کد خبر: 1056550
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر لزوم خرید راهبردی خدمات در جهت ساماندهی منابع بیمه‌ای، درعین حال درباره پوشش بیمه همگانی سلامت، گفت: بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی که داریم فکر می‌کنیم در چهار سال آینده پوشش بیمه همگانی نزدیک به ۱۰۰ درصد برسد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر محمدمهدی ناصحی با اشاره به اینکه کشور ایران در شاخص‌های بیمه‌ای در حوزه پوشش بیمه همگانی وضع نسبتا خوبی دارد، گفت: امیدواریم در پوشش همگانی جمعیت، طی چهار سال آتی به سطح بسیار بالایی در دنیا برسیم. الان در بحث پوشش بیمه‌ای روستائیان، کارکنان دولت و سایر اقشار تقریبا پوشش ۱۰۰ درصدی داریم و تنها پوشش همگانی می‌ماند که یک صندوق مجزا است. البته در این بخش هم ۱۰۰ درصد اعلام آمادگی کردیم که این کار را انجام دهیم، اما هنوز بخشی از جمعیت یعنی حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر در آمار‌های ما به عنوان بیمه شده نیستند و با سایر بیمه‌ها هم همپوشانی ندارند که مکررا اعلام کردیم مردم حداقل در دوران کرونا بیایند بدون هزینه بیمه شوند که درمان‌شان مشمول خدمات بیمه سلامت باشد و این شاخص ما هم تکمیل شود.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی که داریم فکر می‌کنیم در چهار سال آینده پوشش بیمه همگانی نزدیک به ۱۰۰ درصد برسد.

ناصحی درباره برنامه‌های دولت و تیم آتی در وزارت بهداشت برای کاهش آسیب‌های کرونا، اظهار کرد: برنامه جدی نظام سلامت در دولت آتی باید بر واکسیناسیون همگانی کرونا برای جامعه و در کنار آن رعایت اصول بهداشتی متمرکز باشد. هنوز هم استان‌هایی هستند که پیک‌هایی که در برخی استان‌ها رخ داد در آن‌ها اتفاق نیفتاده است و مستعد بروز پیک چندم هستند؛ چون برخی استان‌ها هنوز در پیک سوم یا چهارم هستند و این امکان وجود دارد که موارد ابتلا در آن‌ها افزایش یابد؛ به همین دلیل پوشش همگانی واکسیناسیون به ساماندهی این وضعیت کمک می‌کند.

وی درباره تقاضای سازمان بیمه سلامت از دولت آتی، تصریح کرد: در مباحث بیمه‌ای دید ما باید خرید راهبردی خدمات باشد و نه خرید بدون هدف؛ تا این اتفاق رخ ندهد مدیریت منابع بیمه‌ای ساماندهی نمی‌شود. از طرفی اصل مهم دیگر این است که نظام ارجاع و پزشک خانواده جدی گرفته شود و در کشور پیاده شود، تا این مهم رخ ندهد مدیریت منابع بیمه‌ای ساماندهی نمی‌شود. رسیدن به این دو اصل کمک می‌کند تا با دید باز بتوانیم منابع را مطالبه کرده و برای مردم صرف و هزینه کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره انتقاداتی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی بیمه‌ها ذکر می‌شود، تاکید کرد: ما اکنون با سند و مدرک می‌گوییم بهترین شرایط در پرداخت بیمه‌ای در ۲۵ سال اخیر را داریم. ما مطالبات تمام بخش خصوصی را تا پایان سال پرداخت کردیم و مکررا مورد حمایت دوستان در بخش خصوصی قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: در بخش دولتی نیز مطالبات ۲۶ دانشگاهِ پیش‌رو در نسخه نویسی الکترونیک را تا پایان سال تسویه کردیم و سایر دانشگاه‌ها هم تا دی ماه پرداخت صورت گرفته است. طی این هفته پرداخت بهمن ماه نیز صورت می‌گیرد. موضوع نسخه نویسی الکترونیک برای ما بسیار مهم است و از این جهت تمام هدف‌مان این است که ارائه دهندگان خدمت زودتر به پول‌شان برسند. در این ایام از جهت مالی بیمه بسیار تحت فشار بود و راهکار‌هایی اتخاذ کردیم که در پرداخت هزینه‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که در ۲۵ سال اخیر تاکنون پرداخت به این صورت به ارائه دهندگان خدمت نداشتیم.

وی افزود: پرداخت الکترونیک ما به شکل ۱۰۰ درصدی به روز است و هرکس چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی کاری را به شکل الکترونیک انجام داده باشد، تا پایان خرداد تسویه کرده‌ایم. از طرفی پرداخت‌ها به پزشکی خانواده روستایی نیز در تمام استان‌ها به روز است و از این جهت ماندگاری پزشکان در روستا‌ها افزایش یافته است. بیمه سلامت از جهت پرداختی‌ها بهترین دوران را در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دارد؛ البته امیدواریم منابع به صورت صحیح از تامین کنندگان منابع به دستمان برسد تا پوشش بیمه‌ای مناسبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بسته‌های خدمتی ضعیف هستند، اظهار کرد: این بسته‌ها از جهت بهداشتی و درمانی باید تقویت شوند و باید حتما پرداخت بیمه‌ای به کسانی که بیماری مزمن و صعب‌العلاج دارند به نحو بهتری اداره شود، ما اعتقاد داریم کسی که بیماری صعب‌العلاج مثل سرطان گرفته است نباید دغدغه مالی داشته باشد و باید بتوانیم حتی تا ۱۰۰ درصد هزینه‌هایشان را پرداخت کنیم که در این راستا به معاونت درمان وزارت بهداشت نیز اعلام آمادگی کردیم و الان هم آماده پوشش ۱۰۰ درصدی هزینه درمان مبتلایان به سرطان در بخش دولتی و متعاقب آن بخش خصوصی هستیم.

ناصحی درباره یکی دیگر از خدمت سازمان بیمه سلامت، تاکید کرد: نکته بسیار مهم در مدت اخیر تحت پوشش قرار دادن خدمات اوتیسم است. همچنین خدمات توانبخشی نیز با همکاری سازمان بهزیستی برای اولین بار در کشور تحت پوشش بیمه سلامت درآمد و امسال هم پنج دانشگاه علوم پزشکی پایلوت شدند تا بتوانیم خدمات توانبخشی را در دانشگاه‌ها و حتی مراکز خصوصی گسترش دهیم.

وی درباره طرح کاهش کاربرد مصرف دفترچه بیمه و سپس حذف آن، بیان کرد: تقریبا به طور کامل ۵۵ درصد در کشور استقرار نسخه نویسی الکترونیک را داریم و به صورت نیمه کامل بالای ۸۰ درصد. اتصال و زیرساخت در خیلی از مراکز مخصوصا مطب‌ها و کلینیک‌ها بالای ۹۵ درصد است و این یعنی زیرساخت از طرف ما و تامین اجتماعی صورت گرفته است، ولی بخش استقبال از طرح متفاوت است که با مشوق‌های مالی در نظر گرفته شده همکارانمان آمدند و در بخش دولتی هم تا حد زیادی نسخه نویسی الکترونیک را پیاده کردیم و حتی با وجود اوضاع کرونا خیلی از دانشگاه‌ها در چرخه انجام این کار قرار گرفتند و فکر می‌کنیم تا پایان شهریور به درصد قابل قبولی برسیم.

وی افزود: الزام قانونی تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ است و دیگر از بعد از دی ماه اجازه پرداخت غیر الکترونیک را به مراکز درمانی چه خصوصی و چه دولتی نداریم. از این جهت دانشگاه‌ها هم حرکت رو به جلو را آغاز کردند. البته بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی وارد عمل شده است. همکاری‌ها خوب بوده است و فکر می‌کنم آثار خوبی در اجرای نسخه نویسی الکترونیک در کشور داشته باشیم.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار