کد خبر: 1025041
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
تاکنون ١٠ میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ صحرایی سال ۹۹ از سوی ستاد بحران تخصیص داده شده‌است. در حالی‌که هنوز هیچ خبری از هجوم ملخ‌ها به شهر‌های جنوبی نیست، بودجه اضافی برای این کار برداشت می‌شود. فائو برای مبارزه با ملخ‌ها به کشور‌ها کمک می‌کند. در این زمینه عجله برخی مسئولان برای برداشت بودجه‌های اضافی مشخص نیست. سال گذشته هم امکانات سپاه و بسیج باعث نابودی حجم گسترده‌ای از ملخ‌ها شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: علاوه بر ۱۰ میلیارد تومانی که برای مبارزه با ملخ‌ها از سوی صندوق ستاد بحران اختصاص داده شده است؛ آذر ماه هم ۱۰ میلیارد تومان دیگر از صندوق ستاد بحران برداشت خواهد شد! وقتی هنوز ملخ‌ها نیامده‌اند، هنوز مشخص نیست شدت، گستردگی و تأثیر آن‌ها چقدر است؛ بر اساس چه برنامه و سنجشی چنین بودجه‌هایی تخصیص داده می‌شود؟

انتخاب ساده‌ترین راه

مسئولیت مبارزه با ملخ‌های آفت کشاورزی بر خلاف تصور با محیط‌زیست نیست و بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است. ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها هم با توجه به تجارب خود می‌توانند از بودجه سالانه و امکانات خودشان استفاده کنند، اما حرص زدن برای بودجه‌های زیادی پابرجاست. برای از بین‌بردن ملخ‌ها در مزارع می‌توان از راه‌های بیولوژیکی و مکانیکی که دیگر کشور‌ها استفاده می‌کنند، بهره برد. در این زمینه می‌توان از سازمان خوار و بار جهانی وابسته به سازمان ملل یا همان فائو هم کمک گرفت تا تجهیزات و امکانات در اختیار ایران بگذارد. در سراسر دنیا از سم‌های مخصوصی که بر گیاهان تأثیر ندارد و ملخ‌ها را فلج می‌کند به این دلیل که زودتر در طبیعت از بین بروند؛ استفاده می‌شود، اما برخی مسئولان به بهانه اینکه تکنولوژی‌های روز را نداریم ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند.

مبارزه‌ای که مورد تأیید محیط‌زیست هم نیست

با استفاده از این سمپاشی‌های معمول به طبیعت ضرر وارد می‌شود و تنوع زیستی را با مشکل مواجه می‌کند؛ اگر چه که سم‌ها ممکن است فقط روی گیاهان یا روی حیوانات اثر بگذارد.

برای از بین‌بردن ملخ‌های صحرایی در طبیعت نیازی به سمپاشی نیست؛ علاوه بر این سمپاشی را سازمان محیط زیست نه‌تن‌ها هرگز تأیید نکرده‌است، بلکه همیشه با آن مخالف هم بوده‌است.

سمپاشی در باغات باعث شده که این ملخ‌ها به صورت نیمه‌جان رها شده و حشرات دیگر، پرنده‌ها، پستانداران و... که از این ملخ‌ها به عنوان غذا استفاده می‌کنند، مسموم شوند. درنتیجه تنوع زیستی به دلیل سمپاشی دچار مشکل می‌شود و ممکن است دیگر گونه‌های جانوری مهم را هم به دلیل مسمومیت ناشی از سمپاشی برای ملخ‌ها از دست بدهیم.

بخش غیراعظم بودجه کجا می‌رود؟

روز گذشته مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد که تاکنون ١٠ میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی جاری از سوی ستاد بحران تخصیص داده شده‌است. قسمت اعظم این اعتبار به استان‌های درگیر با آفت ملخ صحرایی تخصیص داده شده‌است. این مقام مسئول هیچ اشاره‌ای نکرد که بخش دیگری از این بودجه در کجا و چه زمینه‌ای صرف خواهد شد.

سعید معین با بیان اینکه با صحبت‌هایی که در این زمینه سازمان حفظ نباتات انجام داده‌است، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان دیگر هم توسط ستاد بحران کشور تا آذر ماه تخصیص داده می‌شود، گفت: «در اوایل آبان با توجه به جهت باد، ملخ‌ها به سمت شاخ آفریقا و جنوب شبه‌جزیره عربستان حرکت می‌کنند و از آنجا بخشی از این آفت وارد بلوچستان پاکستان و سپس بلوچستان ایران و هرمزگان می‌شود.»

وی در عین حال بر کمک‌های مردمی برای کنترل ملخ صحرایی تأکید کرد و اذعان داشت: «سازمان حفظ نباتات امکانات و سم رایگان برای مبارزه با ملخ صحرایی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، اما کشاورزان هم می‌توانند با آوردن امکاناتی مانند سمپاش و تانکر‌های خود در این مبارزه ما را یاری کنند تا مبارزه در مدت زمان کوتاه‌تر و قبل از تخم‌ریزی ملخ‌ها انجام شود.»

کشاورزان همدیگر را خبر کنند!

معین از کشاورزان هم خواست برای مبارزه به موقع با ملخ صحرایی با سازمان حفظ نباتات همکاری کنند و به محض مشاهده و تشخیص ملخ صحرایی در باغ یا مزرعه به سایر کشاورزان نیز اطلاع دهند. حال آنکه این وظیفه سازمان حفظ نباتات است که نه‌تن‌ها با آگاه‌سازی کشاورزی در این باره پیشگیری کند، بلکه تشخیص نوع خطر و چگونگی مقابله با آن هم با این نهاد است، نه کشاورزان!

علیرضا نادری، کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در این زمینه به ایرنا گفته‌است: «جالب اینکه سازمان محیط‌زیست هیچ‌وقت موج ظهور یک حشره را تخریب برای محیط‌زیست ندانسته‌است. ملخ‌های صحرایی هم برخلاف بزرگنمایی از تخریب آنها، فقط به گیاهان خاصی حمله می‌کنند که سمپاشی غلط می‌تواند دیگر گیاهان و جانداران را هم نابود کند.»

امکانات سپاه و بسیج به میدان آمد

نادری افزود: «جمعیت ملخ‌ها در هر دوره بارندگی افزایش پیدا و مهاجرت می‌کنند. بارش‌های سال قبل در کشور نیز بسیار زیاد بود و گیاهان بیشتری رشد کردند و ملخ‌ها بلافاصله تکثیر شدند و دوران بلوغ‌شان را سپری کردند و در عرض یک ماه بالغ شدند. این ملخ‌ها در ارتفاعات تخم‌ریزی می‌کنند و سپس به مزارع می‌روند که یعنی سمپاشی مزارع تأثیری بر نابودی آن‌ها هم ندارد.»

گفتنی است در سال زراعی گذشته در عملیات مبارزه با ملخ صحرایی، از امکانات و تجهیزات سپاه و بسیج به طور گسترده استفاده شد. استفاده از ادوات، امکانات خودرویی و نیروی انسانی حوزه نظامی کشور هم موجب شد مبارزه با این آفت، بهتر از سال‌های قبل انجام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار