کد خبر: 1048100
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
هادی محمدی
آنچه در هفته گذشته و در قدس و سراسر فلسطین در جریان است و جلوه‌ای یکپارچه از قیام و مقاومت و انتفاضه را متجلی کرده، در تاریخ مبارزات فلسطین کم سابقه است. این نبرد آزادی‌بخش که با اقدامات مستمر رژیم صهیونیستی برای سلب بیشتر حقوق فلسطینی‌ها و بیت‌المقدس و مسجدالاقصی در یک ماه اخیر مرتبط است، فصل جدیدی از انتفاضه و مقاومت را در داخل و تا حدودی در محیط پیرامونی از ظرفیت فلسطینی‌های دور از وطن و البته در سایه محور مقاومت منطقه‌ای آغاز کرده است، به نحوی که در اعتراف صهیونیست‌ها تکرار می‌شود و موجودیت این رژیم را هدف قرار داده و اسباب دلهره و نگرانی صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنان را فراهم کرده است.

اگر تاکنون مقاومت از موضع دفاعی در غزه به تجاوزگری و جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها پاسخ می‌داد و بقیه اجزای ظرفیت فلسطین ساکت بوده و یا منفعل عمل می‌کرد، در جنگ اخیر، مقاومت در غزه برای دفاع از پیکره واحد فلسطینی در بیت‌المقدس که خود را برای بلعیدن این شهر مقدس و تحت عنوان معامله قرن ترامپ آماده می‌کرد، به میدان آمده و برای اولین بار همه فلسطینی‌ها در اراضی ۴۸ و ۶۷ در دفاع از یکدیگر و مقدسات فلسطین در کنار یکدیگر عمل کردند. این رخداد یک پدیده تکمیلی را در داخل فلسطین به نمایش گذاشت که به سرعت رژیم صهیونیستی را با چالشی باورنکردنی برای کنترل اوضاع مواجه کرد.

این بار پتانسیل فلسطینی داخل این سرزمین مظلوم تنها نماند و مرز‌های فلسطین اشغالی شاهد یک حرکت خودجوش دفاع‌گر که خواستار عبور از مرز و ورود به سرزمین خود در دفاع از سرزمین خویش پرانگیزه ظاهر شدند، تمامی طرح‌های منزوی‌سازی آرمان فلسطین، دوست‌نمایی صهیونیست‌ها و ایران‌هراسی و خیانت عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها و معامله قرن و سازشکاران و مظلوم‌نمایی تاریخی صهیونیست‌ها به حاشیه رفت و چهره واقعی این تراژدی تاریخی خودنمایی کرد که حاصل آن اعتراضات بی‌سابقه در بسیاری از کشور‌های جهان و با جمعیت فوق‌العاده بود. صهیونیست‌ها آنچنان از افشای چهره جنایتکار و اشغالگر وحشی خود نگران شدند که از ابزار‌های فضای مجازی متمرکز در امریکا خواستند از این چهره‌نمایی زشت صهیونیست‌ها جلوگیری کند. قدرت پاسخ مقاومت، در این جنگ نابرابر آنچنان عمل کرد که گنبد آهنین و توان ارعاب و بازدارندگی صهیونیست‌ها فروپاشید و مقاومت در مسیر هفت روزه شلیک موشک‌های قدیمی و عادی، به مرحله شلیک موشک‌های نقطه‌زن رسیده و تمامی خاک فلسطین اشغالی و اهداف صهیونیستی را در شعاع واکنش‌های مستمر مقاومت قرار داد. اگر چه صهیونیست‌ها طبق رویه همیشگی بنای خود را بر پنهان‌کاری تلفات و خسارت‌های عمیق قرار داده‌اند، ولی به تدریج همه‌چیز خودنمایی می‌کند که به جز ابعاد مادی و تلفات انسانی، به زودی شاهد مهاجرت معکوس در این رژیم خواهیم بود. مقامات و بیشتر رسانه‌های صهیونیستی، ماجراجویی نتانیاهو را برای نجات خود در معرض تهدید موجودیتی قرار دادن اسرائیل می‌دانند و به دست و پا افتاده‌اند تا میانجیگران غربی، عربی و ترکیه با سرعت یک آتش‌بس را شکل دهند، ولی مقاومت این‌بار بدون کسب و تحقق خواسته‌های مشروع خود، ساکت نمی‌ماند. شرایط در جامعه و ارکان حکومتی صهیونیست‌ها به نحوی است که رخداد پایان اسرائیل، به گزاره پرتعداد در ارزیابی‌های رسانه‌های اسرائیلی تبدیل شده و اعتماد به نفس در مقاومت و جامعه به پاخاسته فلسطینی تا مرکز کسب پیروزی قطعی و تحکیم قواعد جدید درگیری ارتقا یافته است. از این پس تمامی محور مقاومت به عنوان پیکره‌ای واحد در مقابل غاصبان عمل خواهد کرد و باید منتظر برکات این رخداد عظیم در تمامی پرونده‌های منطقه‌ای و به ویژه مذاکرات وین باشیم که بایدن از اثرپذیری آنچه در فلسطین می‌گذرد بر سناریو‌های فریبکارانه‌اش در وین نگران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار