کد خبر: 1065875
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مستند «سحر؛ روایت فریاد ۱۷ اکتبر تا آتش در بیروت» ضمن بررسی ریشه بحران‌های مختلف چند وقت اخیر در کشور لبنان به نحوه مدیریت، شکل‌گیری و هدایت تجمعات معترضان پرداخته است که با نقش‌آفرینی برخی سفارتخانه‌های خارجی و وزیر شکلاتی، توسط شبکه‌های اجتماعی به سرقت رفت.
مصطفی شاه‌کرمی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مستند «سحر؛ روایت فریاد ۱۷ اکتبر تا آتش در بیروت» ضمن بررسی ریشه بحران‌های مختلف چند وقت اخیر در کشور لبنان به نحوه مدیریت، شکل‌گیری و هدایت تجمعات معترضان پرداخته است که با نقش‌آفرینی برخی سفارتخانه‌های خارجی و وزیر شکلاتی، توسط شبکه‌های اجتماعی به سرقت رفت.

آیین رونمایی مستند «سحر؛ روایت فریاد ۱۷ اکتبر تا آتش در بیروت» همزمان با سالگرد جنبش ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۹ مردم لبنان، با حضور فعالان بین‌الملل و رسانه‌ای کشور، در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد. این مستند روایت سحر حسین غدار چهره شناخته شده رسانه‌ای و از فعالان شبکه‌های اجتماعی جهان عرب، از بحران لبنان به کارگردانی حسین پاک است که در مرکز مستندسازی صور خبرگزاری دانشجو تولید شده است.
«حسین پاک» کارگردان مستند «سحر؛ روایت فریاد ۱۷ اکتبر تا آتش در بیروت» ضمن تقدیم این مستند به روح شهدای بیروت، در رابطه با نحوه شکل‌گیری این مستند نیز گفت: چند هفته بعد از اعتراض مردم لبنان برخی‌ها حرف‌هایی زدند و بعد از بررسی متوجه شدیم خانم غدار در فضای توئیتر بسیار مؤثر بودند و هشتگ‌هایی که می‌زدند تأثیرگذار بوده است.
پاک درباره خط اصلی این مستند عنوان کرد: خط اصلی این جریان، خطی بود برای زدن مغز مقاومت یعنی ایران و بعد از اینکه خط اعتراضات توسط حزب‌الله مشخص شد، ما نیاز به انداختن چراغ داشتیم تا برای مخاطب داخلی و غیرایرانی آن را روایت کنیم.
در ادامه این برنامه «سحر حسین غدار» خبرنگار لبنانی و راوی اصلی مستند نیز گفت: در روز‌هایی مثل امروز انتفاضه در بیروت شروع شد و این جنبش از دل رنجش ملت لبنان به‌وجود آمد و مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری داشت. آتش این بحران‌ها زمانی شعله‌ور شد که وزیر شکلاتی (یکی از وزرای دولت لبنان که به خاطر مالکیت یک کارخانه شکلات‌سازی با این عنوان اطلاق می‌شود)، مالیاتی را بر برنامه واتس‌آپ قرار داد و زمانی که مردم به خیابان‌ها آمدند، می‌خواستند مخالفت‌شان را در برابر حکومت‌های فاسد اعلام کنند، اما به محض اینکه پای سفارت و دستگاه‌های امنیتی به میدان‌های تظاهرات باز شد، شاهد شعار‌هایی بودیم مبنی بر اینکه مقاومت باید از بین برود.
این فعال رسانه‌ای جهان عرب افزود: از سویی برای ما سخت بود که در میدان‌ها بمانیم و مخالفت خودمان را بر سلاح اعلام کنیم. منظورم سلاح مقاومت و حزب‌الله است. برای اینکه بخواهیم از نقش بانوان لبنانی صحبت کنیم، باید درباره نقش‌آفرینی آن‌ها بگوییم. زن شرقی این ویژگی را دارد که بتواند بنیان خانواده‌اش را بسازد و به زندگی زناشویی‌اش برسد و همین زن شرقی و لبنانی همزمان محدودیت‌هایی هم دارد که زن‌های غربی با آن‌ها مواجه نیستند.
راوی مستند سحر اظهار داشت: در اینجا باید به نقش این بانوان در شبکه‌های اجتماعی و شرقی اشاره کرد و حضور مؤثری که آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی داشتند. امروز می‌توان گفت که هر توئیت به مثابه یک موشک است که به سمت دشمن شلیک می‌شود. در واقع انقلاب یا بهار عربی از شبکه‌های اجتماعی شروع شد و ما نمی‌توانیم از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باز بمانیم و آینده امروز ما وابسته به تکنولوژی و فناوری است. چطور می‌توانیم وارد جنگی شویم که کلید ورود به آن را نداریم؟
وی ادامه داد: ما به عنوان فرزندان مقاومت باید بدانیم چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم. کشور لبنان در برابر دوراهی است که یا باید تسلیم سیاست‌های امریکا و صندوق بین‌المللی پول شود یا به سمت سیاست‌های تعیین‌کننده دولت لبنان برود.
غدار در ادامه بیان داشت: به محض اینکه این صحبت‌ها پیش می‌آید که روابط لبنان با این کشور‌ها بهبود خواهد یافت، افرادی مخالفت‌شان را اعلام می‌کنند. پس از حادثه انفجار چهارم آگوست در بندر بیروت و پس از اینکه سیدحسن نصرالله تصمیم گرفت سوخت را از ایران وارد کند، ما شاهد بودیم که این اقدام در رسانه‌های لبنانی و شبکه‌های آن‌ها محکوم شد و کسانی که با این هشتگ‌ها در توئیتر آشنا شدند، می‌دانند چه اتفاقی افتاد، اما ما هیچ روزی را شاهد نبودیم که ایران مخالفتی با لبنان اعلام کند. بعد از سرقت انقلاب مردم لبنان توسط شبکه‌های اجتماعی و برخی سازمان‌های مردم‌نهاد (ان‌جی‌او‌ها)، تظاهراتی شکل گرفت و عده‌ای می‌گفتند اشغالگری بر لبنان را بردارید که تعدادشان هم ۱۶نفر بود.
در ادامه این مراسم «عباس خامه‌یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان نیز گفت: این صحنه‌های مستند برای من بسیار غمگین است. من همه این‌ها را از نزدیک دیدم و معتقدم نمی‌توان عمق فاجعه را با دوربین و قلم نشان داد، اما همه داستان این نیست. همه قطعات را یک‌جا نباید ببینیم و همه مردم این اتفاق را از بالا ندیدند که عمق فاجعه را درک کنند.
وی ادامه داد: بعد از گذشت ۱۰۰ سال از قرارداد معروف سایکس پیکو و بی‌نصیب ماندن امریکا در آن آن‌ها به دنبال سهم‌خواهی آمدند و ماشین تجزیه کشور‌های اسلامی به شدت به حرکت درآمد و جنوب کردستان جدا شد، موصل در عراق سقوط کرد، لیبی چنین وضعیتی پیدا کرد و یکی از قطعات این سرزمین که به نظر آن‌ها باید تجزیه شود، لبنان بود.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان افزود: این صحنه‌هایی که در این مستند مشاهده کردید جزئی از کشور لبنان است. این اتفاق با حرکت تکفیری‌ها شروع شد و با رویداد ۱۷ اکتبر ادامه پیدا کرد و اهداف مقدس با شعار‌های ملی‌گرایانه دیده می‌شد. معتقدم اگر صدبار هم در این کشور انتخاباتی صورت بگیرد، نتیجه آن همین مافیای قدرت و ثروت هستند. همچنین حوادث بندر بعد از آن پیش آمد و بعد هم محاصره اقتصادی که کمر این کشور را شکست. در حال حاضر شرایط لبنان خوب نیست و این کشور در حال فروپاشی است.
وی همچنین گفت: همه مواردی که طراحی شد سه مرحله‌ای است. ایجاد بحران سیاسی در لبنان و بعد بحران اقتصادی و بعد بحران امنیتی. تنها یک عامل می‌توانست این دولت را برپا کند و آن هم خروج حزب‌الله از ساختار سیاسی کشور لبنان بود که امکانپذیر نبود، بعد هم بحران اقتصادی که اصولاً غیرقابل تصور است.
خامه‌یار با اشاره به بحث خرید کشتی ایرانی گفت: بحث خرید کشتی ایرانی خیلی مهم بود که محاصره اقتصادی سه کشور سوریه، ایران و لبنان را شکست و این کشتی سومین پیروزی مقاومت لبنان بود. این موضوع قواعد قبلی را دگرگون کرد و پیروزی بزرگی برای لبنان بود و بعد از شکست در فاز سیاسی و اقتصادی این سومین فاز بود که در اصل فاز امنیتی بود و اگر مدیریت چند ساله اخیر نبود از لبنان نامی باقی نمی‌ماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار