابطه کار کرده است و باید از تجربیاتی که در این رابطه وجود دارد استفاده کرد. یکی از این اتفاقات میزبانی‌های مسابقات مختلف و جذب گردشگر و کسب درآمد است که منافع مالی برای کشور میزبان به همراه دارد. وقتی کشوری المپیک را برگزار می‌کند، اگرچه هزینه‌هایی را متحمل می‌شود، اما در قبال این میزبانی، منافع مختلفی نصیب این کشور خواهد شد که یکی از آن‌ها منفعت‌های مالی است. معرفی این کشور به دنیا که سبب جذب توریست در آینده و پس از المپیک می‌شود، یکی از منفعت‌هاست. باید مثلث وزارت ورزش و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به همراه کمیته ملی المپیک که وظیفه ارتباطات بین‌المللی ورزش را برعهده دارد، به صورت جدی در بحث میزبانی رقابت‌های مختلف و استفاده از این ظرفیت برای توسعه گردشگری ورزشی ورود پیدا کنند.»
وی معتقد است که ایران، ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری ورزشی دارد: «نکته مهم این است که ما در ایران ظرفیت گردشگری ورزشی داریم، اگر این ظرفیت نبود و نیاز به ظرفیت‌سازی داشتیم کار سخت می‌شد، اما امروز در حوزه گردشگری ورزشی، ظرفیت‌هایی مانند طبیعت‌گردی، بازی‌های بومی و محلی را داریم که می‌تواند فرهنگ ما را معرفی کند و گردشگرانی را از سایر نقاط دنیا به ایران بکشاند. در این باره کم‌کاری کرده‌ایم و در برنامه داریم که جایگاهی برای حوزه گردشگری ورزشی در شورای المپیک آسیا و در ادامه کمیته بین‌المللی المپیک تعریف کنیم، به خصوص که این بخش را به عنوان یک حوزه که می‌تواند مردم دنیا را فارغ از بحث سیاست به هم پیوند بزند فعال کنیم.»
برنامه‌ریزی برای افزایش گردشگر ورزشکار
مجتبی حسینی، رئیس انجمن گردشگری ورزشی فدراسیون ورزش‌های همگانی هم معتقد است که گردشگری ورزشی علاوه بر منافع اقتصادی می‌تواند سلامت و تحرک جامعه را بالا ببرد: «پویش جشنواره گردشگری ورزشی یک پویش ملی بود که اصل آن بر مبنای مبارزه با بی‌تحرکی بود. اصولاً تور‌هایی که در کشور برگزار می‌شود از یک شهر به یک شهر و اقامت در هتل است. این تور‌ها چیزی نیست که مدنظر کمیسیون توریسم ورزشی باشد. ما در انجمن گردشگری ورزشی به دنبال این هستیم که با بی‌تحرکی مبارزه و تور‌هایی را تعریف کنیم که با شعار گردش، ورزش و نشاط همراه باشد و طبیعتاً بتوانیم با رویداد‌های ورزشی که در نقاط مختلف کشور تعریف می‌کنیم، گردشگر را به آن منطقه ببریم. مسئله‌ای که هم به لحاظ اقتصادی به آن شهر و استان کمک می‌کند و هم نشاط را افزایش می‌دهد. افرادی که در این تور‌ها شرکت می‌کنند از آن‌ها به عنوان گردشگر فعال یاد می‌شود و با بی‌تحرکی که بزرگ‌ترین مشکل این روز‌های ماست، مبارزه می‌شود و نشاط اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.»
حسینی از برگزاری رقابت‌های ورزشی در اماکن گردشگری خبر می‌دهد: «کمیسیون توریسم ورزشی، کمیته ملی المپیک از تمام ورزش‌دوستان، تورلیدر‌ها و گردشگر‌ها دعوت به عمل آورد که بهترین مکان‌های شهرشان از نظر سیاحتی، تاریخی و طبیعی را معرفی کنند تا در این مکان‌ها یک رویداد ورزشی برگزار شود. با گلچین اماکنی که معرفی می‌شوند، کمیسیون توریسم ورزشی می‌تواند در این بخش‌ها برای برگزاری مسابقات برنامه‌ریزی کند. نمونه آن گود زینل‌خان در اسفراین است که با توجه به برگزاری رقابت‌های کشتی با چوخه تبدیل به یک محل شناخته شده است. درست است که یک رویداد ورزشی برگزار می‌شود، اما برای این مسابقه گردشگران مختلفی به این شهر می‌روند. در برنامه داریم که این ظرفیت را در هر شهری به صورت تخصصی دنبال کنیم، مانند کورس اسب‌سواری در استان گلستان که یک ظرفیت خوب برای جذب گردشگر ورزشی است.»
وی همچنین درباره دیگر برنامه‌های این حوزه هم اینطور توضیح می‌دهد: «در تلاش برای فعال کردن استان‌ها برای جذب گردشگر به واسطه ورزش هستیم، مسئله‌ای که نشاط را در استان‌ها زنده می‌کند. در همین راستا کمیسیون توریسم ورزشی و فدراسیون ورزش‌های همگانی بازی‌های مینی‌فوتبال را با بهترین امکانات گردشگری شهر‌های مختلف با کمک شهرداری‌ها امساال برای اولین بار برگزار کرد که باعث افزایش گردشگران شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار