کد خبر: 1041473
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
در هفتاد وهفتمین برنامه سه‎شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
همزمان با سالروز شهادت امام هفتم(ع)، قرآن خطی با دستخط منسوب به امام موسی کاظم(ع) در حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به همت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی صبح امروز در قالب برنامه سه شنبه های علمی – فرهنگی، قرآن با دستخط منسوب به امام موسی کاظم(ع) که در سال 1009 هجری قمری توسط شاه عباس صفوی به آستان ملک‌پاسبان حضرت علی بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام وقف شده است، رونمایی شد.

سید محمدرضا فاضل هاشمی، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی در این مراسم با بیان اینکه مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی با دارا بودن 22هزار قرآن و جزوه قرآنی از صدر اسلام تاکنون یکی از مراکز مهم علوم قرآنی است، گفت:وجود قرآن‌های بسیار نفیس و کهن با دستخط منسوب به ائمه اطهار(ع) باعث شده است این کتابخانه به یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام تبدیل و مکانی برای پژوهش و تحقیق قرآن‌پژوهان شود.

وی، قرآن با دستخط منسوب به امام موسی کاظم(ع) را یکی از کهن‌ترین و نفیس‌ترین مصاحف خطی گنجینه رضوی عنوان کرد و گفت:این نسخه ارزشمند در سال 1009 هجری قمری توسط شاه عباس صفوی به آستان ملک‌پاسبان حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) وقف شد و شیخ بهاءالدین محمد وقف‎نامه آن را در ظهر برگ اول داخل جدول مستطیلی‌شکلی کتابت کرده است.

هاشمی تصریح کرد:این قرآن فوق‌العاده نفیس در قطع بیاضی در ابعاد 28×5/17 سانتی‌متر و به خط کوفی کهن مشکی مایل به قهوه‌ای 6 سطری در 83 برگ بر روی پوست کتابت شده و در صفحه پایانی در میان جداول زرین و گره‌بندی با قلم زر تحریردار رقم مبارک آن حضرت در دو سطر «کتیبه موسی بن جعفر»کتابت شده است.

وی، دارا بودن جلد دو رویه مصحف، تیماج روغنی زرکوب، کتیبه با طرح ترنج و سرترنج با نقش « لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، «خط مبارک امام مفترض‌الطاعه موسی بن جعفر علیه‌السلام»، «تَنزیلٌ مِن رَّبّ العالمین» و درون، تیماج زرشکی دارای دو کتیبه مستطیلی و شمسه زرکوب با نقش «اول حمل سنه 1297 اتمام پذیرفت» و «صحاف کتابخانه مبارک خسرو» را برخی از ویژگی های ظاهری این نسخه برشمرد.

وی همچنین آیه ابتدای این نسخه را آیه 253 سوره بقره و آیه 90 سوره آل عمران را آیه پایانی این نسخه عنوان کرد.

در ادامه این برنامه دکتر مهدی صحراگرد؛عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد که پیرامون تبیین ویژگی‌های هنری و نسخه‌شناسانه قرآن امام موسی کاظم(ع) به ایراد سخن پرداخت و گفت: نسخه منسوب به امام موسی الکاظم(ع)سبک تکامل یافته خط کوفی در سده دوم و اوایل سده سوم هجری است که مرمت آن در دوره قاجار اتفاق افتاد.

وی ضمن بررسی خطوط نگارش قرآن در سیر تاریخ اسلام، تصریح کرد:این نسخه، تاریخی را از قرن دوم بازگو می کند و با تغییر و تحولاتی به این مجموعه رسیده است اما سند قطعی بر اینکه نسخه به خط امام باشد در دسترس نیست ولی نمی توان این قضیه را نیز رد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار