کد خبر: 1065427
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴

بازار مسکن در روز‌های اخیر به لحاظ حجم معاملات نسبت به شهریورماه با افت مواجه شده و برخی متقاضیان در انتظار کاهش قیمت‌ها بسر می‌برند، زیرا معمولاً در فصل پاییز با پایان پیک جابه‌جایی احتمال کاهش نسبی نرخ‌های پیشنهادی وجود دارد، اما فعالان بازار امید چندانی به ریزش قیمت‌های قطعی ندارند. از طرف دیگر انتظار برای شروع پروژه‌های دولتی، رکود ساخت و ساز توسط بخش خصوصی را تشدید کرده است.
به گزارش ایسنا، با شروع فصل پاییز، مشاوران املاک از افت معاملات مسکن نسبت به تابستان خبر می‌دهند. در عین حال حجم آپارتمان‌های مرغوب و کلید نخورده نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر عمده فایل‌های موجود در بازار املاک را واحد‌های بالای ۱۰ سال تشکیل می‌دهند. در خصوص قیمت‌ها نیز هنوز تغییر آنچنانی دیده نمی‌شود، اما انتظار کاهش نسبی نرخ‌های پیشنهادی در فضای کلی بازار وجود دارد.
یکی از اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده، کاهش حجم معاملات سرمایه‌ای است، به طوری که سهم مناطق گران‌قیمت مثل مناطق یک و سه از معاملات مسکن کاهش یافته و مناطق جنوبی تهران با افزایش حجم خرید و فروش مواجه شده‌اند. به طور مثال منطقه ۱۰ که در سال‌های گذشته در رتبه هفتم تا هشتم از نظر تعداد معاملات مسکن در تهران قرار داشت، به جایگاه دوم ارتقا یافته که نشان می‌دهد طرف تقاضا به سمت واحد‌های کوچک متراژ و ارزان‌قیمت سوق یافته است.
به طور کلی در شهر تهران حجم معاملات پس از رشد ۴۲ درصدی ماهانه در شهریورماه، در مهرماه با کاهش مواجه شده است. در شهریورماه ۷ هزار و ۷۸۹ واحد مسکونی در تهران معامله شد که البته در مقایسه با شهریور پارسال ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود در مهرماه تعداد معاملات به ۵ تا ۶ هزار فقره برسد.
تشدید رکود ناشی از توقف فعالیت‌های ساختمانی نیز در ماه‌های اخیر محسوس بوده است.
فعالان بازار املاک می‌گویند در پی وعده‌های مسئولان مبنی بر کاهش قیمت و ساخت مسکن در مقیاس انبوه، بسیاری از سازندگان بخش خصوصی دست نگه داشته‌اند، زیرا این دیدگاه در طرف عرضه ایجاد شده که با کاهش آتی قیمت‌ها، واحد آن‌ها که با مصالح گران‌قیمت تولید می‌شود به فروش نخواهد رفت.
در عین حال که معاملات مسکن در رکود قرار دارد بررسی کف بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها کاهش نداشته و مالکان از کاهش نرخ‌های پیشنهادی و حتی ارائه تخفیف خودداری می‌کنند. انتظارات تورمی، کاهش ۸۰ درصدی ساخت و ساز نسبت به ۱۰ سال قبل و فقر واحد‌های نوساز منجر به افزایش نسبی فشار تقاضا در مقایسه با واحد‌های موجود شده است، به طوری که با وجود رکود معاملات، حجم خرید و فروش ۳۳ درصد بیش از حجم ساخت و ساز است.
از طرف دیگر قیمت‌های پیشنهادی با آنچه معامله می‌شود تفاوتی۳۰ درصدی دارد. مالکان بعضاً نرخ‌های نجومی برای واحد‌های خود تعیین می‌کنند که مدت‌ها بدون مشتری است و این مسئله در آپارتمان‌های نوساز نمود بیشتری دارد. ایجاد فاصله بین قیمت‌های قطعی با قیمت‌های پیشنهادی در واحد‌های نوساز باعث شده طرف تقاضا به سمت واحد‌های قدیمی سوق پیدا کند، به طوری که طی یک سال گذشته سهم واحد‌های بالای پنج سال از ۶۲ درصد به ۶۷ درصد کل معاملات رسیده است. این در حالی است که شش سال قبل خانه‌های بالای پنج سال، تنها ۴۴ درصد خرید و فروش‌ها را دربر می‌گرفت.
سیدمحمد مرتضوی، کارشناس بازار مسکن معتقد است: رونق نسبی بازار مسکن در شهریورماه از چند عامل نشئت گرفته بود، اولین علت به پیک جابه‌جایی در شهریورماه مربوط می‌شود که همه ساله وجود دارد. در ماه‌های آینده چنین حجمی از جابه‌جایی نخواهیم داشت و معاملات در این بخش کاهش می‌یابد.
وی افزود: مسئله دیگر به تورم عمومی مربوط می‌شود. به هر حال مردم در جامعه به عینه شاهد رشد همه کالا‌ها از مواد غذایی گرفته تا پوشاک، لوازم خانگی و ... هستند. این تورم نگران‌کننده است و ترس از افزایش قیمت باعث شده کسانی که تصمیم به خرید خانه داشتند این تصمیم را عملی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار