کد خبر: 1031426
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
سریال «قورباغه» که قرار بود از روز ۲۴ آذرماه در شبکه نمایش خانگی توزیع شود، چند ساعت پیش از آغاز انتشار قسمت اول آن، از سوی مقام قضایی توقیف شد. رسانه‌ها پرونده قضایی محمد امامی را در توقیف این سریال مؤثر دانسته‌اند. داستان پول کثیف و سینمای ایران با توقیف سریال «قورباغه» ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مجموعه نمایشی «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی علی اسدزاده که قرار بود به صورت اختصاصی از یکی از پلتفرم‌های «وی او دی» منتشر شود، با دستور قضایی توقیف شد.

قورباغه با استفاده از جمعی از بازیگران سرشناس و سلبریتی‌های سینما تولید شده است و این گمان می‌رفت که بتواند از جمله مجموعه‌های پرطرفدار شبکه نمایش خانگی باشد؛ اثری که البته ساترا به دلیل خشونت برخی صحنه‌ها محدودیت سنی ۱۸+ برای آن اعمال کرده بود.

ردپای محمد امامی

تنها چند ساعت باقی مانده به پخش قسمت اول از سریال «قورباغه» بود که «نماوا» پخش کننده انحصاری این سریال، پیامی را منتشر کرد که خبر از توقیف آن سریال می‌داد. متن منتشر شده به این شرح بود: «با وجود اینکه ۲۴ آذر از سمت سازمان سینمایی به عنوان روز انتشار اولین قسمت سریال «قورباغه» به بینندگان وعده داده شده بود، پخش این سریال به رغم صدور پروانه نمایش از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، اخذ مجوز از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)» و دریافت تأیید از «موسسه ناجی هنر»، فعلاً به دستور قضایی (به منظور پایش و نظارت) متوقف شده است. سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسد‌زاده و سرمایه‌گذاری نماوا تولید شده است. نماوا به منظور تأمین نظرات مراجع قانونی کشور تا کنون تمام تلاش خود را به کار گرفته و مصرانه به دنبال تعیین وضعیت پخش سریال قورباغه است. زمان دقیق پخش سریال اعلام خواهد شد.»

تأکید بر اینکه «قورباغه» همه مجوز‌های لازم را داشته، اما باز هم توقیف شده و اذعان به تلاش‌ها برای رفع توقیف آن سریال باعث شد تا برخی رسانه‌ها از عنوان «توقیف موقت» برای جلوگیری از پخش سریال «قورباغه» استفاده کنند.

مسئله همکاری و شراکت اسدزاده با امامی که این روز‌ها درگیر مسئله فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است، باعث شد مشکل توقیف سریال قورباغه، به مسئله سرمایه‌گذاری‌های امامی در سینما ربط داده شود، با آنکه مرجعی که جلوی پخش سریال «قورباغه» را گرفته توضیحی درباره دلایل عدم انتشار این سریال نداده است. مسئله همکاری و شراکت میان امامی و اسدزاده در تولیدات سینمایی و شراکت آن‌ها در موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» از جمله مباحثی بوده است که این روزهابه عنوان دلایل توقیف قورباغه مطرح می‌شود.

قورباغه ۱۸+

قورباغه، اولین مجموعه نمایش خانگی در ایران است که با رده‌بندی ۱۸+ قرار بود توزیع آن انجام شود. در معرفی این سریال آمده است: «من همیشه یه صندلی واسم کم بوده، کتم واسم تنگ بوده، کفشام برام کوچیک بوده، ساعتم خواب می‌مونده و من ازش جلوتر حرکت می‌کردم. دنیا برای من جای کوچیکیه، احساس می‌کنم همه جا بسته است و نمی‌تونم نفس بکشم. انگار همه این لحظه‌ها رو قبلاً دیدم، درختا، صدای آبشار، قورباغه‌ها، اونا رو زمانی می‌بینم که در حال مردنم.»

سریال قورباغه ابتدا از سازمان سینمایی رده‌بندی ۱۵+ گرفته بود، اما ساترا به خاطر مسائلی، چون حجم بالای خشونت و نمایش استفاده از مواد مخدر، این رده بندی را تغییر داد و آن را ۱۸+ اعلام کرد؛ موضوعی که با اعتراض‌هایی نیز همراه شد. اما تجربه نشان داده است مردم ایران نسبت به فیلم‌هایی که محدودیت‌های سنی در آن‌ها اعلام شده، توجه خاصی داشته‌اند و این رده‌بندی‌ها به خصوص رده‌بندی ۱۸+، به طور ضمنی عاملی تبلیغاتی برای فیلم به شمار می‌رود. با این وجود، تفاوت ماهوی شبکه نمایش خانگی با سینما، باعث شد تا رده‌بندی ۱۸+ برای فیلم قورباغه، صرفاً جنبه تبلیغاتی به همراه نداشته باشد. اینکه مخاطب نمایش خانگی خانواده‌ها هستند و سینما را عمدتاً مخاطب بزرگسال دنبال می‌کند، یکی از دلایلی است که می‌توانست موضوع ۱۸+ بودن قورباغه را برای سازندگان آن به عنوان عاملی منفی در استقبال از سریال مطرح کند. برخی از رایزنی‌ها در مورد توقیف سریال «قورباغه» به رده‌بندی سنی این سریال ربط داده شده است.
برخی معتقدند قوه قضائیه این سریال را به خاطر صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترویج پلیس‌کشی و ترویج استعمال مواد مخدر، توقیف کرده است.

پول کثیف و سینما

تهیه‌کنندگان سینما، شبکه نمایش خانگی را یکی از مجرا‌های نفوذ پول کثیف در بدنه سینمای ایران می‌دانند، ولی تا به امروز به جز مسئله دادگاه امامی و قضیه ساخت سریال «شهرزاد»، هیچ کدام از ادعا‌های مربوط به این مسئله از سوی مراجع قانونی دنبال نشده است.

اتهام به سریال قورباغه درباره ارتباط آن با پرونده امامی و نقش پول کثیف در تولید این مجموعه، صرفاً در حد بحث‌های رسانه‌ای و نظرات کاربران فضای مجازی مطرح شده است. این سریال مجوز‌های لازم برای تولید و انتشار را داشته و برخی از اظهارات درباره اینکه «رسول قهرمانی» نماینده دادستان در پرونده امامی، عامل توقیف مجموعه «قورباغه» بوده از سوی مراجع قضایی تأیید یا تکذیب نشده است، با وجود این مطرح شدن نظرات درباره اینکه ارتباط با پول کثیف در سینما باعث شده مقام قضایی دستور توقیف این سریال را صادر کند، نشان‌دهنده حساس شدن جامعه به مسئله‌ای به نام «پول کثیف» است. تولید مجموعه‌های نمایشی که با سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم امامی برای عرضه در سینما و شبکه نمایش خانگی اولین بار مسئله نفوذ پول کثیف در سینما را به طور جدی مطرح کرد. اکنون رسانه‌های سینمایی مسئله اظهارات امامی در خصوص پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده و تأثیر آن بر روند دادگاه را به طور جدی پیگیری می‌کنند.

آنچه باعث شده است تولید مجموعه‌های پرهزینه‌ای مانند «قورباغه» نیز حساسیت‌بر‌انگیز باشد، حجم مراودات مالی و همچنین چرتکه ساده‌ای است که می‌توان از میزان سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه در این سریال‌ها انداخت.

اکنون با توقیف سریال «قورباغه» افکار عمومی منتظر توضیحات تکمیلی نماوا یا تهیه کننده سریال هستند تا علت توقیف آن و صحت ادعا‌هایی که «قورباغه» را با پول کثیف مربوط می‌دانند، مشخص شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار