کد خبر: 1044936
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
سخنگوی طالبان درباره حضور در نشست استانبول گفت که اگر خواسته‌های این گروه در مورد خروج نیرو‌های امریکایی از این کشور براساس توافق این گروه با دولت قبلی امریکا برآورده شوند، در تصمیم خود برای شرکت در این نشست تجدیدنظر می‌کنند. همزمان فرمانده نیرو‌های مرکزی امریکا درباره قابلیت اطمینان به طالبان به عنوان یک شریک مذاکره برای واشنگتن و دیپلمات‌های افغان به دنبال طرح خروج نظامیان امریکایی از طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده، به شدت ابراز تردید کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت که ممکن است در صورت برآورده شدن خواسته‌های این گروه، در موضع خود درباره شرکت در کنفرانس در استانبول تجدیدنظر کند. مجاهد افزود: ما در کنفرانس ترکیه با آن شرایطی که آن‌ها می‌خواهند ما شرکت کنیم شرکت نمی‌کنیم. اگر درخواست‌ها و ملاحظات ما برای نشست برآورده شود، می‌توانیم در موضع خود تجدیدنظر کنیم. پیش از این شبکه تلویزیونی الجزیره با استناد به منبعی در شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گزارش داده بود، که گفته می‌شود کنفرانس درباره افغانستان در استانبول به دلیل امتناع نمایندگان گروه طالبان از شرکت در آن به تعویق افتاده است. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، رئیس بخش دوم آسیا از وزارت خارجه روسیه هم گفت، که مسکو امیدوار است که طالبان سرانجام در کنفرانس استانبول در مورد افغانستان شرکت کنند. کابلوف خاطرنشان کرد که مسکو مقدمات این رویداد را از نزدیک پیگیری می‌کند و روشن بود که اختلافات بین همه طرف‌های مذاکره‌کننده افغانستان هنوز هم بسیار زیاد است. طالبان پیش‌تر اعلام کرده بود، تا زمانی که همه نیرو‌های خارجی از افغانستان خارج نشوند، قصد شرکت در این کنفرانس‌ها را ندارند. در ماه آوریل، مقامات امریکایی تصمیم به عقب‌نشینی نیرو‌ها از افغانستان پیش از ۱۱ سپتامبر اعلام کردند، در حالی که پیش از این در مذاکرات در قطر، تاریخ خروج نیرو‌های خارجی اول ماه می‌تعیین شده بود.

بی اعتمادی امریکا به طالبان

در شرایطی که دستور جو بایدن برای عقب‌نشینی تمام نیرو‌های امریکایی از افغانستان تا یازدهم سپتامبر را اجرایی می‌کند، خروج نیرو‌ها قرار است از اول مه آغاز شود، ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده نیرو‌های مرکزی امریکا در غرب آسیا در اظهاراتی درباره خروج از افغانستان در کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان امریکا گفت هنوز معلوم نیست که ایالات متحده دقیقاً چگونه تهدیدات القاعده یا داعش را که پس از عقب‌نشینی به وجود می‌آید، شناسایی کرده و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. مک‌کنزی گفت، اما ایالات متحده توافقنامه‌های اساسی نظامی با همسایگان افغانستان عقد نکرده است و هنوز روی یک توافق دیپلماتیک حاکم بر نیرو‌های امنیتی که بتوانند در سفارتخانه امریکا در کابل باقی بمانند، کار می‌کند. مک‌کنزی در نشست این کمیته گفت: من عمیقاً درباره قابلیت اطمینان طالبان تردید دارم...، اما باید ببینیم که آن‌ها دست به چه کاری می‌زنند. اگر آن‌ها بخواهند در آینده افغانستان از طرف جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند، باید به توافق‌هایی که بسته‌اند، پایبند بمانند. صحبت‌های این ژنرال امریکایی یک روز پس از آن انجام شد که سه منبع مطلع به رویترز گفتند که کنفرانس صلح افغانستان با پشتیبانی واشنگتن در ترکیه که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود، بر سر عدم مشارکت طالبان به تعویق افتاد. مک‌کنزی در ادامه گفت: ایالات متحده توافقی با طالبان ندارد که تضمین کند این شبه‌نظامیان بعد از اول مه به نیرو‌های امریکایی حمله نمی‌کنند، اما ارتش آمادگی دارد در صورت بروز چنین موردی اقدام کند.

آلمان ۲ ماه زودتر می‌رود

همزمان با شدت گرفتن اظهارنظر‌ها در امریکا و ناتو درباره طرح دولت جو بایدن برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان، وزارت دفاع آلمان اعلام کرد در تلاش است حداقل دو ماه زودتر از برنامه زمانی دولت جو بایدن برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، نظامیان آلمانی را از افغانستان خارج کند. بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، ارتش آلمان در مشورت با متحدان این کشور در ناتو در حال آماده شدن برای خروج سریع‌تر نظامیان آلمانی از افغانستان است. خبرگزاری آلمان افزود: وزارت دفاع آلمان به اعضای بوندستاگ (پارلمان فدرال آلمان) اطلاع داد که برنامه برلین خارج کردن نظامیان خود از افغانستان در تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیر ماه) است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار