کد خبر: 1043027
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به تعطیلی مجدد سینما‌ها در شهر تهران گرفت، این ستاد علاوه بر سینما‌ها برای جلوگیری از حادتر شدن اوضاع کرونا فعالیت چند گروه از مشاغل را نیز تعطیل کرد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مسعود نجفی، مدیرکل روابط عمومی سازمان سینما، خبر تعطیلی سینما‌های پایتخت را روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه اعلام کرد، این اعلام در شرایطی بود که با تلاش سازمان سینمایی، سینما از گروه ۳ به گروه ۲ مشاغل منتقل شده و این کار احتمال تعطیلی را کاهش داده بود.

نجفی دراین باره گفت: طبق طبقه بندی اخیر سینما‌ها به تازگی از مشاغل گروه ۳ به ۲ تغییر کرده بود تا در وضعیت نارنجی هم بتواند فعالیت کند، اما حالا با قرمز شدن شهر تهران سینما‌ها دوباره تعطیل شدند.

سینما بدون کرونا هم نفس نمی‌کشید

آمار‌های فروش اکران نوروزی سینما‌ها در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد حتی باز بودن سینما‌ها در دو هفته اول سال نیز باعث نشد مردم به سینما‌ها بروند. فیلم‌های «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، «خورشید» تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی، فیلم کمدی «تکخال» به کارگردانی مجید مافی، «خون شد» آخرین ساخته مسعود کیمیایی و «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد به عنوان فیلم‌های اکران نوروز نمایش ناامیدکننده‌ای را در دو هفته اول داشتند.

سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) آمار فروش سینما‌ها را تا هفته دوم فروردین منتشر کرده است.

بر اساس این فهرست، فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی در این مدت چیزی حدود ۱۶۱ میلیون فروخته است. تک خال با ۶۴۵ سانس توانست ۶۳ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان فروش داشته باشد.

خون شد نیز با فروش ۱۲۲‌میلیون تومان، هفته‌ای یک بار آدم باش ۱۸۳‌میلیون تومان و لاله با ۱۱‌میلیون تومان همگی فروش‌های ناامیدکننده‌ای داشته‌اند.

این میزان فروش را می‌توان با رقم فروش ۸ میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومانی فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در دو هفته اول سال ۹۸ مقایسه کرد تا میزان سقوط اقتصاد سینما را بهتر درک کرد.

فروش‌ها حتی خوش‌بین‌ها را هم شوکه کرد!

انتخاب فیلم‌های اکران نوروز، با حرف و حدیث‌هایی همراه بود، اما چینش فیلم‌ها و حضور کارگردانان بنام سینمای ایران در اکران نوروز این حاشیه از امیدواری را ایجاد کرده بود که حداقل‌های میزان فروش از گیشه‌ها به دست آید.

فیلم خورشید، نماینده ایران در اسکار به دلیل حضور بین‌المللی‌اش پتانسیل خوبی برای فروش داشت، سینمای خاص کیمیایی نیز با وجود دور شدن از سال‌های اوج هنوز علاقه‌مندان ثابتی دارد و در کنار آن فیلم حاشیه‌دار «لاله» که بعد از سال‌ها مناقشه و جنجال روی پرده سینما آمده است، به تنهایی می‌توانست برای مخاطبانی که سینما را دنبال می‌کنند جالب توجه باشد، اما همه این دلایل و پیش فرض‌ها روی کاغذ ماند و در عمل چیز دیگری رخ داد.

در مقابل این نگاه‌های خوش‌بینانه، کسانی هم هستند که از ابتدا با بازگشایی سینما‌ها و اکران نوروزی به این شکل و این ترکیب مخالف بودند.

میثم محمدی، منتقد سینما در یادداشتی می‌نویسد: «مشخص بود که ترکیب اکران نوروز یک سرهم‌بندی و از سر باز کردن و رفع تکلیف برای ابراز وجود کسانی بود که هر چیزی برای آن‌ها مهم است، غیر از سینمایی که حالا دیگر به غیر از یک کالبد بی‌جان از آن چیزی نمانده است.

کاسبانی که طبق تجربه اکران دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف» در اوایل شیوع کرونا می‌دانستند شرایط جامعه برای رونق دوباره سینما‌ها مهیا نیست، اما فقط اصرار داشتند که سینما‌ها باز شوند تا موازی با نفس‌های به شماره افتاده اکران که افزایش بهای بلیت هم تیرخلاصی بر آن بود، آن‌ها سرمایه‌ها و پول‌های مجهول و بادآورده را وارد تولید کنند و دستمزد و سود خود را بردارند تا اینکه دوباره در فرصتی مناسب و بدون ریسک همه سالن‌ها را تسخیر کنند.»

اکران نوروزی، آنلاین می‌شود؟!

با تعطیلی سینماها، اکنون گزینه اکران آنلاین پیش روی فیلم‌هایی قرار گرفته است که دو هفته گذشته را روی پرده سینما‌ها بوده‌اند. تجربه خوب فیلم «شنای پروانه» که به رغم انتشار نسخه قاچاق فیلم، در اکران آنلاین فروش خوبی را به دست آورده است، می‌تواند انگیزه خوبی برای صاحبان فیلم‌های اکران نوروزی باشد.

«ایسنا» در اینباره می‌نویسد: «محمدرضا صابری، پخش‌کننده فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی تأکید می‌کند که فعلاً برنامه‌ای برای اکران آنلاین این فیلم ندارند. جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی هم با غیرقابل پیش‌بینی دانستن شرایط اکران به ایسنا گفت: به زودی جلسه‌ای را با آقای رنجکشان و مسعود کیمیایی خواهم داشت و صحبت می‌کنیم، چون به نظر می‌رسد با این شرایط باید چاره‌ای دیگر بیندیشیم، البته اکران آنلاین هم با توجه به امکان کپی شدن فیلم شرایط مطلوبی ندارد ولی با این حال باید با آقای کیمیایی هم مشورت کنم.»

محمد حمیدی‌مقدم، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که مالک فیلم «لاله» است، درباره شرایط این فیلم می‌گوید: «وضعیت فعلی برای هیچ کدام از فیلم‌ها مناسب نیست و ما قرار بود در این روز‌ها برای شروع پخش تیزر‌های تلویزیونی فیلم «لاله» آماده شویم، چون «لاله» با توجه به گونه اکشن و ورزشی که پیشنهاد می‌دهد می‌توانست با تبلیغات، بیشتر دیده شود، با این حال ناامید نیستیم و اکران آنلاین هم یکی از گزینه‌های قطعی است که برای آن آماده خواهیم شد، اما امیدوارم با طراحی بهتر برای آشنایی مخاطب با فیلم ابتدا به تعداد مخاطبان در سینما‌ها اضافه کنیم.»

به نظر می‌رسد با این شرایط فیلم «لاله» نیز می‌تواند جزو گزینه‌هایی باشد که اکران آنلاین را در صورت ادامه‌دار شدن تعطیلی سینماها، امتحان کند.

اکران آنلاین دوباره فرصت جذب مخاطبان سینما را به دست آورده، اما مسئله‌ای که این روز‌ها فعالان حوزه سینما را نگران کرده است، افزایش بی‌منطق قیمت اکران‌های آنلاین است.

به نظر می‌رسد سامانه‌های اکران آنلاین با سوءاستفاده از شرایط کرونایی با افزایش قیمت‌ها، مخاطب را ناچار به پرداخت قیمت‌های بیشتر برای استفاده از امکان سینمای آنلاین می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار