کد خبر: 1043043
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
مدرس و مشاور کسب‌وکار آموزش مفاهیم کارآفرینی به کودکان و نوجوانان:
امین ابوعطا دکترا ومدرس و مشاور کسب‌وکار با بیان اینکه خلاقیت، ساده کردن کارهای سخت است تأکید کرد: خلاقیت استعداد نیست بلکه مهارت است که می‌توان با تمرین بیشتر آن را رشد داد.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، وبینارهای «هفت سکوی ردپا» ویژه دانش‌آموزان هنرستانی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان وخانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به برگزارشد.

این وبینار با محوریت تشریح الگوهای فکری، قیود خودنهاده، روش‌های افزایش خلاقیت و خیال‌پردازی برگزار شد که در سکوی سوم به موضوع «خلاقیت» پرداخت.

امین ابوعطا دکترای مدیریت کسب‌وکار و مدرس و مشاور کسب‌وکار که در زمینه آموزش مفاهیم کارآفرینی به کودکان و نوجوانان نیز فعالیت می‌کند، خلاقیت را خلق راهکار، روش، ایده یا دستگاه جدید دانست و اظهار داشت: مغز انسان از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده که نیمکره راست مغز محل ایده‌پردازی، خلق ایده، هنر و خلاقیت است.

وی در ادامه به ارائه چند تمرین به دانش‌آموزان برای پرورش خلاقیت آنها پرداخت و افزود: در فضای خلاقیت باید قیود فکری را کنار بزنیم و ساختارها و الگوهای ذهنی قبلی خود را بشکنیم و چیز جدیدی خلق کنیم، این کار کمی سخت است اما با تمرین به دست می‌آید.

این مدرس و مشاور کسب‌وکار ادامه داد: در پرورش خلاقیت به‌دنبال آفرینش روش جدیدی هستیم که مشکلات خود را رفع کنیم، حال اگر ایده جدیدی داشته باشیم که آن را تبدیل به یک محصول یا خدمت کنیم و آن را در بازار بفروشیم، به این کار نوآوری می‌گوییم.

به گفته ابوعطا، ایده‌های جدید جرقه‌های ذهنی هستند، بنابراین باید اجازه دهیم این جرقه‌ها در ذهن‌مان ایجاد شود، به اطراف‌مان نگاه و فکر کنیم که چطور می‌توانیم مسائل و مشکلات پیرامون‌مان را حل کرده و کارهای سخت را ساده کنیم.

وی با بیان اینکه خدماتی مانند تاکسی‌های اینترنتی یا مشاغلی که در فضای مجازی ایجاد شده حاصل ایده‌هایی بوده که به‌دنبال پیدا کردن راه‌حل مشکلات و مسائل بوده‌اند، تصریح کرد: خلاقیت یعنی خرق عادت و کنار گذاشتن عادت‌ها و روش‌هایی که قبلاً آموخته‌ایم و اینکه به روش‌ها، ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید فکر کنیم.

طوفان فکری؛ روشی برای پرورش خلاقیت

این مدرس کسب‌وکار در ادامه به روش "طوفان فکری" اشاره کرد و گفت: در روش طوفان فکری یا بارش فکری برای پرورش خلاقیت، مشکلی مطرح می‌شود و همه باید برای رفع آن راه‌حل و ایده ارائه دهند. در این روش مسخره کردن، بررسی درستی و غلطی راه‌حل‌ها و فکر کردن به مسائل دیگر ممنوع است و فقط اجازه می‌دهیم ایده تولید شود.سپس ایده‌ها را ارزیابی، امکان‌سنجی و اولویت‌بندی کرده و در نهایت بهترین ایده را انتخاب می‌کنیم. در روش طوفان فکری از ایده‌های غیرمعمول و عجیب بیشتر استقبال می‌شود و گاهی اوقات می‌توان این ایده‌ها را با هم ترکیب و ایده جدیدی خلق کرد.

ابوعطا تأکید کرد که همه ما دارای درجه‌ای از خلاقیت هستیم؛ برخی خلاقیت بیشتری دارند و برخی کمتر. در واقع خلاقیت استعداد نیست بلکه مهارت است که می‌توان با تمرین بیشتر آن را رشد داد.

وی ایده‌پردازی را ابزاری برای کسب درآمد دانست و تصریح کرد: باید به اطراف‌مان بیشتر نگاه و دقت کنیم و ببینیم می‌توانیم کدام مشکلات پیرامون‌مان را رفع کنیم و راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکلات بیابیم. برای پرورش خلاقیت باید تلاش کنیم بدون محدودیت فکر کنیم و حتی به فضای خیال وارد شویم و عقلانیت را کنار بگذاریم.

این مدرس کارآفرینی به کودکان و نوجوانان با بیان اینکه هیچ‌گاه ایده‌های جدید را رد نکنید بلکه از آنها استقبال کنید، اظهار داشت: تکنیک «اسکمپر» یکی از روش‌های پرورش خلاقیت است که دارای هفت اصل است. حرف S از کلمه substitution به معنی جایگزین کردن گرفته شده که یکی از روش‌های خلاقیت و خلق محصول جدید است. حرف C از کلمه combine به معنی ترکیب کردن، حرف A از کلمه adapt به معنی کپی کردن و الگو گرفتن، حرف M از کلمه magnify به معنی بزرگ و کوچک کردن، حرف P از عبارت put to other uses به معنای کاربرد یک چیز در جای دیگر، حرف E از کلمه elimination به معنی حذف کردن و حرف R از کلمه revers به معنی معکوس کردن گرفته شده که همه اینها روش‌های خلاقیت و خلق محصول جدید است.

ابوعطا خیال‌پردازی را به‌ عنوان تمرین دیگری برای پرورش خلاقیت به دانش‌آموزان توصیه کرد و افزود: از قدرت خیال خود استفاده کنید و کاملاً زنده و شفاف، موفقیتی را که به دنبال آن هستید تجسم کنید. اجازه دهید این تصورات کامل‌‌کننده کارهای روزانه و تلاش‌های شما برای رسیدن به هدف باشند. خیلی مهم است که در فضای خلاقیت، کارآفرینی و به وجود آمدن ایده‌های جدید، از قدرت تخیل خود استفاده کنید. تخیل مانند یک عضله است که می‌توان آن را پرورش داد. علم محدود است اما تخیل دنیا را احاطه می‌کند و تمام ابزارها و فناوری‌های جدید زاییده تخیل است.

وی ادامه داد: در یک روش دیگر برای پرورش خلاقیت، یکی از مشکلاتی را که غیرقابل حل به نظر می‌رسد در نظر بگیرید. به جای کشمکش و استرس، تصورات خود را رها کنید و اجازه دهید که قدرت خیال‌تان به احتمالاتی دست یابد که تاکنون به آن فکر نکرده‌اید. در تصورات‌تان همه چیز را با هم ترکیب کنید و به هم ارتباط دهید و اجازه دهید همه عناصر و احتمالات در کنار هم تصورات شما را بسازند. همه چیز را از زاویه‌ای نگاه و تجسم کنید که تاکنون به آن فکر نکرده‌اید. به تخیل خود فرصت اوج گرفتن بدهید. سپس به ایده‌ها فرصت دهید تا در ذهن و تجسم شما پرورش یابند. زمانی که به درک درونی رسیدید، ایده القاشده را در اختیار بگیرید و روی آن کار کنید، از محصولات تخیلات‌تان برای ساخت چیزهای جدید استفاده کنید و آنها را به‌عنوان نمونه‌ اولیه در نظر بگیرید، راه‌هایی را تصور کنید که از طریق آن می‌توانید از این نمونه‌های اولیه برای کمک به دیگران بهره ببرید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید آنها را قابل دسترس کنید.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر درباره وبینار آموزشی «هفت سکوی ردپا» می‌توانند به سایت tavan7.ir مراجعه کنند. جلسات بعدی این وبینار به راهکاریابی و روش حل مسئله، ایده‌های طلایی و ناب، مهارت‌های ارتباط موثر و بوم کسب‌وکار برای کارآفرینی اجتماعی اختصاص دارد.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر