چرا امتحانات دانش آموزان حضوری برگزار نشد؟
کد خبر: 1033191
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004KmN
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با توضیحاتی درباره اینکه چرا امتحانات حضوری برگزار نشد، گفت: مذاکراتی برای افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور انجام می‌دهیم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمود امانی طهرانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت یادگیری موثر اظهار کرد: تمام افراد باید نسبت به وضعیت مطلوب چه در کلاس مجازی و چه در کلاس حضوری نگاه عملیاتی داشته باشند.

وی افزود: نهضت آگاهی‌بخشی، نهضتی است که رسانه‌ها متولی آن هستند و هدف روشنی برای ارتقای جامعه دارد که در ساختن تمدن و جامعه می‌تواند کنشگر باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با اشاره به اینکه باید به مدرسه اعتماد کنیم و به تصمیم‌های آن مشروعیت دهیم، گفت: این پیام به مدیران مدرسه رسیده است و در مورد بازگشایی مدارس، زمان‌بندی و شیوه برگزاری امتجانات به مدرسه جایگاه دادیم.

امانی طهرانی متذکر شد: هر جا می‌توانیم نقش مدرسه را پررنگ‌تر و به آن توجه کنیم، در تمام جلسات شورای عالی هم این موضوع به عنوان یکی از مبانی پذیرفته شده است و اعضای شورا به آن توجه دارند.

وی گفت: تمام ذهن مسئولان درباره یک مدرسه و ماموریت آن خلاصه شده به اینکه در مدرسه تعدادی کتاب درسی خوانده و امتحان گرفته شود یعنی کارکرد اصلی مدارس در فرهنگ کشور به تدریس و امتحان به شیوه سنتی خلاصه شده است؛ کتاب‌های درسی را به روش‌های دیگر نیز می‌توان آموخت، اما مدرسه کارکردی فراتر دارد امروزه معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش در حال تلاش برای تغذیه مدارس با کار‌های دیگر هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: دانش‌آموزان باید در مدارس رشد کنند و تاب‌آور شوند؛ همه باید برای مدرسه کارکرد جدیدی تعیین کنند تا انتظارات نیز مشخص شود.

امانی طهرانی در پاسخ به پرسشی درباره عدم نظارت شورای عالی آموزش و پرورش بر مصوبه پیرامون بازگشایی مدارس و تناقض در تصمیمات گفت: سیاست‌گذاری، تصویب قوانین و نظارت بر اجرا را در شورای عالی برعهده داریم همچنین بر حسن اجرای مصوبه بازگشایی مدارس نظارت می‌کنیم؛ ترکیبی بودن آموزش‌ها، واگذاری اختیاراتی به مدارس، نحوه ارزشیابی دروس و ... در این مصوبه ذکر شده که رعایت می‌شود.

ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت امتحانات حضوری نباشد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: احتیاط درباره پیشگیری از اوج گرفتن کرونا، برای ستاد ملی مقابله با کرونا یک اصل است و با توجه به آن تصمیم‌گیری می‌کنند، وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت پایه اول و دوم ابتدایی و شاخه فنی و حرفه‌ای نامه‌ای نوشته است که رئیس جمهور آن را تایید کرد، اما در ستاد ملی کرونا طور دیگری تصمیم گرفته می‌شود البته در ستاد، هیچ‌گونه سوگیری نسبت به عدم انجام آن ندارند، اما به هر حال اطلاعات آن‌ها و خطر‌هایی که پیش بینی می‌کنند منجر به چنین تصمیمی می‌شود که ارزشیابی‌ها حضوری نباشد.

فوتی‌ها کمتر از ۳۰ نفر شود تصمیم‌گیری درباره مدارس متفاوت می‌شود

وی با اشاره به اینکه تمام آموزش‌ها در چهارچوب مصوبات انجام می‌شود و آنچه محل بحث است در حیطه برگزاری آموزش حضوری یا غیرحضوری است، متذکر شد: اگر تعداد فوتی‌ها در کشور به کمتر از ۳۰ نفر برسد قطعاً تصمیم‌گیری ما متفاوت است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ارزشیابی‌های مجازی گفت: درباره ارزشیابی، نگرانی‌ها فراوان است؛ فرمول‌های معجزه‌آسا وجود ندارد، اما راهکار‌های خوبی وجود دارد که ارزشیابی به ارتقای این دوره کمک می‌کند. یک نقطه شورانگیز و مشوق ما در فضای مجازی این است که ارزشیابی که می‌تواند محل آسیب باشد را به نقطه قوت تبدیل کنیم، نوآوری‌های خوبی در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

امانی طهرانی درباره برنامه‌های در انتظار تصویب شورای عالی آموزش وپرورش بیان کرد: گاهی در کمیسیون‌ها نقص‌هایی به مصوبات وارد می‌شود و باید برای اصلاح به تولید کنندگان بازگردد، با این وجود برای عملیاتی‌تر شدن کار‌ها نشست‌هایی با معاونت‌ها برگزار می‌کنیم و بر این اساس موضوع نظام جامع نظام مشاوره هفته گذشته در نشست با معاونت پرورشی مورد توجه قرار گرفت.

سازمانی مجزا برای امور کودکان صفر تا ۶ سال

وی درباره موضوع واگذاری مهد‌های کودک گفت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب، مسئله "کودک‌" مورد توجه قرار گرفت و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای در این مورد داشت؛ ایجاد یک مرکز یا سازمان در این زمینه اهمیت بالایی دارد تا سازماندهی این کار را از صفر تا صد برای کودکان صفر تا شش سال برعهده بگیرد؛ جلسات فشرده‌ای برای ساماندهی موضوع برقرار است در مورد سازوکار اجرا نگرانی‌هایی وجود دارد، تلاش داریم تا نتیجه کار و چهارچوب به گونه‌ای باشد که به دنبال توسعه تشریفاتی و غیرضروری نباشیم.

آموزش و پرورش باید به مهد‌های کودک نظارت کند نه تولی‌گری

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نگاه ما این است که به تعلیم تربیت کودک باید نگاه یکپارچه داشت، اما اینکه نگاه تصدی‌گری داشته باشیم یا نه، نظرات متفاوتی وجود دارد، بنده معتقدم که جنس این کار از جنس نظارت باشد و نباید نوعی تولی‌گری را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: باید آموزش و پرورش با جمع منابع ملی، خانوادگی و امکانات سایر نهاد‌ها مهد‌ها را توسعه کمی و کیفی بدهد بدون اینکه خودش را درگیر مسائل اداری کند. نگاه وزیر هم با این موضوع انطباق دارد. در سطح شورای عالی روی این مبانی کار می‌کنیم، نقش ما مجری بودن برای کار‌ها نیست بلکه سیاست گذاری، تقنین و نظارت است. به موازات سندتحول اگر این مرکز راه بیفتد باید یک الگوی نظری ویژه برای صفر تا ۶ سال آماده کرده و در اختیار داشته باشیم.

شرایط خوب رشته‌های فنی برای ورود به دانشگاه

وی درباره کنکور بیان کرد: با وجود همه تغییرات، اما همچنان کنکورزدگی در آموزش وجود دارد البته اقداماتی در این مورد داریم و معاونت متوسطه گام‌هایی برداشته است همچنین شخص وزیر علوم اقداماتی خوبی کرده و از جمله این اقدامات، کنکور دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای است. ورورد بدون کنکور به رشته‌های فنی و حرفه‌ای فرصت خوبی است، اما متاسفانه نگاهی که در جامعه به این رشته‌ها وجود دارد و برچسب‌هایی که زده می‌شود بر گرایش به این رشته‌ها سایه می‌اندازد، مهم‌ترین کار این است که همه خطر را حس میکنیم، اما برای غلبه بر این جریان فعالیت موثر نداشته‌ایم.

مذاکره برای افزایش سهم سوابق تحصیلی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: معاونت متوسطه رایزنی‌هایی را در زمینه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در دست انجام دارد؛ مسئله کنکور از دید ما رها نشده، اما مشکلاتش همچنان پابرجاست تا با پیگیری‌های جدی بهبود یابد.

امانی طهرانی با اشاره به اینکه در مورد هدایت تحصیلی چند سال پیش خیز خوبی برداشته شد، بیان کرد: یک ضلع مشکلات هدایت تحصیلی، فرهنگ سازی است؛ در زمانی که برای ورود به رشته خاصی علاقه‌مندان افزایش می‌یابد و خواست عمومی جامعه متفاوت می‌شود، شرایط نیز متفاوت خواهد شد.

سنجش صلاحیت معلمان با چه ساز و کاری؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان گفت: این موضوع در ۲ بخش آموزش بدو خدمت است که صلاحیت حرفه‌ای را با آزمون اصلح دریافت می‌کنند و این موضوع در مجموع یک ترکیب آزمونی است، در این مورد کار‌های زیادی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و یادگار مدیریت قبلی این دانشگاه است و برای ماده ۲۸ هم دوره یکساله داریم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد:، اما باید در گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای طبق قانون تجدید کرد و تولیدات جدید برحسب مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم تا به این موضوع سامان دهیم که چه نوع فعالیتی و با چه سازوکاری انجام شود البته کار‌های مطالعاتی انجام و منتشر شده است و امیدواریم که چهارچوب قانونی پیدا کند.
منبع: تسنيم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار