کد خبر: 1056012
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
نگاهی به رمان «کودکی‌های زمین»
«کودکی‌های زمین» رمان دیگری از ادبیات جنگ است که در ژانر فانتزی به قلم جمشید خانیان برای گروه سنی نوجوانان منتشر شده است. شخصیت اول داستان نوجوانی آبادانی به اسم «چمل» است که در خانه وابستگی شدیدی به خواهرش «مریمی» دارد که قرار است به زودی به خانه بخت برود.
رامین جهان‌پور

«کودکی‌های زمین» رمان دیگری از ادبیات جنگ است که در ژانر فانتزی به قلم جمشید خانیان برای گروه سنی نوجوانان منتشر شده است. شخصیت اول داستان نوجوانی آبادانی به اسم «چمل» است که در خانه وابستگی شدیدی به خواهرش «مریمی» دارد که قرار است به زودی به خانه بخت برود. در همان گیرودار، چمل که از رفتن خواهرش به شدت احساس تنهایی و اندوه می‌کند، با غولی خیالی که نشئت گرفته از افسانه‌های بومی جنوب است به اسم «کل کل اشتر» آشنا می‌شود که همیشه در شرایط سخت با مهربانی کمکش می‌کند. ماجرا‌هایی که برای چمل و غول پیش می‌آید بخش زیادی از ساختار داستان را تشکیل می‌دهد، البته به جز چمل و غول مهربان و مریمی اشخاص دیگری هم در داستان وجود دارند که عبارتند از: پدر و مادر چمل و برادر بزرگ‌ترش «بتیل» که برای دفاع از شهری که به تصرف بعثی‌ها درآمده به جنگ دشمن رفته است. از ویژگی‌های این رمان نوجوانانه، نگاه اقلیمی نویسنده به زمان و مکان داستان است. در واقع نویسنده با شگردی خاص داستان را از حالت معمولی بیرون آورده و به آن رنگ و بوی اقلیمی بخشیده است و مخاطب را با اثری روبه‌رو می‌کند که آمیخته‌ای از بومی گرایی و فانتزی است و این ترکیب ادبی، رمان «کودکی‌های زمین» را به یک داستان خاص و فرم گرا تبدیل کرده است. تأکید در به تصویر کشیدن کوچه‌ها و محله‌های قدیمی آبادان و اشاره به گویش‌های محلی و همچنین استفاده از نام‌های بومی در شخصیت‌های داستان نشانگر تأکید نویسنده بر اقلیمی بودن داستان است که نویسنده در این حرکت هم موفق عمل کرده است. همچنین شخصیت پردازی و ایجاد تعلیق نویسنده در روایت‌ها نشان می‌دهد که نویسنده نخواسته فقط یک داستان معمولی از جنگ بنویسد، چون به تکنیک‌های نوین نگارشی در ادبیات جهان و ایران هم نگاه ویژه‌ای داشته است، با این حال هر چند داستان پیرنگی تلخ دارد و در پایان داستان چمل نوجوان تمام اعضای خانواده‌اش را در جنگ ازدست می‌دهد، اما در فصل‌های پایانی داستان، ما شاهد دگردیسی شخصیتی چمل می‌شویم که به یک نوع خودباوری و واقع بینی درونی در زندگی می‌رسد. او در آخر داستان متوجه این نکته می‌شود که در دنیای واقعی که زندگی می‌کنیم، تفاوت‌های زیادی بین خیال و واقعیت وجود دارد، هر چند خیالبافی هم جزئی از بدیهیات زندگی کودکان و نوجوانان است، پس نویسنده کتاب هم بی‌آنکه منکر قضیه «تخیل» در زندگی کودکان بشود، آن را به بهترین نحو به تصویر می‌کشد و در بیان واقعیات تلخ زندگی از عنصر خیال و جادو کمک می‌گیرد.
در پایان، چمل به این نتیجه می‌رسد که اگر بخواهد به مردم شهر اشغال شده‌اش کمکی کند، باید وارد عمل شود و جلوی دشمن، تمام قد بایستد. او وقتی به جای پیداکردن برادر رزمنده‌اش، پوتین و چفیه و اسلحه او را می‌یابد، دیگر یک چمل دیگری شده است؛ چملی که می‌رود تا انتقام خون‌های به ناحق ریخته شده خانواده‌اش را از بعثی‌ها بگیرد. او دیگر باید پوتین و چفیه به تن کند، اسلحه به دست بگیرد وبدون هیچ وحشتی وارد کارزار جنگ شود، با این حال یکی از اشکالاتی که بر داستان واجب است نثر و پرداخت آن است که در بعضی توصیفات و لحظه‌های داستانی، انگار کنترلش از دست نویسنده خارج می‌شود و داستان رنگ و بویی بزرگسالانه و سخت‌خوان به خود می‌گیرد، هر چند شخصیت اول کتاب و مخاطبانش نوجوانان هستند. آخرین چاپ این رمان در۱۳۶ صفحه توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار