هدف «شبکه آرا» افزایش مشارکت و گفت‌وگوی مردم با نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است
کد خبر: 1049432
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004P0K
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
مدیرکل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه ملی در گفتگو با «جوان»:
اداره کل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه ملی با طراحی و راه‌اندازی شبکه آرا در بستر فضای مجازی تلاش دارد فرصت گفت و شنود و آشنایی مردم با برنامه‌های نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را تسهیل کند. محمد عرفانی، مدیرکل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه ملی در گفتگو با «جوان» ضمن تشریح اهداف شبکه آرا، به تبیین فرصت‌های پیش روی شبکه‌های اجتماعی برای تحقق مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات پرداخته است.

اداره كل انتشار معاونت فضاي مجازي رسانه ملي با طراحي و راه‌اندازي شبكه آرا در بستر فضاي مجازي تلاش دارد فرصت گفت و شنود و آشنايي مردم با برنامه‌هاي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري سيزدهم را تسهيل كند. محمد عرفاني، مديركل انتشار معاونت فضاي مجازي رسانه ملي در گفت‌و‌گو با «جوان» ضمن تشريح اهداف شبكه آرا، به تبيين فرصت‌هاي پيش روي شبكه‌هاي اجتماعي براي تحقق مشاركت آگاهانه مردم در انتخابات پرداخته است.
ايده اوليه راه‌اندازي « شبكه آرا » از كجا شكل گرفته است؟
بدون شك توليد محتوا در فضاي مجازي در بستر‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد. در اين زمينه رسانه ملي تلوبيون را به عنوان فراگيرترين پلتفرم محتوايي داخلي كشور در اختيار دارد. با عنايت به ممنوعيت فعاليت در پلتفرم‌هاي خارجي، تلاش شد ضمن تعامل و هماهنگي با ستاد انتخابات كشور، از بستر پخش زنده تلوبيون به منظور تبليغات برنامه‌هاي انتخاباتي كانديداهاي رياست جمهوري استفاده شود كه نهايتاً مقرر شد اين اقدامات در شبكه آرا به عنوان تنها شبكه انتخاباتي سازمان صدا و سيما پيگيري و دنبال شود.
مهم‌ترين هدف از راه‌اندازي اين شبكه چه بوده است؟
اين شبكه در فعاليت‌هاي انتخاباتي خود چهار هدف را دنبال مي‌كند ۱- تأمين و پخش محتواي درون سازماني كه توليد و توزيع آن مصوب ستاد انتخابات سازمان صدا و سيماست ۲- توليد برنامه زنده تلويزيوني با عنوان «تبادل» كه از ۲۰ارديبهشت ماه به صورت زنده از شبكه آرا در حال پخش است. اين برنامه در ساعت ۲۱:۳۰ هر شب با اجراي محمد دلاوري به صورت گفت‌و‌گوي چالشي و مناظره بين نمايندگان كانديداها برگزار مي‌شود و قرار است اين گفت‌و‌گوي چالشي بين نامزدهاي انتخاباتي هم دنبال شود. ۳- برنامه‌اي به نام «انتخاب هات» كه با هدف پرداختن به فيك نيوز، شايعات و ترويج سواد رسانه‌اي با ژانر طنز در حال تهيه است. ۴- برگرداندن مرجعيت خبري رسانه‌هاي رسمي‌ كشور(خبرگزاري‌‌ها) و بازپخش توليد محتواي زنده برنامه‌هاي آنها از شبكه آرا.
برنامه «تبادل» چه اهدافي را دنبال مي‌كند؟
۱- افزايش مشاركت در انتخابات 2- تبيين برنامه‌هاي نامزدها توسط خودشان و نمايندگانشان ۳- چالش و بحث و تبادل نظر در خصوص كلان مسئله‌هاي اصلي كشور با اولويت مسائل اقتصادي و معيشتي. در فضاي رسانه‌اي كشور، خارج از فضاي صداوسيما و آنتن، برخلاف آنچه مطرح مي‌شود، برنامه‌هاي چالشي جذاب و مناظره درباره مسائل با هدف حل مسئله نداريم يا كم داريم، لذا خلأ توليد چنين برنامه‌اي نه صرفاً در زمان انتخابات كه در ساير ايام نيز حس مي‌شود كه با برگزاري موفق برنامه «تبادل» و جذب مخاطب اميد مي‌رود اين برنامه پس از انتخابات ادامه پيدا كند.
آيا گمان مي‌كنيد براي توليد اين برنامه چالشي هم داشته باشيد؟
يكي از چالش‌ها دعوت از مهمانان است. به ويژه اگر اين برنامه چالشي باشد كه اين مشكل با وايرال كردن محتواي چند برنامه از جريان‌‌هاي سياسي با سبك و سياق مختلف كمتر شده و با نزديك شدن به انتخابات، رعايت حدود عدالت كار بسيار سختي است.
سطح و نوع مشاركت ديگر حوزه‌‌ها با «شبكه آرا» چگونه است؟
مسئوليت محتوايي اين برنامه و سياستگذاري در كميته‌اي مشترك ميان معاونت سيما و معاونت فضاي مجازي اتفاق مي‌افتد كه همكاري بسيار خوبي شكل گرفته است. علاوه بر اين بر اساس مصوبه ستاد انتخابات كشور، همه معاونت‌ها محتواي توليدي انتخاباتي خود را در اختيار شبكه آرا قرار مي‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار