کد خبر: 1049150
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
نوع رفتار والدین با فرزندانشان تأثیر فراوانی بر تقویت مهارت تصمیم گیری کودکان در آینده، میزان موفقیت و درک و فهم آن‌ها نسبت به جهان پیرامون دارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نقش رفتار والدین بر تربیت کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. فرزندان همیشه میل به تقلید و پیروی از رفتار والدین خود دارند، بنابراین پدر و مادر نسبت به آینده کودکان خود و چگونگی تعاملات اجتماعی و رفتار آن‌ها مسئول هستند؛ لذا پدر و مادر نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک و موفقیت او در آینده ایفا می‌کنند.

آسیه اناری روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد انواع سبک‌های فرزندپروری چنین گفت: معمولا هر پدر و مادری به روش‌های متفاوتی فرزندان خود را تربیت کرده و از سبک‌های فرزندپروری متفاوتی تبعیت می‌کنند. گاهی این روش‌ها و سبک‌های تربیتی مفید هستند و باعث رشد فرزندان می‌شوند، اما گاهی هم این روش‌های تربیتی نادرست هستند و باعث آسیب فرزندان می‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از سبک‌های فرزندپروری، سبک سهل گیرانه است که در این سبک، پدر و مادر فرزند خود را رها یا به او بی توجهی می‌کنند و برای تربیت کودک خود قوانینی را وضع نمی‌کنند.

این روانشناس تاکید کرد: در این سبک، والدین به کودک اجازه می‌دهند که آزادانه هر کاری را که دوست دارند، انجام دهند و این سبب می‌شود که فرزند بدون هیچ هدف خاصی رشد کند.

اناری تصریح کرد: والدین، باید بیاموزند چگونه با توجه به خواسته‌ها و نیاز‌های فرزندان خود با آن‌ها رفتار کنند و با اعمال محدودیت‌های شفاف و مؤثر بر فرزندان نقش والد و فرزندی خود را به خوبی ایفا کنند. هر پدر و مادری می‌خواهد که فرزندش بهترین عملکرد را داشته باشد و یک سبک فرزند پروری خوب می‌تواند زندگی کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد.
 
این روانشناس بالینی با اشاره به روش سخت گیرانه به عنوان یکی از سبک‌های فرزندپروری گفت: در این روش، والدین قوانین سخت گیرانه‌ای را برای تربیت فرزند خود ایجاد می‌کنند و مدام به فرزندشان امر و نهی می‌کنند. حال احتمال اینکه کودکان این قبیل خانواده‌ها در آینده به ظاهر افراد موفقی شوند و به جایگاه مطلوبی دست پیدا کنند، بسیار بالا است، اما ممکن است افرادی بسیار افسرده و خشمگین رشد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این حالت فرزندان به دلیل وجود قوانین سخت و فشاری که از سمت والدین تحمل می‌کنند ناراحت و افسرده می‌شوند و والدین بر اساس قوانین وضع شده از سوی خودشان، برای زندگی فرزندان خود برنامه ریزی می‌کنند و به احساسات و نیاز‌های درست فرزندشان از نظر عاطفی توجهی نمی‌کنند.

این روانشناس گفت: برخی از والدین برای انتخاب سبک مناسب فرزند پروری، ممکن است از همان سبکی که خودشان در آن تربیت شده‌اند استفاده کنند یا دقیقا مخالف سبکی که در آن رشد کرده‌اند، به خاطر رنج و ناراحتی که در دوران کودکی تحمل کرده‌اند، بهره گیرند. این کار موجب می‌شود تا گاهی کودکان ضربه ببینند و دچار آسیب شوند، به همین علت لازم است تا با کسب آگاهی و بررسی شرایط فرزندان، از سبک مناسب فرزند پروری استفاده کرد تا بتوان فرزندان را به خوبی تربیت کرد.

اناری افزود: بهترین سبک فرزند پروری، سبک مقتدرانه است که پدر و مادر قوانین مشخصی را برای فرزندشان اعمال می‌کنند و در قالب قوانین وضع شده از فرزند انتظار و توقع دارند. اگر کودک آن قوانین را رعایت نکند، والدین تنبیه متناسبی که از قبل در نظر گرفته اند را انجام می‌دهند.

این روانشناس تاکید کرد: نکته‌ای که در این نوع سبک فرزندپروری مطرح است ارتباط والد با فرزند است. والد و کودک با یکدیگر وقت مثبت کیفی می‌گذرانند و براساس این ارتباط بسیار خوب قوانین هم مشخص می‌شود.

یکی از موضوعاتی که والدین در تربیت کودک خود به آن بی توجه هستند، اهمیت سبک فرزند پروری در شکل گیری شخصیت کودکان است. آن چه بسیاری از والدین نمی‌دانند، این است که طرز رفتار ما با کودکان می‌تواند از لحاظ روانی، آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. برای اینکه بتوان آگاهی لازم در خصوص تربیت فرزند کسب کرد، بهتر است با روانشناس و مشاور کودک و نوجوان در ارتباط بود و از تجربیات مفید آن‌ها استفاده کرد تا بتوان فرزند خود را به درستی و با استفاده از بهترین سبک تربیت کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار