دلالان خودرو به سمت بازار‌های موازی کوچ کردند
کد خبر: 1034693
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004LAb
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
بازار خودرو از نیمه پاییز روز‌های پرتلاطمی را پشت سر گذاشت؛ نوسان قیمت‌ها در این بازار از نیمه آبان شروع شده و در هفته سوم زمستان همچنان ادامه دارد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: ریزش قیمت خودرو در این مدت با شیب ملایمی در حال حرکت بود، اما در روز‌های گذشته خبر شیوه جدید قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت سبب شد تا بازار دستخوش هیجانات شدید شود و ناگهان ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان بر قیمت خودرو‌های داخلی افزوده شد.


آرامش از دست رفته بازار خودرو سبب شد تا بسیاری از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و ... نسبت به این شیوه واکنش‌های منفی نشان داده و انتقاداتی مطرح کنند.

با فروکش کردن هیجانات، بازار خودرو مسیر قبلی خود را بازیافت و دوباره نرخ‌ها نزولی شدند، اما هنوز هم با نرخ‌های پیش از تصمیم شورای رقابت فاصله دارند.


به نظر می‌رسد وضعیت بازار ارز و سکه وطلا بر این بازار موثر بوده، زیرا این روز‌ها قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی است و امید می‌رود ریزش بیشتر نرخ‌ها در روز‌های آتی اتفاق بیافتد.

تلنگر شورای رقابت بر افزایش هیجانی قیمت‌ها

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران درباره وضعیت این روز‌های بازار گفت: بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و به دلیل نوسانات دائمی قیمت یک روز خریداران تمایلی به خرید ندارند و روز دیگر فروشندگان، نمی‌فروشند و خریدار به دنبال خودروست.

کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی نرخ‌های هیجانی در بازار

نعمت الله کاشانی نسب افزود: هنگامی که شیوه جدید قیمت‌گذاری شورای رقابت اعلام شد، قیمت‌ها صعودی شد و دیگر کسی تمایلی برای فروش خودرو نداشت، پس از ورود مسئولان و دستگاه‌های نظارتی به این مساله و اصلاح شیوه قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت و اظهار نظر مسئولان آن مبنی بر اینکه شرکت‌ها نمی‌توانند به صورت دلخواه نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کنند و باید با هماهنگی و افزایش میزان تولید و نزدیک شدن قیمت بازار به نرخ تولید این کار صورت گیرد؛ بازار کمی آرام شد.

وی ادامه داد: رانت موجود بین قیمت شرکت‌ها و بازار باید کاهش یابد تا وضعیت بازار متعادل شود.

مردم در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها

این فعال بازار خودرو اظهار کرد: مردم همچنان منتظر هستند، قیمت‌ها از میزان فعلی پایین‌تر بیاید تا خرید خود را انجام دهند. خریداری وجود ندارد، اما در مقابل در بازار فروشندگان حضور دارند، اما معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی نرخ‌های هیجانی بازار

کاشانی نسب درباره میزان کاهش نرخ‌های هیجانی ناشی از تصمیمات شورای رقابت توضیح داد: تحت تاثیر هیجانات این مساله، در این مدت مثلا بر قیمت یک خودرو ۱۰ میلیون تومان افزوده شد که خوشبختانه اکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: هر روز شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم، اما هنوز نرخ‌ها به میزان قبل از اعلام این تصمیم بازنگشته است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی، تصور بنده این است که دوباره به قیمت‌های قبل از این تصمیم گیری بازگردیم و بازار به ثبات برسد.


تاثیر درج قیمت در آگهی‌های آنلاین بر وضعیت بازار

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران درباره قیمت خودرو در آگهی‌های آنلاین و تاثیر آن در جذب دوباره دلالان به بازار عنوان کرد: شرایط فعلی بازار جذابیتی برای دلالان ندارد، بعید به نظر می‌رسد این مساله تاثیری در جذب دوباره دلالان و سودجویان به بازار خودرو داشته باشد و آن‌ها قیمت‌ها را بالا ببرند. بازار راکد بوده و جذابیت خود را از دست داده است.

کوچ دلالان به سایر بازار‌ها

وی افزود: خریداران برای آگاهی از قیمت‌ها به سایت‌ها مراجعه می‌کنند، اما معتقدم این مساله تاثیری در صعود دوباره قیمت‌ها نخواهد داشت. بازار کشش ندارد و همچنین جذابیت خود را برای دلالان از دست داده و این عده در ماه‌های گذشته ضرر‌های فراوانی را در این بازار متحمل شده اند.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت رکود بازار خودرو ادامه دارد شود دلالان مجبور می‌شوند، نقدینگی و سرمایه خودرو را وارد سایر بازار‌ها کنند.

تخلیه حباب قیمت بازار خودرو در سایه افزایش میزان تولید

کاشانی نسب درباره احتمال تخلیه حباب قیمت خودرو گفت: اگر دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور، تولیدات خود را با میزان فعلی و یا حتی بیشتر وارد بازار کنند حتم بدانید تغییراتی در بازار اتفاق خواهد افتاد، زیرا بازار بر پایه عرضه و تقاضا ادامه مسیر می‌دهد زمانی که عرضه زیاد باشد و در مقابل تقاضا کم، در نتیجه قیمت‌ها متعادل خواهد شد که امیدواریم شرایط به همین شکل پیش رود و تولیدات این شرکت‌ها حداکثری شود.

حضور مصرف‌کنندگان واقعی در بازار

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی گفت: قابل خودرو قابل پیش بینی نیست بنابراین نمی‌توان توصیه صریحی داشت، اما مصرف‌کننده واقعی مجبور است خرید خود را انجام دهد، آنچه مسلم است امروز در بازار اگر کسی خرید انجام می‌دهد؛ مصرف‌کننده واقعی است و، زیرا جذابیت این بازار برای دلالان و واسطه به اتمام رسیده است.

ضرر‌های هنگفت نمایشگاه داران خودرو

وی درباره وضعیت نمایشگاه‌داران تحت تاثیر رکود بازار و محدودیت‌های ناشی از کرونا توضیح داد: این شرایط سبب بروز مشکلاتی برای بعضی از همکاران ما شده به طوری که کسانی‌که ظرفیت سرمایه آن‌ها محدود بوده و در این شرایط دچار مشکل شده و مجبور به کناره‌گیری از این شغل شده اند. بسیاری از همکاران ما از نظر تعداد معاملات دچار مشکلاتی شده اند، زیرا هزینه و سرمایه‌گذاری فراوانی کرده‌اند بنابراین یا مجبورند تغییر شغل دهند و یا فکری به حال خود کنند. آنچه مسلم است همکاران ما در این مدت بسیار متضرر شده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار