کد خبر: 1048377
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
حسین قاسمی‌جامی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون:
کارگردان فیلم سینمایی «پی ۲۲» می‌گوید: سینما متعلق به فرهنگ ما نیست و اگر می‌خواهیم از آن خوب استفاده کنیم باید با فرهنگ و اخلاق و سبک زندگی ملی و دینی ما منطبق شود، در حالی که سینمای ما چندان انطباقی با این شاخصه‌ها ندارد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حسین قاسمی‌جامی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه در سینمای اجتماعی نیز متأسفانه دچار تکرار مکرراتیم، به تسنیم می‌گوید: یک کارگردان که بنا بر دلایلی فیلم اصطلاحاً اجتماعی می‌سازد و موفق می‌شود، یکباره یک تبی ایجاد می‌کند که همه کارگردان‌های جوان دنبال او می‌روند تا شبیه او فیلم بسازند تا بتوانند نظر تهیه‌کنندگان را برای همکاری و سرمایه جلب کنند. به هر حال می‌بینیم که در آثار اجتماعی نیز ناموفقیم. از سوی دیگر تلاش می‌شود به نوعی مشکلات و معضلات اجتماعی سیاه‌نمایی بشود، در حالی که جنبه سرگرمی و جذابیت نیز ندارند و همین برای فرار مخاطب کافی است. به نظرم در حال حاضر سینمای اجتماعی ما برای اینکه بخواهد متفاوت باشد، بیشتر دچار نوعی غفلت از متن جامعه شده و به تعبیری از جامعه عقب مانده است.

کارگردان سریال تلویزیونی «سیمرغ» اظهار می‌دارد: سینمای ما در این ۱۰ سال گذشته در چالش‌های مذکور به بدترین شکل ممکن گرفتار شده است. باید از این مسیر اشتباه عبور کنیم و فارغ از مسائل گروهی و باندی حاکم بر سینمای ایران بتواند عمل کند، بنابراین دغدغه‌های اساسی و مهم مخاطبان سینمای ایران چندان در سینمای روز ما لحاظ نمی‌شود و نسبت به آن بی‌تفاوت شده است. وی درباره راهکار بیشتر شدن مخاطبان سینمای ایران تأکید می‌کند: ما باید در سینمای ایران همه نوع فیلم و ژانری داشته باشیم و به سلایق مخاطبان توجه کنیم. سینمای کمدی ما که دچار بحران بی‌اخلاقی شده و تماشای آن در کنار خانواده‌ها آزاردهنده است، سینمای اجتماعی فعلی ما نیز بیشتر مخاطبان خاص سینمایی خود را دارد تا مخاطبان عام.

این کارگردان سینما و تلویزیون می‌افزاید: سینما متعلق به فرهنگ ما نیست و برای اینکه بتواند مخاطبان عام بیشتری داشته باشد باید با فرهنگ و ذائقه مخاطبان ایرانی خود هماهنگ شود. برای همین اگر بخواهیم تا این پدیده مهم برای ما بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، باید با فرهنگ و اخلاق و سبک زندگی ملی و دینی ما منطبق شود. اما سینمای ما در حال حاضر از این انطباق چندان بهره‌ای ندارد. ما باید هویت سینمایی خودمان را بر اساس فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی‌مان پیدا و به عنوان راهکار از قصه‌ها و شیوه قصه‌گویی ایرانی استفاده کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار