کد خبر: 1049774
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
ناکارآمدی‌های جبران‌ناپذیر و مشکلات عدیده پیش روی رئیس جمهور آینده
 کمتر از ۲۰ روز تا سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، آن هم در حالی که با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی عدیده‌ای که طی هشت سال اخیر به وجود آمده، انتظارات از رئیس‌جمهور آینده بسیار بالاست. دولت آینده با انبوهی از مشکلات ریز و درشت در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی روبه‌رو است؛ مشکلاتی که حاصل ناکارآمدی و ناتوانی طیفی از سیاستمداران مدعی است که در انتخابات سال ۱۳۹۲ با شعار‌های رنگارنگ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و امروز نیز تلاش می‌کنند با شوی احیای برجام در وین، پرونده دولت خود را به صورت شگفت‌انگیز خاتمه دهند.  
سعید همتی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: كمتر از 20روز تا سيزدهمين انتخابات رياست جمهوري باقي مانده است، آن هم در حالي كه با توجه به مشكلات اقتصادي و معيشتي عديده‌اي كه طي هشت سال اخير به‌ وجود آمده، انتظارات از رئيس‌جمهور آينده بسيار بالاست. دولت آينده با انبوهي از مشكلات ريز و درشت در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و معيشتي روبه‌رو است؛ مشكلاتي كه حاصل ناكارآمدي و ناتواني طيفي از سياستمداران مدعي است كه در انتخابات سال 1392 با شعارهاي رنگارنگ در انتخابات رياست جمهوري شركت كردند و امروز نيز تلاش مي‌كنند با شوي احياي برجام در وين، پرونده دولت خود را به صورت شگفت‌انگيز خاتمه دهند. 

 

   مشكلات عديده پيش روي رئيس‌جمهور آينده

همان قدر كه طي هشت سال اخير فضاي ناكارآمدي و ناتواني بر قوه مجريه و حتي در مقاطعي قوه مقننه حاكم بوده است، به همان ميزان انتظارات از دولت آينده بالاست؛ انتظارات متنوعي كه مي‌تواند كار دولت آينده را بسيار دشوار كند. از گراني، بيكاري، ركود، تورم و سقوط بازار بورس گرفته تا تعطيلي بسياری از كارگاه‌ها، كارخانه‌ها و تعطيلي حوزه‌هاي عمراني و شهرسازي همگي اثبات مي‌كند كه رئيس‌جمهور آينده كاري به مراتب سخت‌تر از همه رؤساي جمهوري بعد از انقلاب اسلامي دارد. تعهدات گسترده كشور در حوزه توافقنامه هسته‌اي نيز يكي از موضوعاتي است كه مي‌تواند عامل بسياري از مشكلات دولت آينده باشد چراكه دولت تدبير و اميد با اجراي يكجانبه برجام و عدم پيگيري مؤثر نسبت به نقض برجام و عدم اجراي تعهدات توسط كشورهاي غربي، باب هرگونه سوءاستفاده و زياده‌خواهي را باز كرده است و چنانچه دولت آينده بخواهد سطح توقعات طرف‌هاي غربي را كاهش دهد، با موانع جدي روبه‌رو خواهد بود، مهم‌تر آنكه دولت مستقر براي اثبات حسن‌نيت و اعتماد‌سازي نسبت به طرف مقابل بسياري از راه‌هاي دور زدن تحريم‌ها از جمله معرفي شركت‌هاي حقيقي و حقوقي را در برخي توافقنامه‌ها و موافقتنامه‌ها لو داده است و همين مسئله راه‌هاي غيررسمي دور زدن تحريم‌ها و كم اثر كردن فشارهاي غيرانساني اقتصادي و سياسي را بسيار دشوار خواهد كرد. علاوه بر اينها خالي كردن گام به گام صندوق توسعه ملي نيز يكي ديگر از مشكلاتی است كه مي‌تواند رئيس‌جمهور و دولت آينده را در دردسرهاي جدي بيندازد، آن هم در حالي كه برخلاف ادعاهاي روزهاي نخست دولت تدبير و اميد براي تسهيل مذاكره و امتيازدهي به غرب كه گفته مي‌شد خزانه كشور خالي است و دولت براي تأمين كالاهاي اساسي با مشكلات جدي روبه‌رو است. 

 

  دولت آينده بايد جوان شود 

همانطور كه اشاره شد همان قدر كه دولت فعلي فضاي نااميدي را در جامعه بارور كرده به همان ميزان از دولت آينده انتظارات بالاست. در همين زمينه اسدالله بادامچيان، دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي درباره لزوم جوان‌گرايي دولت و محاسن آن مي‌گويد: اگر دولت ما مردمسالار است، بايد براي همه مردم و رويكرد برتر آن به سمت جوانان باشد. در سال 57 جمعيت كشور ما حدود 36ميليون بود و در حال حاضر حدود 86ميليون جمعيت داريم. حدود 20ميليون نفر از نسل پيش در اين سال‌ها فوت كرده‌اند، پس ما حدود 50ميليون نفر زير 43سال داريم و اگر سن جواني را تا 40سال در نظر بگيريم، اكثر اين جمعيت جوان هستند. از طرف ديگر دولت آتي از تجربه گذشته استفاده كرده و براي آيندگان كار مي‌كند. اگر اين آينده را 20سال در نظر بگيريم، يك نسل جوان هم به ما اضافه خواهد شد و بيش از دوسوم ملت ما جوان هستند. 

وي افزود: در نظام مردمسالار اسلامي بايد 70درصد تركيب دولت، جوان باشد تا روحيه، همپوشاني، تلاش و سنخيت بين دولت و ملت شكل بگيرد. اگر دولتي از اعضاي مسن تشكيل شود با اينكه تجربه زيادي دارند اما نزديك 70درصد جمعيت با آنها همراه نيستند، اگر اعضاي دولت حدود 35سال سن داشته و جوان باشند، بازهم 50درصد جمعيت با آنها همراه نخواهند بود، به همين دليل اعضاي دولت بايد 70درصد جوان و 30درصد 

«تجربه آموخته» باشند، در اين صورت است كه دولت آينده در جهت تحقق مردمسالاري اسلامي و تحت ولايت فقيه شكل مي‌گيرد. 

وي تصريح كرد: ما اين چهار نسل را بايد باهم ببينيم و بهاي لازم آن را پرداخت كنيم. رئيس‌جمهور نمي‌تواند يك شخص 20ساله باشد. روشن است كه هر كسي بايد در جاي خودش قرار گيرد، لذا بنا بر فرمايشات مقام معظم رهبري دولت جوان انقلابي با استفاده از تجربيات لازم است. تمام اينها در گام دوم انقلاب باهم و يكپارچه در راه هدفي متعالي با ساخت تمدن نوين اسلام و جامعه نمونه اسلامي با اتكا بر چهار محور نسل شكل مي‌گيرد. 

 

   اعتماد مردم به بازار سرمایه  مخدوش است

محسن عليزاده، عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اينكه مردم اعتمادشان را به بازار سرمايه از دست داده‌اند، گفت: تقريباً از 19مرداد سال گذشته شاهد ريزش شاخص بورس بوده‌ايم. يكي از عمده دلايل اين امر، اظهار نظر مسئولانی است كه در بازار سرمايه مسئوليت نداشته‌اند. وي افزود: رئيس‌جمهور وظيفه هماهنگي بين تمام كابينه‌هاي دولت جهت حمايت از بازار سرمايه را داشته است اما به نظر بنده ايشان در جايگاه‌شان تا به امروز موفق عمل نكرده‌اند. اين ناهماهنگي‌ها در خصوص عرضه ‌اي‌تي‌اف يا بلوكي شركت‌هاي پالايشي بين وزارت اقتصاد و وزارت نفت شروع شد؛ بازار از همان نقطه شروع به ريزش كرد و مردم رفته رفته اعتمادشان را از دست دادند. عليزاده در خصوص جايگاه بازار سرمايه در معادلات اقتصادي كشور گفت: امروزه بازار سرمايه از حاشيه تبديل به متن اصلي موضوعات شده و براي رفع مشكلات آن جلسه هماهنگي اقتصادي سران قوا برگزار مي‌شود، اين يعني يك موضوع مهم و حلقه اصلي در اقتصاد ماست. نماينده مردم سپيدان و بيضاء در مجلس افزود: بيش از 50 يا 60ميليون نفر از مردم، درگير اين بازار شده‌اند. بعد از برگزاري جلسه بين سران قوا و تصميمات خوبي كه گرفته شد، همچنان بازار نتوانسته است روند مثبت پيدا كند. به تعبير بنده تنها علتش از دست رفتن اعتماد بازار نسبت به تصميمات مسئولان است. مهم‌ترين كاري كه دولتمردان براي بهبود وضعيت اقتصادي بايد انجام دهند، برگرداندن اعتماد به بازار سرمايه است. 

 

   اقتصاد مقاومتي؛ اولويت دولت آينده

مهم‌ترين عامل ناتواني و ناكارآمدي‌هاي اخير نگاه به بيرون بوده و به واسطه همين رويكرد ساده‌ترين شعارهاي انتخاباتي نيز رنگ تحقق به خود نگرفته و طي هشت سال اخير اقدامات ناچيزي در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي صورت گرفته است. بر همين اساس اولويت دولت آينده حركت در مسير توسعه درون‌زاست كه گام برداشتن در مسير اقتصاد غيرنفتي يكي از الزامات آن است. اقتصاد مقاومتي كه طي سال‌هاي اخير نيز رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به ضرورت آن تأكيد فرموده‌اند در چنين بستري رنگ تحقق به خود خواهد گرفت.

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار