کد خبر: 1018225
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
طبق آمار و اطلاعات موجود کشور‌های زیادی به بهانه تحریم، پول‌های ایران را بلوکه کرده‌اند که رقم قابل ملاحظه‌ای است، از این رو بهتر است زین پس در حوزه صادرات و واردات با کشور‌هایی مراوده انجام گیرد که یا حاضر به پرداخت پول در قبال صادرات به طروق مختلف به ایران باشند یا اینکه مبادله پایاپای و کالاباکالا انجام دهند که در این میان می‌توان شبکه‌ای ایجاد کرد که با پیچیده‌سازی مبادلات، رهگیری آن زمانبر باشد.
ملیحه شجاع‌مرادی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شواهد نشان می‌دهد میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های بانک مرکزی در سایر کشور‌ها بلوکه شده است و این کشور‌ها از ترس امریکا حاضر به پرداخت این منابع نیستند که حل این مسئله نیاز به کار سیاسی، حقوقی و اقتصادی دارد و باید از نقاط ضعف این کشور‌ها در مواجهه با سایر کشور‌های رقیب استفاده کرد تا حداقل بخشی از منابع بلوکه‌شده آزاد‌سازی شود. البته این کار پیچیدگی‌های خود را دارد، اما از طرفی باید مدل جدید در مراودات خارجی تعریف کرد تا دیگر منابع بلوکه نشود و از طرف دیگر مدلی‌هایی برای آزاد‌سازی منابعی پدید آید که به‌رغم بلوکه ماندن منابع در حساب‌هایی که لو رفته است، از مسیر‌هایی دیگر عواید ارزی دست بانک مرکزی ایران را بگیرد که این کار نیاز به هنر اشخاص سیاسی، حقوقی، اقتصادی و واسطه‌گر‌های مالی دارد.

کشور‌های کره جنوبی، چین، ژاپن، عراق، هند، امریکا و چند کشور اروپایی از عمده بدهکاران ایران هستند. مبلغ بدهی کره جنوبی به ایران بین ۶ تا۹میلیارد دلار اعلام شده، بانک‌های چینی هم حدود ۴۰ تا ۵۰میلیارد دلار از پول معامله تهران و پکن را پرداخت نکرده‌اند. ژاپن هم از جمله بدهکاران ایران است که بین ۵/ ۱ تا ۳میلیارد دلار بدهی دارد. از طرفی دیگر طلب ایران از هند تقریباً ۷میلیارد دلار برآورد شده است. گفته می‌شود کشور‌های اروپایی هم ۱۰۰میلیارد دلار از درآمد‌های ایران را بلوکه کرده‌اند. امریکا هم از جمله بدهکاران است که ۲میلیارد دلار از پول‌های ایران را بلوکه کرده است. عمده طلب ایران از کشور‌های دنیا بابت فروش و انتقال نفت بوده است. علاوه بر این‌ها ایران، املاک و مستغلاتی هم در سایر کشور‌ها دارد که آن‌ها هم بلوکه شده است، مانند املاک ایران در امریکا که ۵۰میلیون دلار تخمین زده شده است. اینکه برخی کشور‌ها به بهانه تحریم پول آن کشور را نمی‌دهند، علاوه بر تحریم‌های ناعادلانه، ظلمی مضاعف است و باید برای احقاق حق مستقلاً وارد عمل شد. در پایان انتظار می‌رود هم دارایی‌های شرکت‌هایی که در خارج فعالیت می‌کنند، صیانت شوند تا تحریم و هم اینکه از مدل‌ها و الگو‌های جدید برای مراودات خارجی استفاده شود و در عین حال کمیته‌ای متشکل از اشخاص سیاسی، اقتصادی، حقوقی و واسطه‌گر در حوزه آزاد‌سازی منابع فعالیت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار