کد خبر: 1048551
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
در گفت‌وگوي «جوان» با فيلمبردار باسابقه سينما مطرح شد
زيباشناسي هنري بايد همه جا رعايت شود و اصلاً منطقي نيست كه به بهانه اينكه براي تلويزيون كار مي‌كنيم قيد زيبايي بصري را بزنيم.

زيباشناسي هنري بايد همه جا رعايت شود و اصلاً منطقي نيست كه به بهانه اينكه براي تلويزيون كار مي‌كنيم قيد زيبايي بصري را بزنيم.
محمدرضا سكوت فيلمبردار باسابقه با بيان اين مطلب به «جوان» گفت: اينكه برخي تصور مي‌كنند رعايت استاندارد‌هاي بصري در سينما به نسبت تلویزيون بايد بيشتر موضوعيت داشته باشد، غلط است و اتفاقاً بايد در تلويزيون ظرافت‌هاي زيباشناسي بصري براي احترام به مخاطب رعايت شود‌‌.
وي افزود: اگر اين تلقي ايجاد شود كه در تلویزيون كيفيت هنري به اندازه سينما مهم نيست اين به طور طبيعي مي‌تواند روي تنزل كيفيت آثار تأثيرگذار باشد. مدير فيلمبرداري «دوپينگ» و «لاك قرمز» عنوان كرد: مخاطبان سال‌هاست محصولات روز جهاني را مي‌بينند و حالا كه كرونا آمده و سينماها نيمه‌تعطيل است، بخش عمده مخاطبان در خانه و از طريق تلويزيون به تماشاي محصولات مي‌نشينند پس بايد محصولاتي براي تلويزيون توليد شود كه قدرت رقابت با محصولات توليدي در مديوم‌هاي ديگر را داشته باشد. اين فيلمبردار گفت: در تلويزيون هم كم نيستند مديران فيلمبرداري كه با حساسيت و ظرافت به تصويري كردن درام‌ها كمك مي‌كنند و باعث مي‌شوند لذت مخاطب از تماشاي سريال دوچندان شود ولي باز هم بايد هر روز بيشتر از روز قبل استانداردهاي بصري را ارتقا داد. فيلمبردار «كافه ترانزيت» و «رازها» گفت: از منظر تكنيكي ايجاد جذابيت بصري در سينما و تلويزيون، متفاوت است. اين تفاوت به لحاظ قاب ها، انتخاب اندازه نماها، شيوه نورپردازي و نوع نگاهي كه در تلويزيون و مخاطبش وجود دارد قابل تعريف است و حتماً بايد رعايت شود تا كيفيت مطلوب ايجاد گردد و اين تفاوت به معناي تساهل در كيفيت يكي از اين دو مديوم نيست. اين فيلمبردار 56ساله گفت: فيلمبرداري تلویزيوني مختصات خاص خود و نياز به دانش و اندوخته‌اي جداگانه دارد و اگر تفاوت اين دو حيطه از هم شناخته نشود، روي كيفيت اثر به طور عادي آثار سوء آن را مشاهده خواهيم كرد.
به اعتقاد اين سينماگر نمي‌توان بدون آگاهي تكنيكي از تفاوت مديوم، اقدام به فيلمبرداري تلويزيوني كرد. به صرف اينكه يكي دو كار سينمايي لوباجت(كم هزينه) كرده‌ايم نمي‌توانيم سراغ فيلمبرداري كار تلويزيوني برويم بلكه بايد با مطالعه و آگاهي كامل به سمت فيلمبرداري سريال‌ها رفت. سكوت افزود: در هر مديومي كه مي‌خواهيم به فيلمبرداري بپردازيم بايد پيش‌نيازهاي تكنيكي را بياموزيم و اگر با شناخت كامل از پيش‌نيازها به سمت قاب بندي و تصوير‌سازي برويم به احتمال بسيار خواهيم توانست مخاطب را اقناع كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار