کد خبر: 1045144
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
شاید ساخت یک خانه یا داشتن آن برای برخی‌ها موضوع خاصی نباشد. ولی برای خانواده‌ای که سال‌ها طعم نداشتن سرپناه را چشیده و در خانه‌های استیجاری و با کمترین امکانات و وسایل و لوازمی که مال آن‌ها نبوده زندگی کرده‌اند یک آرزو است. «لحظه آغاز سال جدید سفره هفت‌سین کوچکی پهن کردیم و از خدا خواستیم تا پایان سال بتوانیم تعدادی مسکن مناسب برای محرومان بسازیم. دیدن شادی در چهره این خانه که گویی در اوج ناامیدی امیدوار شدند موحب می‌شد دل‌مان هوای خانه نکند و حال و هوای عیدی از سرمان بپرد.»
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی است که ساخت‌و ساز و تعمیر و بازسازی مسکن به همت و تلاش نیرو‌های جهادی با اولویت روستانشینان در دستور کار آن‌ها قرار گرفته و انجام می‌شود. از آنجایی که نهاد‌های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی در پی رفع مشکلات مسکن مددجویان خود اقداماتی را صورت می‌دهند، بنابراین جهادی‌ها هدف خود را معطوف به رفع نیاز‌های افرادی کرده‌اند که تحت پوشش هیچ نهادی قرار ندارند. درست مثل جهادی‌های مؤسسه تلاشگران ظهور آمل در استان مازندران که عید امسال را با شاد کردن خانواده‌ای جشن گرفتند و یک عیدی بزرگ مثل «کلید خانه» به آن‌ها هدیه دادند.

داشتن یک سرپناه اولین و بزرگ‌ترین خواسته اقشار ضعیف جامعه است. بخصوص خانواده‌های محروم و نیازمندی که امکان پرداخت کرایه خانه را ندارند. به همین خاطر در سال گذشته گروه‌های جهادی مازندران در کنار حرکت‌های بسیار خوبی که برای رفع محرومیت داشتند تصمیم گرفتند تأمین مسکن نیازمندان را نیز در برنامه قرار بدهند. جهادی‌های مؤسسه تلاشگران ظهور آمل جزو همان گروه‌هایی هستند که عید امسال را با شاد کردن خانواده‌ای جشن گرفتند و یک عیدی بزرگ مثل «کلید خانه» به آن‌ها هدیه دادند. جوانان این مؤسسه که منتظر ظهور مولایشان هستند از اواخر سال گذشته کار ساخت خانه را شروع کردند و وقتی چند روز به عید مانده بود یعنی در جشن بزرگ نیمه‌شعبان حدود ۸۰ درصد از کار را پیش برده بودند و بقیه ماجرا که از زبان معاون این مؤسسه می‌شنویم.

عیدی نیمه شعبان و سال‌نو

لحظه تحویل سال ۱۴۰۰ رسیده بود و تعدادی جهادگر همچنان مشغول کار بودند. این جوانان در حال ساخت‌وساز مسکن برای محرومان بودند که با همان لباس‌های خاکی کنار یک سفره نشستند و اولین دعا و آرزویشان این بود که خداوند توفیق بدهد تا در راه خدمت به هموطنانشان همیشه سربلند باشند. مسیح مسلمی معاون مؤسسه تلاشگران ظهور (عج) آمل است. همان گروه جهادی که بچه‌هایش در نیمه شعبان و تحویل سال و تمام روز‌های تعطیل عید در حال کار بودند. وی با اشاره به اینکه این مؤسسه از سال ۹۳ آغاز به‌کار کرده و هدفش محرومیت‌زدایی در حوزه‌های مختلف است، به «جوان» می‌گوید: «در مسیر کمک به هموطنان کم‌برخوردارمان علاوه بر استان مازندران در استان‌های دیگر نیز حضور داشته‌ایم. بخصوص در زمان‌های بحرانی. البته کار ساخت مسکن برای خانواده‌های نیازمند در فرامده محمودآباد یکی از اقداماتی است که کار احداث یکی از آن‌ها را در ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ به پایان رساندیم.»

این جهادگر با بیان اینکه ۲۰۰ نیروی جهادی در این مؤسسه مشغول به فعالیت هستند، ادامه می‌دهد: «در سال گذشته ۲۶ گروه جهادی وابسته به مؤسسه ما در حال برگزاری اردوی جهادی بودند. این مؤسسه معاونت‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کار شناسایی نیازمندان را بر عهده دارد.» مسلمی می‌گوید: «اواخر سال ۹۹، ساخت یک مسکن برای کارگری که در محمودآبادی به همراه همسر و دو فرزندش زندگی می‌کرد را شروع کردیم. چون این کارگر روزمزد بود و توان پرداخت اجاره خانه را نداشت در شب عید مجبور به اقامت موقت در خانه یکی از اهالی روستا شده بود. خوشبختانه آن‌ها زمین برای ساخت خانه داشت به همین خاطر تصمیم گرفتیم عیدی خوبی به این خانواده بدهیم.»

این نیروی جهادی آملی ادامه می‌دهد: «هفته آخر اسفند‌ماه ۹۹ بود که راهی روستای فرامده محمودآباد شدیم، تعدادمان به ۲۰ نفر می‌رسید و حسینیه روستا برای اسکان‌مان آماده شده بود. اغلب نیرو‌ها جوان و مجرد بودند. خانواده‌ای که قرار بود صاحبخانه شوند با دیدن ما خوشحال شد و برای انجام کار ساخت‌وساز اعلام آمادگی کرد. از همان روز اول پدر، مادر و فرزندان خانواده پا به پای جهادی‌ها وارد عمل شدند.» به گفته مسلمی بچه‌ها از چند هفته قبل ترتیب کار‌های ابتدایی را داده و مصالح مورد نیاز را آماده کرده بودند و فقط می‌دانستیم زمان زیادی نداریم، چون وعده ما ۱۲ فرودین ماه بود. به‌همین علت بدون هیچ وقفه‌ای پیش رفتیم، همچنین یک تیم پزشکی حمایتی در روستا مستقر کردیم تا به روستاییان خدمات بدهند.»

یک خانه با تمام لوازم عیدی جهادگران

شاید ساخت یک خانه یا داشتن آن برای برخی‌ها موضوع خاصی نباشد. ولی برای خانواده‌ای که سال‌ها طعم نداشتن سرپناه را چشیده و در خانه‌های استیجاری و با کمترین امکانات و وسایل و لوازمی که مال آن‌ها نبوده زندگی کرده‌اند یک آرزو است. «لحظه آغاز سال جدید سفره هفت‌سین کوچکی پهن کردیم و از خدا خواستیم تا پایان سال بتوانیم تعدادی مسکن مناسب برای محرومان بسازیم. دیدن شادی در چهره این خانه که گویی در اوج ناامیدی امیدوار شدند موحب می‌شد دل‌مان هوای خانه نکند و حال و هوای عیدی از سرمان بپرد.»

این‌ها بخشی از حرف‌های معاون مؤسسه تلاشگران ظهور آمل است که از زمان تحویل سال جدید عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «روز‌ها با تمام توان کار می‌کردیم و شب‌ها از خستگی خیلی زود خواب‌مان می‌برد. همراهی و همدلی این خانواده در ساخت مسکن بی‌نظیر بود و در نهایت هزینه تمام شده برای ساخت این خانه بیش از ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شد.» به گفته مسلمی، سرانجام در دوازدهم فروردین‌ماه خانه آماده تحویل شد. باورمان نمی‌شد ولی این اتفاق بزرگ افتاده بود. با خودمان گفتیم؛ «الوعده وفا!» و کلید را تحویل صاحبخانه دادیم. این اولین کارمان نیست آخرین هم نخواهد بود. اما در مورد اقدامات بچه‌های مؤسسه تلاشگران ظهور آمل همین بس که بگوییم علاوه بر ساخت و تحویل مسکن به این خانواده نیازمند، هرکدامشان یکی از لوازم منزل را تهیه و با اهدای آن به این زوج و بچه‌هایشان، عیدی‌شان را کامل کردند. در سال جدید جهادگران مازنی در نظر دارند بیشتر فعالیت‌های خود را در مناطق کم‌برخوردار بر روی تأمین خانه و مسکن محرومان معطوف کرده و با رفع این نیاز، گام بزرگی در جهت محرومیت‌زدایی از کشور بردارند. ضمن اینکه با تأمین لوازم اولیه زندگی و کالا‌های مورد نیاز زندگی معمولی و آرامی به نیازمندان هدیه می‌شود تا آن‌ها هم با آرامش به فردای خود امیدوار باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار