کد خبر: 1064195
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

روایت «تجاوز و تعرض به زنان روهینگیایی» برنده جایزه ویژه جشنواره اتحادیه اروپا شد.
به گزارش فارس به نقل از یورونیوز، مطلبی که سوءاستفاده و استثمار جنسی زنان روهینگیایی را افشا کرده بود، جایزه رسمی جشنواره لورنزوی ناتالی را به خود اختصاص داد. این جایزه که توسط اداره کل مشارکت‌های بین‌المللی کمیسیون اروپا سازماندهی شده است به روزنامه‌نگارانی تعلق می‌گیرد که کار‌هایی استثنایی در موضوعاتی مانند دموکراسی، حقوق بشر، نابرابری و تغییرات آب و هوایی انجام می‌دهند. برای جشنواره امسال هیئت منصفه جایزه ویژه خود را به پری سایکیا، روزنامه‌نگار هندی که مقاله تحقیقی او، از سرکوب ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی پرده برداشت، اعطا کرد. سایکیا در آن گزارش به وضعیت ناگوار زنانی پرداخته بود که از شکنجه و آزار و اذیت گریخته بودند و تحت شرایط دشواری به زندگی خود ادامه می‌دادند. سایکیا با نقل قول‌هایی دردناک از این زنان شرح داده بود که چگونه زنان روهینگیایی توسط قاچاقچیان فریب می‌خورند و در نهایت با مردان ناشناس و مسن در کشمیر ازدواج می‌کنند. این مطلب همچنین به تجاوز مکرر به این زنان و جست‌وجوی ناامیدانه آن‌ها برای پیوستن مجدد به خانواده‌هایشان پرداخته است. هیئت داوران این جشنواره، اثر سایکیا را یک گزارش روشن توصیف کرد که از این پتانسیل برخوردار است که در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد و با عنایت به آن تغییرات لازم برای حفاظت از زنان آسیب‌پذیر صورت پذیرد.
سایکیا در بیانیه ویدئویی خود بعد از دریافت این جایزه، ضمن تشکر از هیئت داوران گفت: «این جایزه برای من یک برد نیست، بلکه برای زنانی است که در هر روز از زندگی خود برای مفاهیمی، چون عدالت، عزت و آزادی می‌جنگند. این جایزه در واقع بیشترین امید را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. این زنان به من اعتماد زیادی کردند تا داستان‌های خود را برایم تعریف کنند. من به آن‌ها قول دادم که مشکلاتشان را با مردم جهان در میان بگذارم.»
بنابر این گزارش، میانمار چندین سال است که درگیر شورش‌هایی است که علل اصلی آن اعتقادات متعصبانه و تندروانه فرقه‌ای از سوی بودایی‌ها علیه مسلمانان است. اغلب مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌های استان راخین زندگی می‌کنند و بدون اجازه دولت مرکزی اجازه خروج از استان راخین را ندارند. روهینگیایی‌ها شهروند میانمار محسوب نمی‌شوند چراکه هنگامی که در سال ۱۹۶۲ میلادی نظامیان از طریق یک کودتا قدرت را در میانمار به دست گرفتند، همه شهروندان ملزم به داشتن کارت شناسایی ملی شدند، اما به روهینگیایی‌ها فقط کارت هویتی داده شد که آنان را «خارجی» معرفی می‌کرد و در نتیجه امکان تحصیل و کار آنان را محدود می‌کرد. خشونت‌های فرقه‌ای علیه مسلمانان در چند سال اخیر با سکوت مجامع بین‌المللی مواجه بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار