کد خبر: 1019988
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
جلسه طولانی CAS برای حل مشکل تعلیق جودو در لوزان برگزار شد
جلسه سرنوشت‌ساز دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش در لوزان سوئیس برگزار شد و سران CAS برای حل مشکل پیش آمده و رفع تعلیق جودوی ایران به فدراسیون جهانی این رشته (IJF) و فدراسیون جودوی کشورمان فرصت دادند تا با رایزنی و گفتگو به توافق برسند، در غیر این صورت این دادگاه بین‌المللی رأی نهایی‌اش را اعلام خواهد کرد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در آخرین روز‌های شهریور سال گذشته بود که فدراسیون جهانی فعالیت‌های جودوی ایران را به حالت تعلیق درآورد. پس از اتفاقات رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ و ادعای سعید مولایی مبنی بر باخت اجباری به خاطر عدم رویارویی با حریفی از رژیم اشغالگر قدس این ورزشکار از ژاپن مستقیماً به آلمان رفت و در آنجا درخواست پناهندگی داد. ملایی در اظهارنظری مدعی شد تاکنون سه بار به دلیل اعمال فشار مجبور به شکست اجباری مقابل حریفانش شده است. بیان چنین صحبت‌هایی برای فدراسیون جهانی جودو و ماریوس ویزر کافی بود تا پس از سال‌ها زهرشان را به ورزش ایران بریزند: «تعلیق جودو تا زمانی که تضمین لازم برای پایبندی به قوانین و منشور فدراسیون جهانی داده شود.» پس از صدور این رأی ناجوانمردانه و سیاسی، مسئولان ورزش کشور و همچنین فدراسیون جودو به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش شکایت کردند تا از این طریق حق ورزش‌مان را پس بگیرند.

هیئت ایرانی متشکل از محمدرضا داورزنی، آرش میراسماعیلی و نصرالله سجادی در سوئیس کار سختی را پیش‌رو داشتند. در جلسه ۹ ساعته مقامات کشورمان و همچنین وکیل ایرانی توضیحات لازم ارائه شد و این در حالی بود که شهود ایرانی یعنی سعید مولایی (ملی‌پوش سابق کشورمان)، وحید سرلک (سرمربی فعلی تیم ملی تاجیکستان) و محمد منصوری (سرمربی سابق تیم ملی) نیز علیه ورزش کشورمان صحبت کردند. پس از استماع دفاعیات طرفین، CAS تصمیم گرفت برای رفع این چالش از فدراسیون جهانی و فدراسیون ایران بخواهد ظرف کمتر از ۳۰ روز به تفاهم برسند، والا باید منتظر صدور رأی نهایی از سوی دادگاه عالی بمانند.

امیر ساعد وکیل، وکیل پرونده جودوی ایران در پایان این نشست با اشاره به تلاش‌های فدراسیون برای رفع تعلیق گفت: «جلسه رسیدگی به شکایت فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران از فدراسیون جهانی براساس رأیی که کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو صادر کرده بود به مدت ۹ ساعت ادامه پیدا کرد. اساساً سیاست وکلای فدراسیون جودوی ایران بر این بود که تلاش کنند هم اعتبار شهود معرفی شده از طرف فدراسیون جهانی را زیر سؤال ببرند و هم این موضوع مورد توجه قرار گیرد که تا چه اندازه اقدام فدراسیون جهانی جودو علیه فدراسیون ایران با مبانی و مقررات ورزشی از جمله اساسنامه فدراسیون جودو تطابق دارد.» وکیل با تأکید بر مهلت تعیین شده از سوی دادگاه ادامه داد: «با این رویکرد پس از ارائه دفاعیات و ادله‌ای هم که از سوی وکلای طرف مقابل صورت گرفت، هیئت داوران در پایان جلسه پس از استماع تمامی دفاعیات اعلام کرد که هرچند قضات دادگاه ورزش آمادگی اعلام رأی را دارند،  اما استثنائاً این فرصت را به رؤسای فدراسیون جهانی جودو و ایران دادند تا بتوانند ظرف کمتر از ۳۰ روز به توافق و تفاهم دست پیدا کنند تا دادگاه تفاهم را مبنای رأی خودش قرار بدهد، در غیر این صورت دادگاه روند رسیدگی خود را تکمیل و رأی نهایی را اعلام خواهد کرد. به لحاظ قانون دیوان داوری ورزش، ارائه توضیحات و جزئیات بیشتر در خصوص مقررات دادرسی، چون به صورت غیرعلنی است باید محرمانه باقی بماند، لذا در این مرحله امکان ارائه توضیحات بیشتر برای حفظ مصلحت پرونده وجود ندارد.»

آرش میراسماعیلی ابراز امیدواری کرد مذاکراتش با رئیس فدراسیون جهانی تأثیر مثبتی بر روند رسیدگی به پرونده جودو کشورمان داشته باشد. رئیس فدراسیون جودو در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: «روز سنگینی به لحاظ کاری بود. البته این انتظار را داشتیم که جلسه سنگینی برگزار شود. مذاکره بسیار دوستانه‌ای میان من و رئیس فدراسیون جهانی صورت گرفت. درباره مفاد مذاکرات نمی‌توانم توضیحی بدهم، اما واقعاً مذاکره بسیار خوب و دوستانه‌ای با یکدیگر داشتیم. موارد مختلفی به بحث گذاشته شد و هدف رسیدن به بهترین راه‌حل ممکن بود. به هر شکل ما زیرمجموعه فدراسیون جهانی جودو هستیم و فارغ از اینکه چه رأیی به نفع ما یا به ضرر ما باشد باید با فدراسیون جهانی جودو تعامل و همکاری داشته باشیم. امیدوارم در نهایت با فدراسیون جهانی برای کمک به جودوی ایران به تفاهم برسیم. در نهایت دادگاه به ایران و فدراسیون جهانی جودو ۳۰ روز مهلت داد تا با مذاکره مشکلات فی‌مابین را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند، در غیر این صورت پس از پایان مهلت ۳۰ روزه، رأی دادگاه صادر خواهد شد. از میان شش شاهد طرف مقابل، فقط ملایی، سرلک و منصوری در دادگاه حاضر شدند و علیه ایران شهادت دادند. دیگر شاهدان طرف مقابل که خارجی بودند از طریق ویدئوکنفرانس در جلسه دادگاه حضور داشتند.» میراسماعیلی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد هیئت کشورمان گفت: «جلسه دادگاه روند طبیعی داشت و انتظار من این بود که سنگین‌تر باشد، اما بر اساس برنامه پیش رفت و هیئت ایران عملکرد خوبی داشت. وکلای ما بسیار خوب عمل کردند و از سوی دیگر وزن هیئت ما با توجه به حضور داورزنی و سجادی بالاتر از طرف مقابل بود. واقعاً نمی‌توان درباره سرانجام این دادگاه پیش‌بینی خاصی ارائه کرد. قطعاً در تهران جلساتی را برگزار می‌کنیم تا تصمیم‌گیری‌های نهایی را داشته باشیم. باید با فدراسیون جهانی مذاکره کنیم و امیدوارم در نهایت این پرونده به نفع جودوی ایران تمام شود.»

مهلت تعیین شده از سوی CAS فرصت طلایی و البته سرنوشت‌سازی برای ورزش و جودوی کشورمان خواهد بود. در این مدت فدراسیون باید برای رایزنی بیشتر با ویزر تلاش کند و در این مسیر وزارت ورزش نباید میراسماعیلی را تنها بگذارد. حمایت لازم و پیگیری جدی وزارتخانه در صورتی که با کمک گرفتن از دیپلماسی بین‌المللی همراه شود قطعاً نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار