کد خبر: 1046716
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰
همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات امریکا و عراق
همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات راهبردی واشنگتن و بغداد، گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد، تداوم حضور نظامی امریکا در خاک عراق تلاشی بیهوده برای وارد کردن این کشور در جرگه عادی‌سازی روابط است و واشنگتن تنها زبان زور را می‌فهمد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: از روز جمعه دور دیگری از مذاکرات امریکا و دولت عراق شروع است؛ مذاکراتی که بسیاری در مورد هدف آن هشدار داده‌اند، به خصوص که دولت فعلی عراق هم عجله‌ای برای تحت فشار گذاشتن امریکایی‌ها برای خروج از کشور ندارد و عملاً به دهن‌کجی به مصوبه پارلمان مجلس برای خروج نیرو‌های امریکایی از این کشور ادامه می‌دهد. در چنین شرایطی دور نخست گفت‌وگوی استراتژیک بغداد و واشنگتن با استناد به توافقنامه چارچوبی راهبردی سال ۲۰۰۸، ماه ژوئن سال گذشته میلادی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد و دو طرف در بیانیه پایانی دور نخست تأکید کردند که با توجه به پیشرفت حاصل شده در زمینه نابودی گروه تروریستی داعش، امریکا طی ماه‌های آینده به کاهش شمار نیرو‌های خود در عراق و گفتگو درباره وضعیت نیرو‌های باقی مانده ادامه می‌دهد. هیئت امریکایی متشکل از «درک چولت»، مشاور وزارت امور خارجه امریکا، «برت مک گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی امریکا، «جوی هود»، معاون اول دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و «دانا استرول»، معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفتگو کردند و عمده بحث آن‌ها خروج نیرو‌های رزمی و ماندن نیرو‌هایی به بهانه آموزش و خدمات مستشاری بود که می‌توان از آن به عنوان تلاش برای حضور دائمی در عراق نام برد.

تبدیل مطالبه خروج به کاهش نیرو و همکاری نظامی و امنیتی و همین‌طور حواله دادن همین کاهش به آینده نامشخص، طبیعتاً واکنش گروه‌های عراقی را در پی داشته است. گردان‌های حزب‌الله عراق روز شنبه با بیان اینکه امریکا فقط زبان زور را می‌فهمد، اعلام کرد، ملت عراق برای مقابله با رژیم غاصب، نقش اساسی و محوری خواهد داشت.

پیش از این جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در این باره خاطرنشان کرد: مذاکرات با امریکا هیچ ارزشی ندارد، چراکه ملت عراق تصمیم به پایان دادن به اشغالگری امریکا گرفته‌اند. وی افزود: مقاومت عراق فشار علیه امریکا را ادامه خواهد داد و تصمیم آن پایان دادن به اشغالگری است.

دامنه حملات به نیرو‌های امریکایی در عراق از زمانی که بایدن زمام امور را در ژانویه برعهده گرفته، بیشتر شده است، به طوری که حدود ۳۰ حمله با بمب یا راکت به کاروان‌های لجستیک وابسته به ائتلاف بین المللی و به پایگاه‌های نظامی امریکا و نیز سفارت امریکا انجام شده است.

این حملات در نیمه آوریل گذشته به سطح جدیدی رسید به طوری که گروه‌های عراقی برای اولین بار با پهپاد بمب‌گذاری شده به پایگاه نظامی امریکایی در فرودگاه اربیل در شمال عراق حمله کردند.

در سومین حمله از نوع خود هم ارتش عراق از اصابت دو راکت به پایگاه «عین الاسد» در دو روز قبل خبر داد و این حمله همزمان با حضور هیئت امریکایی به ریاست «مک گورک» در بغداد بود و قبل از آن هم پایگاه هوایی «بلد» که پیمانکاران امریکایی در آن مستقر هستند و نیز مقر نظامیان امریکایی در فرودگاه بغداد هدف قرار گرفت و بمبی در مسیر نیرو‌های امریکایی در منطقه «جریشان» در بصره منفجر شد.

با این وجود روزنامه الاخبار در گزارشی با اشاره به سفر «برت مک‌گورک» به بغداد آورده است: در اولین سفر یک مقام عالی رتبه دولت «جو بایدن» به عراق پس از ۱۰۰ روز از روی کارآمدن، «برت مک‌گورک» به عراق سفر کرد. این سفر به نظر بیشتر مأموریت شناسایی است که به «مک‌گورک» واگذار شده است تا تصور روشنی درباره سازوکار برخورد با این پرونده شکل گیرد.

بر اساس گزارش الاخبار، دولت جدید امریکا درباره بحث خارج کردن نیرو‌های این کشور از عراق در نوعی تردید که بیشتر به ماندن و ادامه این حضور این نیرو‌ها تمایل دارد، به سر می‌برد و این همزمان با ادامه حملات به منافع امریکا در عراق است که چالش بزرگ و مهمی برای ماندن این نیروهاست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
دقیقاً ، غربی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار