کد خبر: 1061371
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳

شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز چها‌رشنبه همزمان با دو عرضه اولیه در یک روند نوسانی با افزایش ۲ هزارو ۹۴۹ واحد روبه‌رو شد.
به گزارش فارس، روز گذشته گرچه یک عرضه اولیه شرکت کیمیاتک در بورس تهران و عرضه اولیه فولاد سیرجان در فرابورس انجام شد، اما بورس تهران روند نوسانی به خود گرفته و در پایان معاملات با افزایش ۲ هزار و ۹۴۹ واحد به رقم یک‌میلیون و ۵۲۶ هزار و ۹ واحد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۷۴۷ واحد افزایش‌یافته و به رقم ۴۶۶ هزار و ۹۵ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۶ میلیون و ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۷/۸ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴/۱ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۷ هزار و ۶۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس سبز بودند، اما میزان افزایش زیر یک‌درصد بود، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت بورس با معیار وزنی ارزشی فقط ۱۹/۰ درصد افزایش یافتند و این دو شاخص در معیار هم‌وزن ۱۶/۰ درصد افزایش یافتند.
نماد‌های شستا، چادرملو، پتروشیمی نوری، پالایشگاه نفت بندرعباس، گلگهر و صنعتی معدنی صبانور بیشترین اثر افزایشی را در شاخص بورس داشتند و نماد دارویی برکت بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشته‌است.
در فرابورس ایران هم شاخص کل ۱۰۲ واحد رشد کرده و به رقم ۲۲‌هزار و ۷۶۸ واحد رسید.
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۲۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران در فرابورس بیش از ۳ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴/۱ میلیون فقره معامله و به ارزش ۷ هزار و ۳۶۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
نماد‌های بیمه پاسارگاد، فرابورس و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر افزایشی را در شاخص فرابورس داشتند و برعکس، نماد‌های پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، نیروی برق دماوند و اعتباری ملل بیشترین اثر کاهشی را در شاخص فرابورس داشته‌ا‌ند.
مردم عادی از ورود مستقیم به بورس خودداری کنند
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار از مردم عادی خواست به طور مستقیم در بازار بورس سرمایه‌گذاری نکنند، بلکه از طریق شرکت‌های تخصصی بازار سرمایه و سبدگردان‌ها اقدام به خرید سهام کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علی دهقان دهنوی با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری در بازار بورس همیشه با ریسک همراه بوده و هست، گفت: ریسک سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های تخصصی بازار سرمایه و سبدگردان‌ها برای مردم عادی که تحلیل و اطلاعات تخصصی درستی ندارند، خیلی کمتر از خرید مستقیم سهام شرکت‌ها در بورس است.
وی با اشاره به اینکه گاهی برخی هموطنان پرتفوی سهام خود را چند دقیقه یک بار چک می‌کنند که ببینند برای سهامشان چه اتفاقی افتاده‌است، گفت: شاید کسانی هم که شغل تخصصی آن‌ها معامله در بازار سرمایه است؛ اینقدر سهام خود را چک نکنند تا کسی که شغلش چیز دیگری است.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با تأکید براینکه مردم برای اینکه در بازار سرمایه زیان نکنند، باید الفبای مدیریت ریسک را رعایت کنند، از مردم خواست، هیچ وقت همه پول خود را در یک محل قرار ندهند و با پولی که در آینده نزدیک احتیاج دارند وارد این بازار نشوند.
وی با بیان اینکه گاهی دیده شده برخی هموطنان با فروش ابزار کار و زندگی خود وارد بورس شدند، گفت: سرمایه‌گذاری‌ها الزاماً همیشه سود قطعی ایجاد نمی‌کند، بنابراین اگر الفبای ریسک و ورود به بورس را رعایت کنند، بازار سرمایه محل خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت است و آمار گذشته نشان داده بازدهی بازار سرمایه در بلند‌مدت از همه بازار‌های دیگر مانند مسکن، طلا و ارز بیشتر بوده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار