کد خبر: 1050556
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی بعد از آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد برای احیای این توافق باید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کامل برداشته شود.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «وانگ کان»، نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شامگاه چهارشنبه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت نگرانی‌های برحق ایران باید به شکلی مناسب در گفتگو‌های احیای توافق هسته‌ای مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در خصوص این مذاکرات گفت: پیشرفت مهمی حاصل شده، اما برخی اختلافات اساسی در خصوص مسائل مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد. این واقعیت که موضوع اصلی حذف تحریم‌ها در مذاکراتی که بیش از دو ماه است به طول انجامیده حل نشده، نشان می‌دهد مسئله درست و غلط هنوز به طور اساسی حل نشده است.

این دیپلمات چینی تاکید کرد این ایالات متحده است که به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد که دلیل ریشه‌ای بحران هسته‌ای ایران است.

او در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برای این که آمریکا و ایران به تعهدات کامل خود تحت برجام بازگردند، باید تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران در درجه اول به طور کامل برداشته شود، از جمله صلاحیت حوزه اختیارات علیه نهاد‌ها و اشخاص ثالث.

وانگ کان همچنین اظهار داشت همه تدابیر تنبیهی اعمال شده از سوی آمریکا در دوران خروج از برجام که با این توافق ناسازگار هستند و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل هم باید به طور کامل برداشته شود.

وی همچنین گفت: در عین حال اقدامات عملی باید به کار گرفته شود تا مانع خروج خودسرانه دوباره طرف‌های مرتبط با این توافق شود. چین همچنین از حل و فصل مناسب نگرانی‌های برحق ایران در زمینه‌های دیگر حمایت می‌کند. زمان تصمیم‌گیری سیاسی در این خصوص است.

به دنبال بیش از یک هفته گفتگو‌های فشرده در چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف، کمیسیون مشترک برجام در ساعت ۲۰:۱۵ چهارشنبه شب به وقت وین در محل گرندهتل این شهر تشکیل جلسه داد.

در این نشست روسای هیأت‌های کشور‌های عضو برجام به ارزیابی آخرین وضعیت گفتگو‌ها پرداختند. همه هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته تا این مرحله، یک بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفتگو‌ها در روز‌های آتی با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند، تاکید کردند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

وی اظهار داشت: نمی‌شود به صورت صد در صد هیچ چیزی را در هیچ مذاکره‌ای پیش بینی کرد. به صورت منطقی دور آینده باید دور نهایی باشد. روال مذاکراتی ما تا الان به شکلی بوده که اگر به جمع بندی‌ها و تصمیمات مقتضی نائل شویم، می‌توانیم دور آینده را به دور پایانی تبدیل کنیم. نه ما بلکه دیگران و کشور‌های دیگر عضو برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند و تصمیمات سخت خودشان را باید بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار