کد خبر: 1028433
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
در شرایطی که کشور در بحران کرونا قرار گرفته و برای مدیریت شیوع این ویروس منحوس، محدودیت‌های جدیدی اعمال شده‌است، برخی از آژانس‌های مسافرتی بی‌تفاوت نسبت به این محدودیت‌ها، تور‌های مختلف با شرایط ویژه پیشنهاد می‌دهند تا مردم را به سفر ترغیب کنند؛ تور‌هایی که برای درآمدزایی با جان مردم بازی می‌کنند.
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: در یکی از تبلیغات تور‌های مسافرتی نوشته شده‌است: «بلیت بخر، اپل واچ ببر»! آنطور که به نظر می‌رسد این آژانس مسافرتی برای جبران کاهش فروش بلیت‌های سفری خود، سعی می‌کند تا با جایزه دادن به مشتریان خود، بلیت تور‌های گردشگری‌اش را بفروشد و زیانش را جبران کند!

با شماره‌ای که در این تبلیغ قرار گرفته تماس می‌گیرم. خانمی آن طرف خط جواب می‌دهد و با آب و تاب از جاذبه‌های گردشگری کیش می‌گوید. از او می‌پرسم: «محدودیت‌های کرونایی که از یکم آذر اعمال شده در کیش وجود ندارد؟ می‌توانم به تفریحات ساحلی بروم؟» صدایش را کمی صاف می‌کند و می‌گوید: «خیلی از شرایط کیش باخبر نیستم، اما مسافران قبلی که رفته‌بودند، هیچ کدام شکایتی از وضعیت کیش نداشتند و همه‌شان از سفرشان راضی بودند.» از او درباره هزینه‌های تور کیش سؤال می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «تور‌های خیلی ارزان داریم که به صرفه است، اما اگر هتل‌های پنج ستاره بخواهید باید بیشتر هزینه کنید، در این هتل‌ها موارد بهداشتی خیلی دقیق‌تر رعایت می‌شود و مدام از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنند، من اگر جای شما بودم، برای در امان ماندن از کرونا این هتل‌ها را انتخاب می‌کردم.» خنده‌ام می‌گیرد و به او می‌گویم: «اگر بخواهیم از کرونا در امان بمانیم که اصلاً نباید سفر برویم.» صدایش جدی می‌شود و می‌گوید: «اگر تفریح در زندگی نباشد که زندگی معنایی ندارد، لطفاً اگر تمایلی به سفر ندارید، وقت من را نگیرید.»

تلفن را قطع می‌کنم و با یکی دیگر از این آژانس‌های مسافرتی تماس می‌گیرم. آقایی که خود را مقصودپور معرفی می‌کند، پاسخ می‌دهد و وقتی به او می‌گویم که قصد سفر به کیش را دارم، قیمت تور‌ها را می‌خواند: «سفر به کیش چهار روز و سه شب در هتل پنج ستاره برای هر نفر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، اما اگر این رقم برای شما گران است، می‌توانید در هتل‌های دو ستاره اقامت کنید و ۹۰۰ هزار تومان بپردازید.» از او درباره تعطیلات مراکز تفریحی و فروشگاه‌های کیش سؤال می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «تا امروز به ما اعلام کرده‌اند که ۶۰ درصد مراکز تفریحی باز هستند. محدودیت‌های تردد شبانه در کیش وجود ندارد و شما خیلی راحت می‌توانید یک خودرو اجاره کنید و با خانواده در سطح شهر بچرخید و خوش بگذرانید.»

حرف‌های آقای مقصودپور بوی مرگ می‌دهد، او که با آب و تاب درباره آزادی‌های تردد در کیش صحبت و آن را با محدودیت‌های تردد شبانه این روز‌های تهران قیاس می‌کند، هر کسی را مجاب به خرید تور سفر به کیش خواهد کرد!

عجیب است که مسئولان تأکید به همکاری و همراهی مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای محدودیت‌های شدید و جدید کرونایی را دارند، اما آژانس‌های مسافرتی به صورت آزادانه تبلیغ و مشتریان زیادی را جذب می‌کنند.

فعالیت گسترده تور‌های غیرقانونی با وجود محدودیت‌های تردد!

به تازگی مسعود سلمانزاده، بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران درباره نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در بازرسی‌های انجام شده، گفت: «ما نمی‌توانیم از سفر تور‌ها به علت نداشتن ماسک یا رعایت نکردن فاصله اجتماعی جلوگیری کنیم، چنین وظیفه‌ای برای ما تعریف نشده‌است. هر چند تذکر لازم را می‌دهیم و گزارش این تخلف را به اطلاع معاونت گردشگری می‌رسانیم و رسیدگی به این تخلف نیز از همان مرجع صورت می‌گیرد.»

سلمانزاده اظهار داشت: «ما ناظر وزارت بهداشت نیستیم و کنترل پروتکل‌های بهداشتی نیز در وظیفه ما تعریف نشده‌است. اصولی‌تر این است که ناظر وزارت بهداشت نیز در این بازرسی‌ها حضور داشته باشد. به هر حال مسافری که با گروه سفر می‌کند و قرار است چند ساعت در محیط بسته اتوبوس حضور داشته باشد قطعاً در معرض ویروس کرونا خواهد بود، مخصوصاً اینکه در تمام توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت تأکید شده‌است حضور همزمان چند نفر در محیط بدون تهویه و بسته احتمال انتقال ویروس کرونا را بیشتر می‌کند و پرهیز از مسافرت را نیز توصیه کرده‌است.»

بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران به فعالیت گسترده تور‌های غیرقانونی با وجود محدودیت‌های تردد اشاره کرد و گفت: «متأسفانه تور‌های اینستاگرامی زیادی وجود دارند که به شکل توافقی از آژانس‌ها مجوز تهیه می‌کنند؛ تور‌هایی که مربوط به آژانس‌های معتبر و دارای مجوز قانونی هستند، معمولاً مبدأ حرکت مشخصی دارند و مشکلی از نظر مدارکی که باید همراه داشته باشند، ندارند. بیشترین مشکل به تور‌های غیرمجازی برمی‌گردد که در دو، سه هفته اخیر و از زمان آغاز بازرسی‌ها، مکرر مبدأ حرکت مسافران را تغییر داده و به عبارتی از دست ناظران متواری شده‌اند.»

اجرای تور‌های زمینی با ترفندی عجیب!

در این میان آژانس‌های مسافرتی علاوه بر تور‌های مسافرتی هوایی، تور‌های مسافرتی زمینی را نیز اجرا می‌کنند و از آنجایی که ممنوعیت برای ورود و خروج اتوبوس‌های تور «به» و «از» شهر‌های مختلف وجود دارد، این سفر‌ها را به صورت مخفیانه انجام می‌دهند.

یکی از فعالان گردشگری معتقد است، حفظ جان مسافران از کسب درآمد با ارزش‌تر است. او که نمی‌خواهد نامش فاش شود به «جوان» می‌گوید: «برخی از مدیران آژانس‌های مسافرتی برای دور زدن قانون و اجرای تور‌های سفری زمینی خود از ترفند‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آن‌ها به دلیل ممنوعیت تردد اتوبوس‌های توریستی از اتوبوس‌های ترمینال استفاده می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «این آژانس‌های مسافرتی متخلف، مشتریانشان را به ترمینال می‌برند و با تهیه بلیت برای آنها، زمینه سفر را برایشان فراهم می‌کنند. پس از رسیدن مسافر به ترمینال شهر مقصد نیز با اتوبوس‌های داخل شهری به آن‌ها سرویس می‌دهند و به این ترتیب تورشان را اجرا می‌کنند.»

این فعال گردشگری تأکید می‌کند: «کافی ا‌ست که یکی از مسافران مبتلا به کرونا باشد، قطعاً در این سفر چند روزه همه افراد را آلوده به ویروس می‌کند. پس از پایان تور که این افراد برای به اشتراک گذاشتن تصاویر سفر در شبکه‌های اجتماعی گروه بزنند و از حال هم جویا شوند، متوجه این موضوع خواهند شد که متأسفانه آن وقت خیلی دیر است.»

نظارت‌ها کافی نیست

متأسفانه تبلیغات آزادانه تور‌های غیرمجاز آژانس‌های مسافرتی و وسوسه افراد برای سفر رفتن در کنار برگزاری تور‌های مخفی و غیرمجاز مسافرتی، کرونا را قوی‌تر می‌کند. در شرایطی که برخی از افراد به امید کاهش آمار شیوع کرونا، محدودیت‌های کرونایی را اجرا می‌کنند، این متخلفان تمام زحمات مردم و مسئولان را هدر می‌دهند و با شرکت در تور‌های مسافرتی باعث ایجاد فاجعه‌ای عظیم در آینده خواهند شد. 

دکتر حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مبارزه با کرونا درباره رصد و مقابله با برگزاری تور‌های غیرمجاز به «جوان» می‌گوید: «نظارت بر برگزاری تور‌های مسافرتی یک امر تخصصی است که در حوزه وزارت بهداشت انجام می‌شود. تیر ماه سال جاری نیز کمیته نظارت بر اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی ایجاد شد که این کمیته تحت اختیار وزارت بهداشت و مسئول نظارت بر تخلفات است.» او ادامه می‌دهد: «حتی اگر این گزارش‌ها به دست ما برسد نیز آن‌ها را به وزارت بهداشت منتقل می‌کنیم تا بررسی کنند و به ما پاسخ دهند. در صورت تأیید از سوی وزارت بهداشت و اگر لازم باشد ما با این آژانس‌های مسافرتی برخورد خواهیم کرد.» آنطور که به نظر می‌رسد نظارت بر تور‌های مسافرتی کافی نیست و مجریان این تور‌ها آزادانه درآمدزایی می‌کنند؛ مسئله‌ای که منجر به ابتلا یا فوت بسیاری از هموطنان خواهد شد. بنابراین لازم است که هر چه زودتر این آژانس‌های مسافرتی شناسایی و با مدیران متخلف آن قاطعانه برخورد شود تا تور‌های مسافرتی در این ایام قرنطینه کرونا را در ایران نچرخانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار