کد خبر: 1040114
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
مصرف‌گرایی و اصلاح الگوی مصرف در کلام مقام معظم رهبری
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: ۱- ما باید مصرف‌کردن را مدبرانه و عاقلانه مدیریت کنیم. مصرف نه فقط از نظر اسلام، بلکه از نظر همه عقلای عالم، چیزی است که باید تحت کنترل عقل قرار بگیرد. با هوا‌و‌هوس، با خواهش دل و آنچه نفس انسان از انسان مطالبه می‌کند، نمی‌شود مصرف را مدیریت کرد. کار به جایی می‌رسد که منابع کشور به هدر می‌رود، شکاف بین فقرا و اغنیا زیاد می‌شود، عده‌ای در حسرت اولیات زندگی می‌مانند و عده‌ای با ولخرجی و ولنگاری در مصرف، منابع را هرز و هدر می‌دهند.

۲- مصرف‌گرایی، اسراف و این چیزها... این جزو میراث‌های ما از گذشته است و متأسفانه این میراث را نگه داشتیم. ما ملت ایران باید این جامه ناساز بی‌اندام زشت را از تنمان بیرون بیاوریم. ما خیلی مصرف‌زده هستیم، باید این را حلش کنیم.

۳- ما در زمینه مصرف، در زمینه هزینه‌کردن منابع مالی کشور به وسیله خود ما و به وسیله همه برادران هم میهن ما و به وسیله مسئولان کشور با زحمت زیاد به وجود می‌آید، دچار نوعی بی‌توجهی هستیم که باید این را تبدیل کنیم به یک توجه و اهتمام خاص. ما دچار اسراف هستیم ما دچار ولخرجی و ولنگاری در مصرف هستیم.

۴- مسئولان کشور در درجه اول چه قوه مقننه چه قوه مجریه و چه سایر مسئولان کشور، قوه قضائیه و غیر آن‌ها و اشخاص و شخصیت‌ها در رتبه‌های مختلف اجتماعی و آحاد مردم ما از فقیر و غنی، باید به این اصل توجه کنند که الگوی مصرف را اصلاح کنند.

۵- ما اگر آدم‌های اهل اسراف و ولنگاری در خرج باشیم، ممکن است تحریم برای آدم مسرف و ولنگار سخت تمام بشود، اما ملتی که نه، حساب کار خودش را دارد، حساب دخل و خرج خود را دارد، حساب مصلحت خود را دارد، زیاده‌روی نمی‌کند، اسراف نمی‌کند، خوب تحریم کنند، بر یک چنین ملتی از تحریم ضرری وارد نمی‌شود.

۶- مردم عزیزمان توجه داشته باشند صرفه‌جویی به معنای مصرف نکردن نیست؛ صرفه‌جویی به معنای درست مصرف‌کردن، به‌جا مصرف‌کردن، ضایع‌نکردن مال، مصرف را کارآمد و ثمربخش کردن است.

۷- اسراف در اموال و در اقتصاد این است که انسان مال را مصرف کند، بدون اینکه این مصرف اثر و کارایی داشته باشد. مصرف بیهوده و مصرف هرز در حقیقت هدر دادن مال است.

۸- مصرف ما به نسبت از تولیدمان بیشتر است؛ این کشور را به عقب می‌رساند؛ این ضرر‌های مهم اقتصادی را بر ما وارد می‌کند؛ جامعه دچار مشکلات اقتصادی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار