کد خبر: 1047132
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
دبیر انجمن ویروس شناسی گفت: جهش‌های متعدد ویروس کرونا برنامه‌ی تولید واکسن در سراسر دنیا را تغییر می‌دهد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: امیر قائمی دبیر انجمن ویروس‌شناسی ایران و دانشیار انستیتو پاستور ایران در برنامه روزنه در خصوص الگوی جهش‌های ویروسی، گفت: هر ویروس در چرخه‌ی زندگی خود به طور طبیعی جهش‌ها و تغییرات متعددی را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به این که ویروسِ جهش‌یافته یک ویروس جدید است، اظهار داشت: ویروس کرونا پس از شیوع در کشور چین با چرخش در کشور‌های مختلف گونه‌های جدیدی پیدا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به گونه‌های «آفریقایی» و «برزیلی» و «هندی» و «انگلیسی» و «کالیفرنیا» اشاره کرد.

دبیر انجمن ویروس‌شناسی با اشاره به این که ویروس کرونا یک پروتئین شاخدار در بافت خود دارد، تصریح کرد: این پروتئین شاخدار قفل موجود در سطح سلول‌های بدن که گیرنده‌ی ویروس هستند را باز می‌کند.

وی افزود: اگر جهش ویروس عملکرد پروتئین شاخدار را ارتقا دهد، قدرت سرایت و عفونت‌پذیری ویروس بیشتر می‌شود.

امیر قائمی ادامه داد: افزایش قدرت انتقال کرونا در جهش‌های جدید باعث می‌شود تا میزان مرگ و میر و ابتلا در سطح جهان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به ویروس کرونای هندی، توضیح داد: کرونای هندی از تجمیع گونه‌های «آفریقای جنوبی» و «برزیلی» و «کالیفرنیا» ساخته شده است.

دانشیار انستیتو پاستور اضافه کرد: انتظار می‌رود که جهش هندی کرونا، میزان عفونت‌پذیری و قدرت سرایت ویروس را ارتقا دهد.

وی افزود: گونه‌ی آفریقایی کرونا میزان تولید آنتی بادی در بدن انسان را کاهش می‌دهد.

امیر قائمی با اشاره به تاثیر واکسن در گونه‌های جدید ویروس کرونا، توضیح داد: به نظر می‌رسد که اکثر واکسن‌های کرونا در مقابل ویروس آفریقای جنوبی کارکرد و تاثیر مطلوبی ندارند.

وی تاکید داشت: جهش‌های متعدد ویروس کرونا برنامه‌ی تولید واکسن در سراسر دنیا را تغییر می‌دهد.

دبیر انجمن ویروس‌شناسی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» گفت: عموم مردم با رعایت موازین بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی می‌توانند از ابتلا به تمام گونه‌های کرونا جلوگیری کنند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار