کد خبر: 1047630
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
وزیر خارجه امریکا تا جایی به آنچه از مذاکرات وین دستگیر کشورش می‌شود، امید بسته و می‌خواهد حتی‌المقدور ایران را در موضوع موشکی هم پای میز مذاکره بیاورد که حاضر شد درخواست جمهوریخواهانی را رد کند که خواستار خروج واشنگتن از مذاکرات در واکنش به موضع ایران درباره تحولات اخیر سرزمین‌های اشغالی بودند. آنتونی بلینکن همچون بسیاری از مقامات امریکایی تأکید دارد که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. این اظهارات در واقع گویای آن است که واشنگتن می‌خواهد با مهار ایران، گروه‌های مقاومت در منطقه را نیز مهار کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تکاپوی جمهوریخواهان برای استفاده از فرصت به دست آمده در حمایت مجدد ایران از فلسطینیان در برابر وحشی‌گری رژیم صهیونیستی نیز نتوانست آنتونی بلینکن را متقاعد کند میز مذاکرات هسته‌ای وین را ترک کند. مارک روبیو، سناتور ایالت فلوریدا رهبری یک گروه ۴۳ نفری از سناتور‌های جمهوریخواه را برعهده گرفته که روز چهار شنبه با ارسال نامه‌ای از جو بایدن خواستند گفتگو‌های احیای برجام را لغو کند. آن‌ها علاوه بر جانبداری از رژیم صهیونیستی، ایران را به حمایت مالی از حماس متهم کردند. با این حال، آنتونی بلینکن که پیش از این گفته بود کشورش از حق صهیونیست‌ها در دفاع از خودشان حمایت می‌کند، روز پنج شنبه اتهام‌زنی به ایران را تکرار کرد و گفت: «چیزی برای ارائه درباره اینکه آیا ایران در آنچه در جریان است، مشارکت دارد یا ندارد، ندارم...، اما صحبت از هر فعالیت بدخواهانه‌ای که ایران ممکن است در آن‌ها مشارکت داشته یا نداشته باشد، تنها اهمیت این مسئله را برجسته می‌کند که ما هر کاری که می‌توانیم می‌کنیم تا اطمینان یابیم ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.» وزیر خارجه امریکا این را هم گفت که «ایران با سلاح اتمی یا توانایی داشتن آن در یک ترتیب زمانی کوتاه، ایرانی است که احتمالاً با مصونیت بیشتری عمل خواهد کرد؛ بنابراین گفتگو‌ها در وین ادامه می‌یابد تا ببینیم آیا می‌توانیم به تعهد متقابل به برجام بازگردیم.»

مزایای بازگشت به برجام بیشتر از حفظ تحریم‌هاست

موضع‌گیری کریس مورفی، سناتور دموکرات به نوعی تکمیل‌کننده اظهارات بلینکن است. مورفی روز پنج شنبه به صراحت از برنامه کشورش برای به میان کشیدن موضوع برنامه موشکی ایران سخن گفت: «فکر می‌کنم منطقی بود که تحریم‌های اضافی علیه ایران بلافاصله بعد از توافق، موقتاً متوقف شوند، اما ایده بعدی این بود که در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ از ائتلاف ایجاد شده برای رسیدگی به برنامه موشک‌های بالستیک [ایران]استفاده شود، اما ترامپ آن را دور انداخت و موجب شد چین و روسیه و اروپا به طور مؤثری همچنان با ایران همکاری کنند تا تحریم‌ها را دور بزنند.» مورفی افزود: «دوم اینکه، از آنجا که امریکا و متحدانش توانسته‌اند ایران را پای میز مذاکره بیاورند تا درباره برنامه هسته‌ای و سیاست‌های تحریمی مذاکره شود، فکر می‌کنم ایران حمایت از گروه‌های نیابتی خود را ر‌ها خواهد کرد و برنامه موشک‌های بالستیک خود را تغییر خواهد داد. اما این اتفاق باید از طریق گفتگو با عربستان سعودی، امارات و به‌صورت بالقوه ترکیه صورت گیرد.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا خاطرنشان کرد: «مزایای بازگشت به برجام بسیار بیشتر از مزایای خیالی حفظ بسیاری از تحریم‌های غیراقتصادی دوره ترامپ است. اگر چنین تحریم‌هایی نیز رفع شوند، برخی کشور‌های منطقه اعتراض می‌کنند. این دقیقاً تله‌ای است که ترامپ برای فرد بعد از خود گذاشت. او تحریم‌هایی تحت عنوان هسته‌ای اعمال کرد، ولی آن‌ها را غیرهسته‌ای نامید و امید داشت رئیس‌جمهور بعدی در این تار چسبنده گیر افتد. بایدن نباید از منطق ترامپ پیروی کند.» مورفی در ادامه گفت: «امیدوارم که پس از بازگشت به برجام بتوانیم با ایرانی‌ها درباره نقشی که می‌توانند در یمن داشته باشند وارد گفت‌وگوی مستقیم با ایرانی‌ها شویم. باید با عمانی‌ها، ایرانی‌ها یا شاید حتی قطری‌ها وارد مذاکره شویم.»

به‌رغم ابراز امیدواری‌های مورفی، اما همانطور که از سخنان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری روز دو شنبه برمی‌آید، در مذاکرات وین همچنان چالش‌های قابل‌توجهی باقی مانده است و بلینکن با باقی ماندن در مذاکرات، حتی به قیمت مخالفت با جمهوریخواهان درباره موضوعی که به صهیونیست‌ها گره خورده است، سعی در حل این چالش‌ها و رسیدن به اهداف موردنظر واشنگتن دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار