کد خبر: 1028004
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
نگاهی به فعالیت‌های جهادی بسیج
امسال که هفته بسیج مستضعفین در شرایط اوج شیوع بیماری کرونا آغاز شده است، بد نیست بدانیم که فعالیت‌های جهادی بسیج در لبیک به ندای کمک‌های مؤمنانه رهبر انقلاب، به سمت‌و‌سوی مقابله با شیوع بیماری کرونا و اثرات تخریبی آن بر اقتصاد قشر‌های مختلف مردم متمرکز شده است
غلامحسین بهبودی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: بسیج در طول حیات طیبه خود نشان داده است که هر جا کشور و نظام اسلامی احساس نیاز کند، به اذن ولایت وارد عمل می‌شود و در خط مقدم نبرد جانفشانی می‌کند. واژه جهاد در نظر یک بسیجی، نه‌تن‌ها برای حضور در میادین نبرد که به هر میدانی اطلاق می‌شود که او «بسیجی» می‌تواند با جهد و تلاش خود، باری از روی دوش مستضعفین بردارد.

فعالیت‌های جهادی بسیجیان پس از اتمام دفاع‌مقدس (همانطور که در بحبوحه جنگ نیز انجام می‌شد) نشان داد که بسیجی هیچگاه لباس رزم را از تن خارج نمی‌کند و اگر روزی اسلحه به دست می‌گرفت و به جبهه‌های جنگ می‌رفت، امروز هم گاه با حضور در نقاط دورافتاده و کم‌برخوردار و گاه در مقابله با بیماری منحوس کرونا، خط جهاد و رزمندگی را دنبال می‌کند.

۲۳ هزار گروه جهادی

نگاهی آماری به فعالیت‌های جهادی بسیج نشان می‌دهد که از سال ۷۹ و پس از تشکیل سازمان بسیج سازندگی، تعداد گروه‌های جهادی بسیجیان از ۴۹ گروه به ۲۳ هزار گروه افزایش یافته است. این گروه‌های جهادی نه‌تن‌ها از لحاظ تعداد که از حیث کیفیت نیز اقشار متنوع و متعددی را شامل می‌شوند؛ اگر در گذشته گروه‌های جهادی تنها به دو گروه اصلی طلاب و دانشجویان تقسیم می‌شدند، اینک جهادگران در قالب گروه‌های پزشکی، دامپزشکی، مهندسی و صنعتی در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند. همچنین از زمان وقوع زلزله ورزقان، حریص و اهر در استان آذربایجان‌شرقی که در سال ۹۱ رخ داد، گروه‌های جهادی در حوادث غیرمترقبه همانند سیل و زلزله نیز ورود کردند و جلوه دیگری از خدمات جهادی را ارائه دادند. تنها در سیل معروف نوروز سال ۹۸، هزار و ۳۴۱ گروه جهادی به کمک مردم آسیب دیده شتافتند و قابلیت روحیه جهادی بسیجیان را در چنین میادینی به نمایش گذاشتند.

کمک‌های مؤمنانه

اما امسال که هفته بسیج مستضعفین در شرایط اوج شیوع بیماری کرونا آغاز شده است، بد نیست بدانیم که فعالیت‌های جهادی بسیج در لبیک به ندای کمک‌های مؤمنانه رهبر انقلاب، به سمت‌و‌سوی مقابله با شیوع بیماری کرونا و اثرات تخریبی آن بر اقتصاد قشر‌های مختلف مردم متمرکز شده است. آمار‌ها نشان می‌دهند که در این عرصه نیز باز این بسیج و بسیجی است که زودتر از دیگران در میدان عمل ظاهر شده و خدمات قابل‌توجهی ارائه داده است. آنطور که سردارغلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفته است، بسیج در چهار مرحله نهضت کمک مؤمنانه، بیش از ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار بسته معیشتی، بیش از ۲۳ میلیون پرس غذای گرم و بیش از ۵ میلیون و ۳۳۶ هزار بسته بهداشتی در میان محرومان و افرادی که از اثرات بیماری کرونا آسیب دیده‌اند، توزیع کرده است. همچنین در ایامی که بسیاری از مشاغل و بالطبع مردم از اثرات اقتصادی شیوع بیماری کرونا آسیب دیده‌اند، بسیج ۱۴هزار جهیزیه برای مستمندان تهیه کرده است تا در چنین شرایطی به کمک مستحقان و آسیب‌دیدگان بشتابد.

اما فعالیت‌های جهادی بسیج در دوران شیوع کرونا تنها به کمک‌های مؤمنانه و اقتصادی محدود نمی‌شود. همکاری با وزارت بهداشت و کمک به مدافعان سلامت، از دیگر فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی بسیج در این ایام است. بر همین اساس آنطور که از گزارش‌های رسمی برمی‌آید، بسیج در دوران شیوع کرونا با نظارت وزارت بهداشت بیش از ۷۰ میلیون نفر را غربالگری کرده و با تولید بیش از ۱۷ میلیون ماسک در روز در کارگاه‌های مختلف در کشور قدم مؤثری در جهت تأمین نیاز‌های عمومی به اقلام بهداشتی برداشته است.
طبق گفته‌های رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه نهضت کمک‌های مؤمنانه در پنجم آذر که مصادف با چهل و یکمین سالروز تشکیل بسیج است، چیزی در حدود ۳۰ هزار جهیزیه تقدیم زوج‌های جوان می‌شود و ۵۰۰ هزار بسته معیشتی هم با رعایت کرامت افراد بین نیازمندان توزیع خواهد شد. همچنین گروه‌هایی در محلات مستقر خواهند شد که با پشتیبانی ۵۵ هزار پایگاه مقاومت، شناسایی و غربالگری بیماران را در تمام مراحل انجام خواهند داد.

دوران دفاع‌مقدس، مقطع سازندگی و محرومیت‌زدایی، موسم دفاع از حرم و مبارزه با بیماری کرونا هر جا که نیاز باشد، این بسیج و بسیجی است که تمام‌قد وارد میدان عمل می‌شود و اگرچه خود آسیب می‌بیند، اما همواره سپر بلای کشور، نظام اسلامی و مردمی می‌شود که خود از بطن همین مردم برخاسته و برای آن‌ها جهاد می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار