کد خبر: 1040129
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
خبر‌های رسیده از بازار نشان می‌دهد طی روز‌های اخیر عرضه شکر با نرخ مصوب کاهش یافته است، در حالی که مسئولان بازرگانی دولتی این موضوع را رد می‌کنند و خبر از افزایش عرضه می‌دهند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای از کمبود عرضه شکر با نرخ مصوب خبر داده و می‌گویند: چند روزی است که شکر توزیع نمی‌شود و مشتریان متعددی با قفسه خالی شکر در هنگام خرید مواجه می‌شوند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: قیمت شکر از ابتدای سال چند بار دچار تغییر قیمت شد که هر بار مسئولان دلایلی برای این گرانی‌ها مطرح کردند، اما آنچه مسلم است اتخاذ تصمیمات نادرست و تعلل در اعلام نرخ موجب شد که تولید چغندر قند از ۸میلیون و ۷۰۰ هزار تن سال ۹۶ به ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۹۸ برسد که با این وجود تولید شکر کاهش معناداری پیدا کرد و برای تأمین نیاز کشور چاره‌ای جز واردات وجود نداشت.

با توجه به شرایط تحریم، نوسانات نرخ ارز و تغییر قیمت‌های جهانی، قیمت شکر به یک‌باره افزایش معناداری داشته است که دولت برای کاهش فشار بر دهک‌های ضعیف اقدام به توزیع شکر با نرخ مصوب در فروشگاه کرده است که به رغم حمایت دولت از مصرف این بخش، در برخی مواقع خانوار‌ها با کمبود عرضه و قفسه‌های خالی شکر روبه‌رو می‌شوند که برای تأمین نیاز خود چاره‌ای جز خرید با نرخ بالاتر از بازار آزاد ندارند. خبر‌های رسیده از بازار نشان می‌دهد که طی روز‌های اخیر عرضه شکر با نرخ مصوب کاهش یافته است، درحالی که مسئولان بازرگانی دولتی این موضوع را رد می‌کنند. رضایی یکی از فروشنده‌های فروشگاه زنجیره‌ای از کمبود عرضه شکر با نرخ مصوب خبر داده و می‌گوید: چندروزی است که شکر توزیع نمی‌شود و مشتریان متعددی با قفسه خالی شکر در هنگام خرید مواجه می‌شوند. از ابتدای سال قیمت شکر چند بار دچار تغییر قیمت شد و هم اکنون نرخ شکر در بازار آزاد حدود ۴ تا ۵هزار تومان با قیمت مصوب اختلاف دارد.

نرخ کنونی هر کیلو شکر در بازار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان

غلامحسین بهمنی دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر تسهیل در واردات شکر می‌افزاید: اگر واردات شکر دچار مشکل شود، قیمت در سال آینده افزایش می‌یابد که با این وجود از مسئولان مختلف انتظار می‌رود در تخصیص ارز و ترخیص شکر تسهیل‌گری صورت گیرد تا مشکلی در تأمین نیاز داخل نداشته باشیم.

وی قیمت مصوب هر کیلو شکر خانوار را ۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده و می‌افزاید: بازرگانی دولتی در بسته‌های یک کیلوگرمی در فروشگاه‌ها اقدام به عرضه شکر می‌کند، چنانچه در مغازه و فروشگاه‌ها با کمبود شکر مواجه هستیم، مسئولان بازرگانی دولتی باید پاسخگو باشند.

بهمنی با بیان اینکه قیمت هر کیلو چغندر داخلی از ۶۵۰ به یک هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است، می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت چغندرقند، میزان تولید در سال آینده نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت.
این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو شکر در بازار را ۱۱هزار و ۵۰۰تومان اعلام کرد و می‌افزاید: با افزایش قیمت جهانی و واردات با ارز نیما، قیمت هر کیلو شکر در سال جدید به بالای ۱۵ هزار تومان می‌رسد. دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر قیمت هر کیلو شکر خام وارداتی در بندر را ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده و می‌گوید: هزینه‌های تصفیه و حمل و نقل بر قیمت شکر اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کیلو شکر برزیلی در بنادر با نرخ ۳۰۰دلار تحویل داده می‌شد، می‌افزاید: هم‌اکنون نرخ شکر برزیلی در بنادر به ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار رسیده است، همچنین در سال جدید عوامل متعددی نظیر قیمت جهانی و نرخ دلار بر قیمت شکر اثر گذار است. این مقام مسئول سال ۹۶ را بهترین سال رونق تولید شکر داخل اعلام کرده و می‌گوید: در سال ۹۶ حدود ۲میلیون و ۸۰ هزار تن شکر تولید شد که بعد از آن تحت عوامل مختلفی همچون سیل و خشکسالی تولید کاهش پیدا کرد و بیشتر برای تأمین نیاز بازار به خارج متکی بودیم.

علت واردات بی‌رویه شکر چیست؟

محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در واکنش به گرانی شکر در بازار می‌گوید: به رغم ظرفیت و پتانسیل تولید شکر در کشور، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست و اعمال برخی سیاست‌ها زمینه را برای خروج ارز از کشور فراهم‌کرده است که با اصلاح قیمت خرید تضمینی، میزان تولید شکر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در تولید شکر به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در قالب قانون انتزاع به مرز خودکفایی رسیدیم، می‌افزاید: سال ۹۶ در قالب قانون انتزاع و تمرکز وظایف بخش کشاورزی، سیاست وزارتخانه و همت کشاورزان به جایی رسید که در تولید شکر به مرز خودکفایی رسیدیم، به طوری که از نیاز سالانه ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تنی به شکر، ۲ میلیون و ۵۰ تا ۲ میلیون و ۶۰ هزار تن از این میزان در داخل تولید شد که متأسفانه بعد از این سال دیگر خوداتکایی در داخل رخ نداد.

ملک‌زاده با انتقاد از واردات بی‌رویه شکر بیان کرد: به رغم آنکه در برخی سال‌ها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن شکر نیاز داشتیم، اما بیش از ۳ میلیون تن شکر ثبت سفارش شد که این موضوع نشان می‌دهد تنها یک عده سودجو از قبل واردات سود می‌برند و سعی می‌کنند که تولید در حد خوداتکایی رخ ندهد تا بتوانند سود کلانی را به جیب بزنند.

این مقام مسئول در پایان نوسان قیمت دلار و هزینه‌های واردات را یکی دیگر از دلایل گرانی شکر در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به هزینه‌های بالای واردات و فقدان نظارت و کنترل در کشور، واردکنندگان با قیمت‌های دلخواه اقدام به عرضه محصول می‌کنند به طوریکه قیمت کالا با کیفیت و بسته بندی یکسان در یک خیابان با نرخ‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود که دود آن تنها به چشم مصرف کننده می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار