کد خبر: 1059401
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
صداوسیما فرصت کوتاهی برای پرداخت مبلغ حق پخش بازی‌های فوتبال دارد، اگر مبلغ مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت نشود، حتی میزبانی ایران از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز به خطر می‌افتد.
محمد صادقی

صداوسیما فرصت کوتاهی برای پرداخت مبلغ حق پخش بازی‌های فوتبال دارد، اگر مبلغ مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت نشود، حتی میزبانی ایران از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز به خطر می‌افتد.
کسب حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد از طریق ورزش است. به طور معمول برگزارکنندگان مسابقات مهم ورزشی در سراسر جهان، پیش از آغاز مسابقات، حق پخش تلویزیونی را به فروش می‌رسانند و غالباً هر چه مسابقات از نظر میزان بیننده و علاقه‌مندان مهم‌تر باشد، حق پخش نیز افزایش پیدا می‌کند. سال‌هاست در داخل ایران، اختلافی میان فدراسیون‌های ورزشی و صداوسیما برای اخذ حق پخش تلویزیونی مسابقات وجود داشته است که این اختلاف میان فدراسیون فوتبال و صداوسیما بسیار پررنگ‌تر شده و حتی کار را در مقطعی به جمع‌آوری دوربین‌های صداوسیما از ورزشگاه‌ها کشاند، اما امروز دیگر قضیه پرداخت حق پخش تلویزیونی یک دعوای داخلی بین صداوسیما و فدراسیون نیست. AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در آستانه شروع مرحله جدیدی از مسابقات مقدماتی جام جهانی قطر، ایران را در منگنه قرار داده است تا بتواند از صداوسیما برای پخش مسابقات حق پخش بگیرد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا که امتیاز پخش تلویزیونی مسابقات نهایی انتخابی جام جهانی و مسابقات جام ملت‌های آسیا را در اختیار دارد، به طور معمول این امتیاز را به اسپانسر‌ها واگذار می‌کند، با این حال تحریم‌ها و مسائل دیگر مسئله حق پخش تلویزیونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طور مستقیم مسئله میزبانی هم هدف قرار می‌گیرد که این بار AFC در تلاش است با حل این مسئله چالش‌ها را کاهش دهد.
برای واگذاری سیگنال مسابقات به IRIB یا همان صداوسیما باید مبلغی پرداخت شود و قراردادی به امضا برسد. کنفدراسیون فوتبال آسیا اعطای میزبانی به ایران را پس از حل تمام مسائل منوط به این مسئله دانسته که حالا در حال نهایی شدن مذاکرات است. پیشنهاد AFC برای واگذاری سیگنال مسابقات تیم ملی ایران تا چهار سال آینده که شامل مسابقات نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز می‌شود و در موضوع میزبانی تأثیرگذار است، ۵/۳ میلیون دلار بوده که برای چهار سال پیشنهادی مناسب به نظر می‌رسد. کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اینکه موضوع پرداخت پول از سوی صداوسیما نیز دچار مشکل نشود و تحریم‌های بانکی از این اتفاق جلوگیری نکند، درخواست کرده قرارداد حق پخش تلویزیونی مستقیم با FFIRI یا فدراسیون فوتبال به امضا برسد، به این صورت که صداوسیما مبلغ مورد نظر را به فدراسیون فوتبال بدهد و AFC نیز این مبلغ را از فدراسیون فوتبال دریافت کند که دارای حساب نزد این کنفدراسیون است. صداوسیما گویا یک بدهی قدیمی دیگر نیز برای پخش مسابقات فوتبال دارد که باید آن را با اسپانسر مسابقات فوتبال AFC حل کند.
پیشتر شرکت قطری beINsport که یک شرکت تلویزیونی است به خاطر اینکه صداوسیما بدون پرداخت حق پخش مسابقات یورو ۲۰۱۶ را پخش کرده بود از صداوسیما شکایت کرده بود. مقامات فدراسیون فوتبال در چند روز باقی مانده به شروع مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال، تلاش می‌کنند در مصاحبه‌های خود صداوسیما را مجاب به پرداخت حق پخش کنند. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی تلویزیونی، واگذاری میزبانی به ایران را در گرو اقدامات صداوسیما در پرداخت حق پخش تلویزیونی بازی‌ها دانسته و تأکیده کرده است: «در حال حاضر فقط بحث حق پخش در میان است و امیدوارم همانند حمایت‌های بسیار خوبی که علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما در مرحله قبلی از تیم ملی داشت، بتوانیم این میزبانی را قطعی کنیم.»
حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اقداماتی که صداوسیما باید انجام دهد، گفته است: «در صورت مساعدت سازمان صدا و سیما برای پرداخت حق پخش تلویزیونی و ارائه اسناد و مدارک به فیفا و AFC دیگر مشکلی برای میزبانی ایران در مقدماتی جام جهانی وجود نخواهد داشت.» با وجود اصرار‌های AFC و تأیید مقامات فدراسیون فوتبال ایران، هنوز صداوسیما واکنش رسمی در این خصوص نداشته است. صداوسیما به داشتن درآمد‌های نجومی از پخش آگهی در قبل، هنگام و پس از مسابقات ورزشی شهرت دارد و به نظر نمی‌رسد پرداخت رقم ۵/۳ میلیون دلار برای این رسانه آن هم برای در اختیار گرفتن چهار سال حق پخش مسابقات کار سخت و نشدنی باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار