کد خبر: 1030371
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول گروه جهادی مدینه‌النبی
۱۰ سال است که گروه فعالیت‌هایش را آغاز کرده است و امروز با بیش از ۲۰۰ عضو از تمام اقشار مثل دانش‌آموزان، دانشجویان، طلبه‌ها، کارگران فصلی و خیرین جهادگر دارد. البته واحد خواهران نیز با نزدیک به ۲۰ عضو، فعالیت خود را در زمینه‌های مختلف شروع کرده است.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: اردوی جهادی را می‌توان مقدمه‌ای بر سبک زندگی جهادی و رشد و توسعه فرهنگ و روحیه جهادی دانست که منجر به آبادانی و محرومیت‌زدایی از چهره شهر‌ها و روستا‌ها می‌شود. در واقع گروه‌های جهادی با دغدغه محرومیت‌زدایی علاوه بر خدمات‌رسانی به محرومان، به خودسازی می‌‍‌پردازند و یاد دلاورمردان و فرزندان انقلاب را در هشت سال دفاع مقدس زنده نگه می‌دارند. گروه جهادی مدینه‌النبی شیراز از جمله گروه‌هایی است که با حضور اقشار و تخصص‌های مختلف تشکیل شده و حالا بعد از گذشت یک دهه از خدمت‌رسانی‌شان به ساکنان مناطق محروم، به فکر جذب جهادگران بیشتر با تخصص‌های بالاتر هستند. به سراغ حجت سیاسی، مسئول گروه جهادی مدینه‌النبی می‌رویم تا در مورد ۱۰ سال جهاد خدمت و برنامه‌هایشان برای آینده گفتگو کنیم.

آقای سیاسی! با توجه به اینکه گروه شما یک گروه خاص و متشکل از تمام اقشار جامعه است، تعریف شما از اردو‌های جهادی چیست؟

به نظرم اگر بخواهیم ساده، اما جامع در مورد فلسفه وجودی گروه‌های جهادی و اردو‌هایی که برگزار می‌کنند حرف بزنیم، باید بگوییم اردو‌های جهادی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و اجرای اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنند؛ چراکه اقتصاد مقاومتی تعبیری در جهت از بین بردن بحران و ترمیم ساختار‌ها و نهاد‌های فرسوده و مقاوم‌سازی آن است که این موضوع نیاز به پیش‌شرط مدبرانه و باور عمیق برای کاهش وابستگی و تأکید بر توانمندی داخلی دارد. بر همین اساس تلاش جهادگران انقلابی در اردو‌های جهادی همواره مورد عنایت رهبر معظم انقلاب بوده و معظم‌له تأکیدات فراوانی بر موضوع بسیج سازندگی و اردو‌های جهادی دارند.

الان گروه جهادی مدینه‌النبی دارای چند عضو و متشکل از چه اقشاری است؟

۱۰ سال است که گروه فعالیت‌هایش را آغاز کرده است و امروز با بیش از ۲۰۰ عضو از تمام اقشار مثل دانش‌آموزان، دانشجویان، طلبه‌ها، کارگران فصلی و خیرین جهادگر دارد. البته واحد خواهران نیز با نزدیک به ۲۰ عضو، فعالیت خود را در زمینه‌های مختلف شروع کرده است. از برنامه‌های آتی این گروه این است که با مجموعه پزشکان در جهت ایجاد یک اکیپ پزشکی برای حضور در مناطق محروم رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک فعالیت خود را شروع کنند.

در حال حاضر این گروه در چه مناطقی مشغول به فعالیت است؟

چندین اردو در استان‌های مختلف به خصوص سیستان و بلوچستان داشته‌ایم و خوشبختانه هنوز هم گروه‌های مختلف جهادی در این استان مشغول به فعالیت هستند. به همین خاطر ما به روستا‌های اطراف شهر شیراز آمدیم؛ مناطقی که به شیراز نزدیک هستند و با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. البته باید تأکید کنم که گروه جهادی مدینه‌النبی از همان ابتدای راه‌اندازی با نگاه به روستا‌های نزدیک و محروم کارهایش را شروع کرد و در این مدت در روستا‌های اطراف شیراز از جمله ظفرآباد، دهنو، شهر سیدان و اکنون روستای دهک دولت‌آباد فعالیت‌های جهادی خوبی داشته است.

کمک‌های سازمان‌ها و نهاد‌ها چقدر می‌تواند در پیشبرد کار‌ها و رسیدن به اهداف مؤثر باشد؟

باید از مسئولان استانی گله کنم که در مواردی خیلی بی‌تفاوت هستند، زیرا هدف گروه‌های جهادی کمک به مناطق و روستا‌های محروم است که این امر باید با همراهی و همدلی مسئولان همراه باشد چراکه اگر همراهی نباشد روستا‌های محروم از لحاظ امکانات محروم‌تر از قبل خواهند شد. مثلاً آخرین کار گروه ما تکمیل ساختمان نیمه‌کاره‌ای در روستای دهک دولت‌آباد بود که خانواده‌ای در ساختمان اسکلتی که حداقل امکانات از جمله در هم نداشت به مدت دوسال‌ونیم زندگی می‌کردند. جهادگران گروه با توجه به نیازسنجی انجام شده نسبت به تکمیل ساختمان و خرید وسایل اولیه زندگی ویژه این خانواده اقدام کردند و آن را تحویل دادند.

چقدر برای این خانه هزینه کردید؟

تکمیل این ساختمان هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان دربرداشت. البته باید بگویم که ما منتظر مسئولان نمی‌مانیم و دوباره در راستای شناسایی و کمک به محرومان، خانه‌ای در همان نزدیکی شناسایی شده که مراحل اولیه ساخت آن تا زیر سقف رسیده و با کمک‌های انجام شده توسط خیرین مقرر شد تکمیل ساختمان به عهده مالک باشد.

ولی ما مطالبه‌گری‌هایمان را داریم و در جهت رفع محرومیت تا کنون چندین بار از مسئولان کشوری و استانی دعوت شده که در همین ارتباط آقایان، نجابت و قادری نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس، بذرافشان مدیرکل کمیته امداد در این مناطق حضور یافته‌اند و منتظر حضور دیگر مسئولان از جمله استاندار، فرماندار و مدیران ارشد سازمان‌های استان هستیم.

با توجه به اینکه گروه شما متشکل از اقشار مختلف است، به غیر از کار‌های عمرانی چه فعالیت‌های دیگری داشته‌اید؟

در روستای دهک دولت‌آباد بیش از ۲۰۰ عدد ماسک، ۵۰۰ قطعه اسباب‌بازی، ۲۰۰ عدد کاپشن ویژه کودکان و نوجوانان، ۶ عدد بخاری و آبگرمکن ویژه منازل، خرید آبسردکن ویژه مسجد، توزیع ۶۰۰ لیتر نفت در مناطق فاقد گاز، توزیع ۲۰۰ بسته کمک مؤمنانه، توزیع ۳۰۰ بسته لوازم‌التحریر و برگزاری کلاس‌های تربیتی ویژه نوجوانان از جمله فعالیت‌های گروه جهادی مدینه‌النبی است.

در زمینه مبارزه با کرونا هم اقدامی کرده‌اید؟

گروه جهادی مدینه‌النبی از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا ضدعفونی معابر، محلات و همچنین تولید ماسک مرغوب را به عنوان اولین گروه جهادی در سطح استان فارس آغاز کرد. در همین راستا باید به آماده‌سازی آبمیوه و قهوه ویژه پرستاران و کمک به بیماران کرونایی با عنوان همیار بیمار هم اشاره کنم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار