کد خبر: 1044532
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
گفت‌و‌گوی «جوان» با معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی
بالارفتن میزان تولیدات تصویری در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باعث افزایش احتمال کلاهبرداری از علاقه‌مندان به بازیگری در قالب آگهی‌های جذب بازیگر شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کلاهبرداری از علاقه‌مندان به حضور در پروژه‌های سینمایی، با انتشار آگهی‌های دروغین دعوت افراد برای حضور در پروژه‌های سینمایی و سریال‌ها، یکی از موارد نگران‌کننده‌ای است که در کنار ضرر و زیان مادی و معنوی افراد، به حیثیت هنرمندان فعال هنر سینما ضربه می‌زند.

روز گذشته سازمان سینمایی با انتشار اطلاعیه‌ای به علاقه‌مندان به بازیگری هشدار داد که در مواجهه با آگهی‌های جذب بازیگر برای تولید فیلم و سریال حتماً از طریق سازمان سینمایی ادعای مطرح شده را راستی‌آزمایی کنند. متن اطلاعیه سازمان سینمایی به این شرح است: «در پی سوءاستفاده و کلاهبرداری دفاتر و مراکز غیرمجاز تحت عنوان «جذب بازیگر برای تولید فیلم و سریال»، روابط عمومی سازمان سینمایی نسبت به راستی‌آزمایی و اطمینان از صحت این آثار در سامانه سازمان تأکید کرد. به آگاهی عموم علاقه‌مندان می‌رساند قبل از هر گونه ارتباط با مراکز یادشده و عقد قرارداد، ابتدا از قانونی بودن فعالیت دفاتر یا اشخاص فوق اطمینان حاصل نمایند. یادآور می‌شود سازمان سینمایی فهرست تولیدات دارای پروانه ساخت اعم از فیلم یا سریال نمایش خانگی و مؤسسات دارای مجوز را در درگاه اختصاصی خود به نشانی cinemaorg. ir منتشر می‌کند و راهنمای علاقه‌مندان برای آگاهی از پروژه‌های آماده تولید و نیز در حال ساخت است.»

در همین رابطه سعید رجبی‌فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با «جوان» گفت: این برای نخستین بار نیست که سازمان سینمایی درباره کلاهبرداری از علاقه‌مندان به سینما اطلاعیه صادر می‌کند و در سال‌های گذشته نیز اطلاعیه‌های مشابهی منتشر شده بود، اما اطلاعیه جدید از باب یادآوری بود و اینکه اکنون ما با افزایش تعداد تولیدات روبه‌رو هستیم و این تولیدات صرفاً سینمایی نیست و شبکه نمایش خانگی و تلویزیون را در بر می‌گیرد، همین مسئله امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری شیادان را فراهم کرده است. اطلاعیه سازمان سینمایی هشداری به افکار عمومی بود تا در مقابل آگهی‌های دعوت به بازیگری با آگاهی مواجه شوند.

همکاری سازمان سینمایی و معاون مطبوعاتی

فروتن با اشاره به اینکه پیش از این و در دوره رونق بخش نیازمندی‌ها در روزنامه‌ها، بعضاً آگهی جذب بازیگر در قسمت روزنامه‌ها منتشر می‌شد، ادامه داد: اکنون با گسترش فضای مجازی و برند شدن برخی از برنامه‌ها، آن‌ها به سکو‌هایی برای نشر چنین آگهی‌هایی تبدیل شده است و همین موضوع باعث شده تا شک و شبهه درباره صحت چنین آگهی‌هایی افزایش پیدا کند.

معاون سازمان سینمایی از همکاری این سازمان با اداره کل تبلیغات معاونت مطبوعاتی برای ساماندهی آگهی‌های جذب بازیگر خبر داد و گفت: فعلاً در حال رایزنی با معاونت مطبوعاتی و دفتر تبلیغات هستیم و از آنجا که بخشی از این آگهی‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود که مسئولیتش با کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، بهتر است در این زمینه اداره کل تبلیغات که به قوانین فضای مجازی تسلط بیشتری دارد، پیگیری کند.
وی با بیان اینکه افزایش تولیدات سینمایی، نیاز به افزایش اقدامات نظارتی را در پی داشته است، ادامه داد: در گذشته بار‌ها پیش آمده است که مجموعه وزارت ارشاد با شکایت افرادی روبه‌رو شده که در قالب آگهی‌های جذب بازیگر دچار ضرر و زیان شده‌اند و این روند با شدت و ضعف همیشه وجود داشته است، در کنار این مسئله ما در سازمان سینمایی با شکایت افرادی روبه‌رو هستیم که بعد از انجام کار، دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و این مسئله در کار‌های غیرسینمایی بیشتر به چشم می‌خورد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پایان گفت: بخشی از این مشکلات و شکایت‌ها به دلیل ضعف کارکردی صنوف غیرسینمایی است که اگر متشکل بودند، مطالبات افراد زیان‌دیده از طریق نهاد‌های صنفی پیگیری می‌شد.

آیا صداوسیما راه سینما را می‌رود؟!

با اطلاعیه سازمان سینمایی، اکنون علاقه‌مندان به بازیگری در مواجهه با آگهی‌های جذب بازیگر برای پروژه‌های سینمایی و شبکه نمایش خانگی می‌توانند به درگاه اینترنتی این سازمان مراجعه کنند، اما بخش بزرگی از آگهی‌های مربوط به جذب بازیگر مربوط به دعوت از علاقه‌مندان برای حضور در سریال‌های تلویزیونی است.

یکی از سریال‌های تلویزیونی که با مسئله کلاهبرداری از طریق درج آگهی جذب بازیگر مواجه شد، مجموعه پرطرفدار «پایتخت» بود. حین ساخت فصل ششم این سریال، الهام غفوری تهیه کننده «پایتخت» در مصاحبه‌ای اعلام کرد: مدتی است که افرادی با سوء‌استفاده از علایق شهروندان به ویژه کودکان و خانواده‌ها به بازی در سریال «پایتخت»، اطلاعیه‌ای مبنی بر جذب بازیگر منتشر کرده‌اند و از مردم کلاهبرداری می‌کنند. او در ادامه گفت: این افراد پیش از این نیز با انتشار اطلاعیه تست بازیگری سریال «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی اقدام به اخاذی از علاقه‌مندان به بازیگری کرده بودند و همچنان نیز با تبلیغ تست بازیگری کلاهبرداری می‌کنند.

سابقه چنین کلاهبرداری‌هایی نشان می‌دهد صداوسیما نیز باید به فکر ارائه راهکاری برای علاقه‌مندان به بازیگری باشد تا فرصت سوء‌استفاده کلاهبرداران از برند صداوسیما و تولیدات نمایشی رسانه ملی را به حداقل برساند.

متأسفانه اکنون مسیر مشخصی برای کسب اطلاعات از پروژه‌های در دست ساخت صداوسیما وجود ندارد، این در حالی است که در طول سال علاوه بر شبکه‌های ملی و سراسری، شبکه‌های استانی نیز تولیدات نمایشی دارند و مجموع تولیدات تلویزیونی سازمان صداوسیما در مقابل تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی رقم چشمگیری را نشان می‌دهد، از این رو ارائه اطلاعات پروژه‌های در دست ساخت، می‌تواند مانع بزرگی در راه شیادانی باشد که با دستاویز قرار دادن علاقه مردم به خصوص قشر جوان به حوزه بازیگری آن‌ها را سرکیسه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار